۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
مجوز سهمیه‌بندی آب را نداشتیم| اتصال چاه‌های کشاورزی به شبکه آبرسانی همدان
استاندار همدان:

مجوز سهمیه‌بندی آب را نداشتیم| اتصال چاه‌های کشاورزی به شبکه آبرسانی همدان

همدان - استاندار همدان با بیان اینکه تاخیر در اجرای پروژه آبرسانی از تالوار به همدان به خاطر تجهیزات بود، گفت: مجوز سهمیه‌بندی آب را نداشتیم.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا قاسمی‌فرزاد ظهر سه شنبه در جلسه مدیریت بحران آب بابیان اینکه قرار بود طبق برنامه‌ریزی،‌ پروژه انتقال آب به شهر همدان، پایان مردادماه تکمیل شود اما در طول ۱۷ سال گذشته فقط ۴۰ درصد از این پروژه انجام شده بود، گفت: این در حالی است که در طول چهار ماه گذشته، عمده کارها انجام شده است.

وی گفت: تاخیری که در این پروژه صورت گرفت بیشتر به خاطر تجهیزات بود زیرا تجهیزات مورد نیاز این پروژه در کشور تنها توسط یک شرکت تولید می‌شود و از طرفی نیز با توجه به بحران کم‌آبی در کشور و تقاضاهای بسیار بالای تجهیزات، تامین همه این درخواست‌ها توسط شرکت، زمان‌بر شد بنابراین در پروژه تاخیر صورت گرفت.

وی گفت: دلیل حضور وزیر نیرو به استان به منظور بازدید از طرح‌آبرسانی آب به شهر همدان نیز مساله آماده نشدن تجهیزات و تاخیر در پروژه بود که دستور اکید دادند تا این پروژه هر چه سریع‌تر تکمیل شود.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده قرار بود سد اکباتان طبق میزان مصرف متوسط سال گذشته تا پایان شهریورماه، مصارف شهروندان را تامین کند اما به دلیل افزایش گرما و حضور مسافران در همدان و دلایل دیگر، میزان مصرف از یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه به حدود دو هزار و ۲۰۰ لیتر تا دو هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت

قاسمی‌فرزاد گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده قرار بود سد اکباتان طبق میزان مصرف متوسط سال گذشته تا پایان شهریورماه، مصارف شهروندان را تامین کند اما به دلیل افزایش گرما و حضور مسافران در همدان و دلایل دیگر، میزان مصرف از یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه به حدود دو هزار و ۲۰۰ لیتر تا دو هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت.

وی بابیان اینکه ما نمی‌توانیم آب را به روی مردم قطع کنیم، گفت: برخی از شهروندان پرسشی را مطرح کردند که چرا از همان ابتدا آب سهمیه‌بندی نشد تا این مشکل پیش نیاید که باید گفت اگر می‌خواستیم آب را سهمیه‌بندی کنیم باید مقامات عالی کشوری و وزارت نیرو موافقت می‌کردند در صورتی که مجوز این اقدام را ندادند.

استاندار همدان افزود: از طرف دیگر از نظر فنی و مهندسین متخصص اگر سهمیه‌بندی یا قطعی آب تاثیر موثر و مناسبی داشته باشد باید حداقل بین هشت تا ۱۰ ساعت آب قطع شود.

وی گفت: برخی نیز بر این باور بودند اگر روزانه دو الی سه ساعت آب را قطع می‌شد، این مشکل پیش نمی‌آمد، در صورتی که این اقدام موثر نیست و جز ایجاد مشکلات روحی و روانی برای شهروندان، هیچ اثربخشی در کاهش مصرف و یا ذخیره آب نداشت.

برخی از چاه‌های کشاورزی را با هماهنگی کشاورزان به شبکه آبرسانی پمپاژ و وصل کردیم

قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: از اقداماتی که برای مدیریت بحران آب در نظر گرفته شد این بود که به‌ سرعت ورود کرده و برخی از چاه‌های کشاورزی را با هماهنگی کشاورزان به شبکه آبرسانی پمپاژ و وصل کردیم.

وی گفت: از نظر فنی امکان انتقال آب چاه‌های کشاورزان، به برخی از نقاط شهر وجود نداشت اما با احداث خط ۱۵ کیلومتری، رینگ شهری تکمیل می‌شود و می‌توانیم به هر نقطه دیگری که خواستیم آب را انتقال دهیم.

استاندار همدان ادامه داد: طبق تاکید وزیر نیرو در چند هفته آینده این اتصال انجام و مشکل آب شرب نیز حل خواهد شد و طی توافقاتی نیز که با کشاورزان کردیم روز به روز میزان انتقال آب به شبکه آبرسانی همدان در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه از مردم تقاضا می‌شود الگوی مصرف را رعایت و از استفاده بی‌رویه آب پرهیز کنند، گفت: صبوری و همکاری مردم همدان در شرایط کم‌آبی، قابل تقدیر و تشکر است.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه در مناطقی که قطعی آب بیشتر است با تانکر به صورت مستمر آبرسانی انجام می‌شود، گفت: طی این چند روز با افزایش تعداد تانکرها، بالغ بر ۵۰ تانکر برای مناطق و محلات مختلف که قطعی آب داشتند، آبرسانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه از طریق سازمان صمت میزان قابل توجهی آب معدنی سفارش داده شده و در بازار توزیع می‌شود، گفت: شهروندان می‌توانند، با شماره‌های اعلام شده توسط آبفا و تعزیرات، کسانی را که در این شرایط کم آبی مصرف بی رویه دارند، گزارش کنند.

کد خبر: ۱۷۰٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha