۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
افزایش التهاب بازار برنج با خرید دولت | سود برنج ایرانی نصیب دلالان می شود
این فعال حوزه کشاورزی مطرح کرد؛

افزایش التهاب بازار برنج با خرید دولت | سود برنج ایرانی نصیب دلالان می شود

گرگان-ملک شاهکویی، این فعال حوزه کشاورزی با بیان اینکه تصمیمات و اقداماتی انجام شده در حوزه برنج، سود تولید را نصیب دلال می کند، گفت: خرید برنج ایرانی توسط دولت نیز یک عامل افزایش قیمت این محصول است.

احسان ملک شاهکویی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تصمیم گیری ها و برنامه ریزی هایی انجام شده در سال های گذشته، منجر به افزایش قیمت برنج شد.

این فعال حوزه کشاورزی با اشاره به اینکه در سال های گذشته دولت در فصل محصول مانع واردات این محصول می شد، خاطرنشان کرد: همین امر باعث ایجاد فشار روانی و افزایش قیمت برنج شد و از طرف دیگر برنج های دپو شده در گمرک با توجه به افزایش قیمت بازار، باقیمتی بالاتر به فروش رسید.

وی ضمن اشاره به عدم خودکفایی کشور در تولید برن، گفت: مصرف سالانه برنج در سطح کشور سه میلیون و ۳۰۰ تن است و تولید ما نزدیک به دو میلیون تن، پس کشور برای تامین نیاز خود به واردات نیازمند است.

ملک شاهکویی تصریح کرد: خوشبختانه امسال دولت مانع واردات این محصول در فصل برداشت نشد، اما گرانی که در سال های گذشته به وجود آمد باعث شد افزایش قیمت برنج تداوم داشته باشد.

وی خرید برنج توسط سازمان تعاونی روستایی و فروشگاه های بزرگ را یکی از عوامل افزایش قیمت این محصول برشمرد و گفت: بعد از فصل برداشت سازمان تعاونی روستایی و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ برای خرید این محصول اقدام می کنند که این تقاضای یکباره باعث افزایش تقاضا و افزایش قیمت می شود.

این فعال حوزه کشاورزی از خرید برنج ایرانی توسط دولت انتقاد کرد و گفت: زمانی که ما هنوز در تولید برنج خودکفا نشدیم و تولیدی مازاد نیاز نداریم، خرید برنج ایرانی توسط دولت توجیه ندارد و این اقدام تنها به التهاب بازار می افزاید.

وی در خاتمه تاکید کرد: متاسفانه با همه این فعل و انفعالات در نهایت سود حاصل از برنج نصیب واسطه گرها می شود و کشاورز به عنوان یک تولیدکننده واقعی بهره چندانی از افزایش قیمت های برنج ندارد.

کد خبر: ۱۷۰٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha