۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
سرنوشت نامعلوم اعتبار حذف شده کشاورزی| بخش کشاورزی در دولت سیزدهم متضرر شده است
همزمان با هفته دولت و بررسی عملکرد وزارت جهاد مطرح شد

سرنوشت نامعلوم اعتبار حذف شده کشاورزی| بخش کشاورزی در دولت سیزدهم متضرر شده است

عملکرد وزارت جهاد با انتقادات بسیاری همراه است و منتقدان معتقدند این بخش در دولت سیزدهم متضرر شده است، به خصوص اینکه اعتبارات حذف شده از این بخش خرج توسعه زیرساختها به خصوص زیرساخت آبیاری نشده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: همه ساله دوم شهریور ماه هفته دولت آغاز می شود و تحلیلگران و کارشناسان به بررسی عملکرد دولت در بخشهای مختلف می پردازند. یکی از بخشهایی که همواره با انتقاد از سوی کارشناسان روبرو است بخش کشاورزی است که نه تنها کمترین سهم از بودجه کشور به این حوزه تعلق می گیرد بلکه علیرغم ارتباط تنگاتنگی که با تامین غذایی دارد، فعالان و بهره برداران این بخش با سنگ اندازی های بسیاری نیز مواجه هستند. در این راستا علیرضا الوندی رئیس سازمان مردم نهاد هکا با بیان اینکه نسبت به عملکرد دولت در بخش کشاورزی منتقد هستیم به خبرنگار بازار گفت: یارانه های بخش کشاورزی مثل یارانه های سم، کود و حتی یارانه نهاده های دامی در این دولت حذف شده اما ندیدیم بخشی از این اعتبارات حذف شده به خود بخش برگردد؛ یعنی وقتی یارانه نهاده علوفه را حذف کردند انتظار داشتیم خرج زیرساختهای این بخش گردد.

نقد ما به دولت در خصوص عدم تزریق یارانه های حذف شده از این بخش در راستای توسعه زیرساختهای کشاورزی است

الوندی افزود: به عبارت دیگر انتقاد ما به دولت این است که با حذف ارز دولتی این بخش انتظار داشتیم در نهایت این یارانه خرج بخش شود تا کشاورزان و بهره برداران از آن استفاده کنند اما متاسفانه ما فقط قسمت حذف یارانه ها را شاهد بودیم و تزریق بخشی از این یارانه را به حوزه کشاورزی ندیدیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بخش کشاورزی کشور مشکلات بسیاری در حوزه زیرساخت ها دارد به خصوص در مورد زیرساخت های آبیاری، لذا وقتی یارانه واردات نهاده های تولید را حذف کردند باید بخشی از آن را برای بالا بردن بهره وری در آبیاری و بهبود زیرساختهای این بخش هزینه کنند.

وظیفه مجلس بود زمانی که نسبت به حذف یارانه های علوفه های دامی و تولید اقدام می کردند قانونی می گذاشتند که بر اساس آن بخشی از این اعتبارات برای زیرساختهای بخش کشاورزی هزینه شود

رئیس سازمان مردم نهاد هکا گفت: به این ترتیب وقتی یارانه حذف شده و در بخش زیرساخت هم هیچ هزینه ای نشده است در نتیجه می توان گفت بخش کشاورزی در این دولت متضرر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که این اعتبارات حذف شده اگر نصیب کشاورزی نشده پس در کجا خرج شده است گفت: متاسفانه مجلس و سیاست گذار بخش کشاورزی (وزارت جهاد کشاورزی) را مقصر می دانیم که چنین خواسته ای را نداشته اند؛ یعنی مطالبه گر این قضیه نبوده اند.

الوندی اظهار داشت: این وظیفه مجلس بود که در زمانی که نسبت به حذف یارانه ها علوفه های دامی و تولید اقدام می کردند قانونی می گذاشتند که بخشی از این اعتبارات برای زیرساخت بخش کشاورزی هزینه شود. یا دولت باید لایحه می داد و اعلام می کرد اگر یارانه را حذف می کند آن را در این بخش هزینه می کند. اما متاسفانه هیچکدام از این اتفاقات نیفتاد و این یکی از اصلی ترین انتقادات به عملکرد دولت است.

برخی مشکلات موجود در بخش کشاورزی مربوط به دولتهای قبل است

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران اما جزو افرادی است که معتقد است آنچه دولت سیزدهم در اولین سال روی کار بودن خود رقم زده است نتیجه عملکرد دولت قبل و قبل تر است و آن میزان که تصور می شود در رخ دادن اتفاقات دخیل نبوده است.

پیشه ور به خبرنگار بازار می گوید: مشکلات بخش کشاورزی چندان مربوط به این دولت نیست چون روند کشاورزی یک روند چند ساله است. به عنوان مثال مشکلات آب ربطی به دولت فعلی یا دولت قبلی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: زیر ساخت های مربوط به بخش کشاورزی آسیب دیده است و نه تنها در دولت قبلی که در دولتهای قبل تر هم این مشکل را داشته ایم.

پیشه ور ادامه داد: متاسفانه روز به روز وضع کشاورزی و کشاورز هر دو آسیب می بیند کما اینکه در بخش دانه های روغنی از ۱۲۰ هزار هکتار به ۲۰ هزار هکتار رسیده است. به علاوه اینکه در مورد خوراک دام نیز روند خوبی طی نشده است. در واقع مسیری را می رویم که اشتباه بوده و همه دولتها تلاش دارند کشاورزی به مسیر اصلی خود برگردد. به عنوان مثال یکی از این اقدامات مربوط به سنددار کردن اراضی کشاورزی است که طی ۶۰ سال گذشته حدود ۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ایم.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران معتقد است این دولت بخصوص ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی چون هم در مجلس حضور داشته و هم در دولت فعلی مشغول است برای بخش کشاورزی تلاش زیادی دارد تا این بخش به مسیر درست خود برگردد. از جمله اینکه در کشت قراردادی و سند دار کردن زمین های کشاورزی پیگیر است.

مشکلات مربوط به کشاورزی تنها به متولی تولید یعنی وزارت جهاد برنمی گردد بلکه در بحث تامین غذا همه وزارتخانه ها باید پای کار بیایند

پیشه ور می گوید: البته در مورد سند دار کردن اراضی کشور بخشی از این تعلل ها به کشاورز برمی گردد که برای گرفتن سند پای کار نمی آید. پس لازمه اش این است که در این حوزه مشوق های قابل توجهی گذاشته شود.

جنگ روسیه و اوکراین، بحران خشکسالی و نداشتن پول؛ از جمله عواملی است که عملکرد دولت را زیر سوال بوده است

این مقام مسئول اظهار می دارد: از سوی دیگر مشکلات مربوط به کشاورزی تنها به متولی تولید یعنی وزارت جهاد برنمی گردد بلکه در بحث تامین غذا همه وزارتخانه ها باید پای کار بیایند؛ از وزارت نیرو گرفته تا وزارت راه همه باید برای تامین امنیت غذایی کشور تسهیلگر باشند. بخصوص اینکه الان ۷۰ تا ۸۰ درصد آب بخش را وزارت نیرو تامین می کند لذا اگر این آب تامین نشود حتی اگر همه کشاورزان، دولت، وزیر و غیره تلاش کنند باز هم راه به جایی نمی برند.

وی خاطر نشان کرد: مساله مهمی که باعث شد وضعیت بخش کشاورزی در دولت فعلی چندان موفق نباشد بحث جنگ روسیه و اوکراین و همچنین خشکسالی های اخیر است. دولت تلاش دارد بتواند حداقل اگر در این بخش رو به جلو نمی رویم رو به عقب هم برنگردیم.

پیشه ور افزود: از دیگر مشکلات این بخش به بحث نقدینگی برمی گردد؛ کشاورز وقتی گندم تولیدی را به دولت تحویل می دهد انتظار دارد سریعا پول خود را دریافت کند اما پولی برای پرداخت به کشاورز وجود ندارد. به طوری که پول پرتقال سال گذشته را بخشی از کشاورزان هنوز نگرفته اند.

وی تصریح کرد: با این تفاسیر همه این موارد عملکرد دولت را در یک نگاه با همه تلاش هایی که انجام می شود پس می زند. پس انتظار داریم وزارتخانه های دیگر امروز پای کار بیایند چون مسئول غذا یک وزارتخانه نیست.

پیشه ور در پایان اظهار داشت: بنابراین کارهایی که در این حدود یکسال این دولت انجام داده قابل تقدیر است منتها بخشی از عقب ماندگی ما به قبل از انقلاب برمی گردد و بخشی هم به دولتهای قبلی بعد از انقلاب برمی گردد. از این جهت انتظار داریم روند کشاورزی عوض شود و مثلا در حالی که تا به این حد زمین و امکانات داریم به عنوان مثال وارد کننده ۹۰ درصدی روغن خوراکی مصرفی کشور نباشیم.

کد خبر: ۱۷۰٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمود IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      1 0
      وام تخصیص داده ما را از بانک کشاورزی عودت دادن به بهانه ایراد در پرونده .برای رفع ایراد ایا زمان لازم نداره که توسط ادارات پاسخ داده بشه .بدلیل های هر چند درست . چرا با ما که در بخش کشاورزی فعال هستیم بانو کشاورزی این کار را با ما میکند دوسال هزینه وخرج مدارک بانک میکنیم اخرش با تنی خسته وچشمان گریان راهی میشویم .تمام مدیران الکی سیسنه میزنن
    • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      1 0
      کشاورزی دیگر کشاورزی قدیم نیست سود فراوانی در بر دارد و باید از منافع دولتی برخوردار نباشد ولی چون 90 درصد نمایندگان مجلس در امر کشاورزی و دامداری هستند با اعمال رای آنها این امر محقق نمی‌شود
    • رضا IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      1 0
      ما که اصلا بهمون وام ندادند
    • مهدی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      1 0
      هرچه سریعتر مجلس و دولت در راستای خصوصی سازی اقدام کرده و این وزارتخانه لش و ناکارآمد را تا حد یک سازمان کوچک کنند.
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      0 0
      لطفا پول کشاورزان رابدهید به آب وخاک و باد و باران و زمین وزمان قسم شدیدا نیازمندیم به این پول