۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
شهدی که در کام تولیدکنندگان تلخ شد| عدم همراهی مسئولان در تکمیل زنجیره عسل
بازار از اردبیل گزارش می‌دهد؛

شهدی که در کام تولیدکنندگان تلخ شد| عدم همراهی مسئولان در تکمیل زنجیره عسل

اردبیل - عدم همراهی مسئولان در تکمیل زنجیره صنعت عسل و کندو فعالان این صنعت را به شدت رنج داده و ارزش افزوده این بخش را به حداقل رسانده است.

عادله جوادزاده؛ بازار: پایتخت عسل ایران، اردبیل به رغم توانمندی بیشمار در تولید گونه های متنوع صنعت کندو از نبود یک مجموعه تولیدی کامل در این حوزه بی بهره مانده است و یکی از سرمایه گذارانی که در این حوزه ورود کرده با بی مهری و ناملایمتی های بروکراسی اداری روبرو شده است.

عسل سبلان که به یک برند مشهور جهانی تبدیل شده در فرآیند تکمیل زنجیره و صادرات محصولات با مشکلات و دغدغه های جدی روبرو شده و به رغم تمایل سرمایه گذاران با آورده شخصی برای تکمیل این زنجیره بیش از دو سال است که بروکراسی اداری مانع از راه اندازی واحد تولیدی عسل شده که از صفر تا ۱۰۰ این صنعت را شامل می شود.

بروکراسی اداری پدر تولیدکنندگان را درآورده است

تولیدکننده نمونه عسل کشور گفت: بروکراسی اداری در اردبیل پدر تولیدکنندگان را درآورده و آنها را عاصی کرده است.

فردین صفوی هیر که با سابقه بیش از ۵۰ سال در عرصه تولید عسل و فرآورده های آن شهره عام و خاص است در گفتگو با بازار، اظهار کرد: ما به دنبال راه اندازی زنجیره کامل تامین، تولید و توزیع عسل در استان اردبیل هستیم که مسئولان اداری با سختگیری های بی مورد سال های طولانی است که در این مسیر ناهمواری ایجاد کرده و تلاش می کنند تا تولیدکننده را به نوعی به زمین بزنند.

شهدی که در کام تولیدکنندگان تلخ شد| عدم همراهی مسئولان در تکمیل زنجبره عسل

وی خاطرنشان کرد: با هدف ایجاد زنجیره تولید و اشتغال در حوزه عسل کارخانه متروکه ای را که پروانه صنایع غذایی داشت در سال های اخیر احیا کردیم تا در کمتر از ۶ ماه بازسازی این مجموعه انجام شده و فرصت اشتغال ۳۰ نفر در این واحد تولید عسل فراهم آید.

این تولیدکننده اردبیلی افزود: برای اولین بار در کشور درصدد راه اندازی زنجیره تامین، تولید و توزیع عسل بودیم ولی با گذشت سال های طولانی هنوز نتوانسته ایم از دستگاه های متولی شامل دامپزشکی، غذا و دارو و جهاد کشاورزی مجوزهای لازم را دریافت کنیم.

صفوی هیر به انواع کارشکنی های اداری در مسیر فعالیت و احیای این مجموعه اشاره کرد و گفت: بنده به عنوان یک تولیدکننده عاجز و مستاصل مانده ام که چرا به رغم تاکیدات همه ساله مقام معظم رهبری در شعار سال مسئولان گرهی از مشکلات تولید و سرمایه گذاران باز نمی کنند بلکه هر سال بر این گره نیز افزوده می شود.

وی بیان کرد: بعد از سال ها دوندگی و نتیجه نگرفتن از مسئولان و مدیران استانی و حتی کشوری بنده به این جمع بندی رسیده ام که این مجموعه را در یک فضای مناسب در مسیر اردبیل – نمین به تالار و باغ ویلا تبدیل کرده و به جای تولید سوداگری و کسب و کار راحت و بی دغدغه ای را در پیش بگیرم.

تولیدکننده نمونه عسل کشور در بیان مانع اصلی صدور پروانه از سوی جهاد کشاورزی و دامپزشکی تصریح کرد: به رغم آنکه وزیر جهاد کشاورزی وعده گشایش می دهد اما مدیران و کارشناسان استانی مانع اصلی در صدور مجوز شده اند و هر کدام در این مسیر سنگ اندازی می کنند که واقعا در سال های اخیر از رفت و آمد به ادارات خسته و دلسرد و ناامید شده اند.

دستگاه های نظارتی به جای گره گشایی خود مانع توسعه هستند

صفوی هیر در ادامه بیان کرد: به بهانه های واهی و همجواری با یک مرغداری که مجوز آن را بعد از احداث کارخانه ما داده اند گروه تولید عسل مهرنوش را از صادرات محصولات منع کرده اند و اجازه نمی دهند تا ما با بهترین بسته بندی و برندینگ عسل خالص سبلان را به کشورهای مختلف به ویژه حوزه خلیج فارس صادر کنیم.

شهدی که در کام تولیدکنندگان تلخ شد| عدم همراهی مسئولان در تکمیل زنجبره عسل

وی اظهار کرد: تعدد بخشنامه های دست و پاگیر اداری مانع از تسهیل گری شده و ما به معنای واقعی مدیر جهادی می خواهیم که همه این سدها را بشکند و اجازه ندهد تا تولیدکننده و سرمایه گذار بیش از این در این مقطع حساس ناامید شود.

مدیرعامل کارخانه مهرنوش سبلان به هزینه ۵۰ میلیارد تومانی در زیباسازی و بهبود محیط پیرامونی این کارخانه با هدف ارائه خدمات به زنبورداران و فعالان صنعت کندو اشاره و خاطرنشان کرد: ما در این مجموعه در کنار تامین و فرآوری عسل و بسته بندی مناسب آن از صفر تا ۱۰۰ خدمات صنعت کندو را به زنبورداران ارائه می کنیم و آمادگی داریم تا با برند این استان صادرات عسل با کیفیت مطلوب انجام شود.

صفوی هیر گفت: تنها مشکل ما موانع اداری است و بنده به هیچ وجه ریالی تسهیلات بانکی نمی خواهم و تنها انتظار دارم تا مسئولن این استان قوانین را به نفع سرمایه گذاران منعطف دیده و دست از سختگیری ها و تمناهای بی مورد بردارند.

وی بیان کرد: متاسفانه دستگاه های نظارتی به جای ورود به مسایل پشت پرده کارشکنی ادارات در عدم صدور مجوز خودشان مانعی جدی در برابر تولیدکنندگان شده اند و ما دیگر از دست این نهادها عاصی شده ایم.

گروه تخصصی سرکشی به تولیدکنندگان را انجام دهند

تولیدکننده نمونه عسل کشور از استاندار اردبیل خواست؛ در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی گروه و اکیپ تخصصی سرکشی به واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان با هدف حل مشکلات اداری آنها شکل گرفته و این کار را با اولویت انجام دهند.

صفوی هیر بیان کرد: شایسته نیست سرمایه گذار را عین توپ فوتبال از این اداره به اداره دیگر پاسکاری کنیم در حالی که در یک اتاق و میز مشترک به راحتی می توان مشکلات اداری تولیدکنندگان را در کمتر از یک ساعت حل و فصل کرد.

شهدی که در کام تولیدکنندگان تلخ شد| عدم همراهی مسئولان در تکمیل زنجبره عسل

وی افزود: سرمایه گذار امروز به اندازه کافی گرفتار فرآیند تولید، تامین مواد اولیه، تامین نقدینگی و حل مشکلات مالیاتی و بیمه ای هست و دیگر نباید بیش از این تولیدکننده و سرمایه گذار را در ادارات و دستگاه های اجرایی به بازی گرفت.

صفوی هیر با بیان اینکه نبض بازار عسل کشور اردبیل است اما ضعف مدیران مانع از راه اندازی کارگاه ها و واحدهای تولیدی عسل باکیفیت شده است، تصریح کرد: در حالی که عسل سبلان به ثبت ملی رسیده است اما در شهر کوچک خوانسار ۲۵۰ واحد و کارگاه تولید عسل و فرآورده های آن وجود دارد که هر تولیدکننده اردبیلی از شنیدن این خبر انگشت به دهان می ماند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی استان با خبر کذبی که در سایت خود از ما منتشر کرد در حقیقت تیشه به ریشه این مجموعه زد و به رغم انتشار تکذیبیه اما در سایت خود به نحوی بود که خبر قابل مشاهده و انتشار در سایر خبرگزاری ها و سایت های استان نبود.

صفوی هیر با انتقاد شدید از سختگیری های بی مورد معاونت غذا و دارو و بگیروببندهای نادرست نیروی انتظامی در قبال تولیدکنندگان واقعی گفت: تا این رفتارها اصلاح نشود محال امر است تولید در این استان پا بگیرد.

اردبیل نمایشگاه عسل ایران است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان عسل اظهار کرد: ۴۰۰ نفر عضو این اتحادیه هستند و ما بعد از منفک شدن از اتحادیه خواروبار سعی کردیم تا به صورت مستقل بحث عسل و لبنیات را مورد توجه قرار داده و اعضای اتحادیه را سازماندهی کنیم.

صفوی هیر خاطرنشان کرد: در حوزه نظارت با همکاری دستگاه های نظارتی به شکایات مردمی رسیدگی کرده تا وضعیت مطلوبی را در بازار شاهد باشیم.

وی گفت: افرادی که به صورت زیرزمینی و بدون مجوز در این عرصه فعالیت می کنند شناسایی کردیم و سعی مان بر این است تا همه شاغلان این حوزه را شناسنامه دار کرده و پروانه قانونی به آنها ارائه کنیم.

مدیرعامل شرکت مهرنوش سبلان بیان کرد: اردبیل نمایشگاه و فروشگاه عرضه عسل ایران است و ما در این استان کمترین آمار جمع آوری عسل های تقلبی را داریم و با توجه به حضور گردشگران فعالان این حوزه سعی می کنند تا عسل مرغوب و باکیفیت را ارائه کنند.

شهدی که در کام تولیدکنندگان تلخ شد| عدم همراهی مسئولان در تکمیل زنجبره عسل

صفوی هیر ورود عسل تقلبی با برند «ناصر» را به بازار از طریق استان همسایه یادآور شد و بیان کرد: متاسفانه تولیدات این واحد با کیفیت بسیار پائین در بازار تبریز و اردبیل عرضه می شود که از مسئولان خواسته ایم تا جلوی عرضه آن را بگیرند.

کارشناسان باسابقه عسل به تولید سالانه ۷ هزار و ۲۰۰ تن عسل در این استان اشاره کرد و گفت: ما برای اولین بار با هدف کمک به بیماران دیابتی سعی کردیم تا عسل طبیعی با ساکاروز زیر دو درصد تولید کنیم تا بیماران دیابتی از آن استفاده کنند.

صفوی هیر در پایان تصریح کرد: مجموعه تولیدی مهرنوش اردبیل در سال ۹۹ واحد برتر استاندارد معرفی شد و در روز صنعت نیز از این مجموعه تولیدی تجلیل به عمل آمد که به رغم همه این افتخارات همچنان مورد بی مهری دستگاه های صادرکننده مجوز قرار گرفته ایم.

صنایع تکمیلی و فرآوری عسل را حمایت می کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با بازار، اظهار کرد: شهرت و نام آوازگی اردبیل به خاطر عسل و خلوص بالای آن است که با برند سبلان می تواند بیش از این در بازارهای داخلی و خارجی جولان دهد.

شهدی که در کام تولیدکنندگان تلخ شد| عدم همراهی مسئولان در تکمیل زنجبره عسل

نادر تقی زاده با اشاره به فعال بودن کلنی های زنبور در مناطق مختلف استان اردبیل خاطرنشان کرد: در همه مناطق استان ۴۶۰ هزار کلنی فعال فرصت خوبی را برای فعالان صنعت کندو به وجود آورده تا بتوانند به اشتغال پایدار و ارزش افزوده بیشتر در تولید این محصول باارزش کمک کنند.

وی ادامه داد: در اکثر حوزه های کشاورزی در استان با نقص بزرگ صنایع فرآوری و تکمیلی روبرو هستیم که از سرمایه گذاران در این حوزه حمایت همه جانبه انجام می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: با پرداخت تسهیلات و مشوق های قانونی سرمایه گذاران را در تکمیل زنجیره تولید عسل کمک می کنیم تا ۸ هزار تن تولید زنبورداران بهترین بازار داخلی و خارجی را به دست آورد.

تقی زاده بیان کرد: با تکمیل این زنجیره تا دو برابر فرصت اشتغال در صنعت کندو افزایش می یابد و ما فرصت صادراتی خوبی را نیز به کشورهای همسایه پیدا می کنیم.

روسیه بازار بکر صادرات عسل است

تولید کننده باسابقه عسل اردبیل که خود از تجار خوشنام این استان است به رویکرد صادرات محوری عسل با بسته بندی و مرغوبیت بالا اشاره و اظهار کرد: ما کمترین آثار را در تولید عسل تقلبی در استان اردبیل شاهد هستیم.

عبدالرضا بیگناه در گفتگو با بازار، خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد که تجار ما علاقمند به صادرات عسل به کشورهای آسیای میانه و روسیه هستند که در این زمینه مسئولان باید به تکمیل زنجیره فرآوری و بسته بندی عسل کمک کنند.

وی گفت: تنوع تولید در صنعت کندو فرصت خوبی را فراهم کرده تا با تولید و صادرات محصولات کندو از عسل گرفته تا بره موم و ژل رویال بتوانیم به نیازهای بازار داخلی و خارجی پاسخگو باشیم.

کد خبر: ۱۷۰٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha