۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
قوانین مالیاتی و بی‌اطلاعی دانش بنیان‌ها | شمار مشکلات بیشتر شد
بازار گزارش می‌دهد؛

قوانین مالیاتی و بی‌اطلاعی دانش بنیان‌ها | شمار مشکلات بیشتر شد

شاهرود- برخی شرکت‌های دانش‌بنیان اعتقاد دارند که تغییر قوانین مرتبط با مالیات و عدم اطلاع رسانی به آنان باعث بروز مشکلاتی عدیده برای این نوع شرکت‌ها شده است.

معصومه آموده، بازار؛ پارک علم و فناوری استان سمنان ۷۳ شرکت دانش‌بنیان را در درون خود جای داده است شرکت‌های دانش‌بنیان درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تامین می‌کنند اما با توجه به اینکه سال‌جاری به نام «تولید،دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است،مسئولان با «قانون جهش تولید دانش‌بنیان» وعده می‌دهند که می‌خواهند میزان درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان را در تولید ناخالصی کشورافزایش دهند.

کارشناسان و صاحبان کسب و کار دانش‌بنیان براین باور هستند که حمایت‌های دولت دردی از دردهای دانش‌بنیان را دوا نمی کند بلکه قوانین غیرشفاف در این حوزه سبب مهاجرت نخبه‌های از کشور می‌شود از سوی دیگر مشکلات دانش‌بنیان‌ها بعضاً مشترک است برای مثال برخی شان اعتقاد دارند که تغییر قوانین به درستی اطلاع رسانی نمی‌شود.

مجهول ماندن قانون معافیت‌های مالیاتی

مدیرعامل یکی از شرکت های دانش‌بنیان استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به سلب شدن معافیت مالیاتی، گفت: دوره دانش‌بنیان شرکت ما با وجود اینکه هنوز ادامه دارد نام شرکت ما را به اداره مالیات اعلام نکردند و برای همین دچار مشکل شدیم.

کارشناسان و صاحبان کسب و کار دانش بنیان براین باور هستند که حمایت های دولت دردی از دردهای دانش‌بنیان را دوا نمی کند

معصومه نوری با انتقاد از عدم هماهنگی سازمان‌ها با یک دیگر در زمینه پاسخگویی و اطلاع رسانی به کارآفرینان دانش‌بنیان، ابراز کرد: اگر قانونی تغییر می‌کند باید آن را اطلاع‌رسانی کنند ما در روند پیگیری‌های مالیاتی شرکت متوجه شدیم که معافیت مالیاتی از شرکت ما برداشته شده و اداره مالیات درباره این مسئله به ما اطلاع رسانی نکرده و پاسخ روشنی برای مسئله نمی دهند.

وی با بیان اینکه دولت برای بازاریابی این محصول کمکی نکرد اما بخش خصوصی از قارچ مایکوریزا حمایت کرد اما تاثیری برفروش نگذاشتند، تصریح کرد: خودمان دست به کار شدیم و از بازاریابی اینترنتی استفاده کردیم اما نتیجه نداد.

قوانین مالیاتی و بی‌اطلاعی دانش بنیان‌ها | شمار مشکلات بیشتر شد

مشکلات فروش و افزایش دادن هزینه‌ها

این تولیدکننده همچنین با بیان اینکه در حال‌حاضر از روش نمایندگی فروش استفاده می کنیم؛ دولت نه تنها در زمینه بازار فروش از ما حمایت نکرد بلکه با افزایش دادن هزینه هایی مثل آب، برق، گاز و سایر هزینه‌ها باعث می‌شود که هزینه تمام شده محصول افزایش یافته و فروش محصول ما کاهش یابد، گفت: افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های تولید فعالیت‌های تولیدی را به ورطه نابودی می‌کشاند.

نوری با بیان اینکه دانش‌بنیان‌ها و حتی غیر دانش‌بنیان‌ها، عمدتاً در زمان فعالیت خود با رکود و عدم ثبات قیمت روبرو می‌شوند، بیان کرد: تولیدکننده برای ادامه کار به انگیزه نیاز دارد و حتی اگر انگیزه تولیدکننده برای تولید کنار بگذاریم، وقتی صاحب کسب و کار بعداز تلاش به علت عدم ثبات قیمت ها به سود نرسد، از فعالیت خود ناامید می شود.

وی افزود: مشکل دیگر ما امروز طراحی و بسته‌بندی است که البته یکی از راه‌های افزایش فروش محسوب می‌شود اما با توجه به اینکه قیمت بسته‌بندی هر ماه با فزونی قیمت همراه بوده چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم و گرنه خودمان ضرر می‌کنیم.

الزام دریافت مجوزهای زیاد برای کسب وکار دانش بنیان

عضو بنیاد ملی نخبگان و فعال حوزه کسب و کار دانش بینان، مواردی چون الزام دریافت مجوزهای زیاد برای کسب وکار دانش بنیان، فقدان هماهنگی دستگاه‌های اجرایی با یک دیگر که باعث شده قیمت تمام شده محصول از قیمت های فروش پیشی بگیرد، و وجود قوانین غیرشفافی به کارشناسان اجازه می‌دهد تا با صاحبان کسب و کار برخورد سلیقه‌ای انجام دهند از آسیب های کسب و کار دانش‌بنیان دانست و اظهارکرد: اداره دارایی و کارشناسان این مجموعه هزینه‌هایی را به کسب و کار تحمیل می‌کنند.

وجود قوانین غیرشفاف به کارشناسان اجازه می‌دهد تا با صاحبان کسب و کار برخورد سلیقه‌ای انجام دهند

مرتضی عطایی نژاد، با اشاره به اینکه دولت می تواندبا تعریف فرایند و سیاست‌ها، شرایط بازار و قاعده بازی را طوری رقم بزند تا کسب و کار دانش‌بنیان در عرصه بازار شد کند، تاکید کرد: نکته‌ای که در بازار فروش وجود دارد این است که قیمت تمام شده تولید محصول از قیمت فروش آن کم‌تر شود، آن کسب و کار برای فروش خودش هزینه کرده و آماده رقابت با کسب کارهای خارجی می‌شود که این محصول را تولید می‌کند.

وی افزود: در زمینه خرید محصولات دانش‌بنیان داخلی دولت وظیفه دارد فرهنگ‌سازی کند و فرهنگ سازی برگردن هیچ کسب و کاری نیست، ابراز کرد: ما به افراد نخبه توصیه می‌کنیم که در گام اول محصول را تولید نکند، بر خلافیت محصول فنی خودشان متمرکز شوند و طراحی و بازاریابی محصول را به افراد متخصص همان رشته بسپارند. برای همین موضوع معاونت علمی ریاست جمهوری مشاورانی را در اختیار شرکت دانش بینان قرار داده تا آنها بتوانند به صورت رایگان از نظرات مشاورها استفاده کنند.

این کارشناس حوزه دانش بنیان کارشناس کسب و کار دانش بنیان، قوانین تأمین اجتماعی از مشکلات دیگر این حوزه خواند و افزود: کسر حقوق تأمین اجتماعی باعث شده تا خیلی از افرادی که متقاضی شروع کسب و کار هستند از راه اندازی کسب و کار صرف نظر کنند و در آخر به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

قوانین مالیاتی و بی‌اطلاعی دانش بنیان‌ها | شمار مشکلات بیشتر شد

مشکلات شرکت ها را پیگیری می کنیم

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در یکی از نمایشگاه‌های داخلی که وزیر کشور از غرفه پارک علمی و فناوری استان بازدید می‌کرد، پارک‌های علمی دیگر استان‌ها پیشنهاد تاسیس ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را مطرح کردند که استان سمنان با هماهنگی وزیر علوم این ستاد را در پارک علم و فناوری تاسیس کرد، گفت: معضل چندین ساله در خصوص قوانین مالیات، بیمه و حتی در پارک علم و فناوری وجود دارد که در برخورد با بعضی دانش‌بنیان ها سلیقه ای اعمال می شود.

کسر حقوق تأمین اجتماعی باعث شده تا خیلی از افرادی که متقاضی شروع کسب و کار هستند از راه اندازی کسب و کار صرف نظر کنند

محسن نظری ابراز کرد: اگر شرکتی نمونه مصداقی را از پرونده مالیات، بیمه و حتی قضایی را به ما اعلام کند، ما مشکلات این شرکت را به ستاد می‌بریم افزون بر این در ستاد تمامی مدیران کل از رئیس سازمان صمت، مدیرکل گمرگ، حوزه اقتصادی استانداری، مدیرکل دارایی، مدیرکل مالیات و... حضوردارند تا مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان بررسی شده و در نتیجه استاندار دستور حل مشکل شرکت دانش‌بنیان را صادر می کند.

وی با بیان اینکه وزیر صمت با در نشست با شرکت های دانش بنیان از رئیس سازمان صمت استان خواست تا در نشستی جداگانه به مشکلات شرکت های دانش‌بنیان رسیدگی شود،ادامه داد: با حضور رئیس سازمان صمت این جلسه در مجموعه علم وفناوری برگزار شد اما جلسه دیگری شکل نگرفت، چرا که ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برگزار و مقرر شد شرکت‌هایی که در شهرک صنعتی وجود دارد از خدمات ستاد استفاده کنند.

توسعه بازار و تجاری سازی محصولات دانش بنیان

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان با بیان اینکه نکته‌ای که شرکت‌های شهرک های صنعتی باید به آن توجه کنند این است که باید قبل از برگزاری ستاد، مشکلات خود را با مدیرهای کل سازمان های مربوطه بررسی کنند سپس آن را در ستاد مطرح کنند، تاکید کرد: توسعه بازار و تجاری سازی محصولات دانش‌بنیان مهم ترین وظیفه اصلی این پارک است.

نظری با بیان اینکه به دانش‌بنیان ها تسهیلات کم بهره، ارزان و طولانی مدت اعطا کرده و یا آنان را برای حمایت های بیشتر به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می‌کنیم، تاکید کرد: شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، شناسایی محصولات دانش بینان و ارتقاء آنان،معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌ها وسازمان های خصوصی و دولتی که به محصولات دانش‌بنیان نیاز دارند و برگزاری جلسات بی او تی با عرضه کننده و تقاضاکننده محصول این جلسات انجام می‌شود سبب شده تا درصد قابل توجهی به بازار متصل شوند.

وی در پایان با اعلام اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر حمایت های مالی می توانند از مشاوره های اداره خدمات فنی و تخصصی پارک علمی فناوری استان، صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده کنند اظهار کرد: اداره خدمات فنی و تخصصی به صورت پیوسته و فصلی دوره های تخصصی برگزار می کند همچنین در صورتی که شرکتی به دوره ای تخصصی‌تر نیاز پیدا کند ما آن را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی می‌کنیم تا از مشاوره های آن سازمان استفاده کرده و از تامین مالی برخودار شوند.

در نهایت باید دید که حمایت‌ها از دانش‌بنیان‌ها چطور می تواند مشکلات و موانع به خصوص قوانین مالیاتی را بر طرف کند و آیا دانش بنیان ها می توانند نقش بیشتری را در زمینه تولید ایفا کنند؟

کد خبر: ۱۷۰٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha