۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
اتخاذ سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش درآمدزایی کشاورزان
معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد

اتخاذ سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش درآمدزایی کشاورزان

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی طی ۱۰ ماهه گذشته تلاش کرده تا در راستای جهت‌دهی به سمت جذاب کردن کشاورزی گام بردارد.

به گزارش بازار، محمد قربانی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت جهاد کشاورزی و «باشگاه کشاورزان جوان» در جمع خبرنگاران، گفت: امروز شاهد امضای تفاهم‌نامه با باشگاه کشاورزان جوان بودیم و در این تفاهم‌نامه وزارت جهاد کشاورزی بنا دارد تا از حداکثر ظرفیت باشگاه کشاورزان جوان استفاده کند.

به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی، باشگاه کشاورزان جوان را به‌عنوان یک فرصت برای این وزارتخانه و امنیت غذایی کشور می‌داند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره ویژگی‌های این تفاهم‌نامه، گفت: در این تفاهم‌نامه اشاره‌ شده که وزارت جهاد کشاورزی در شرایط و مواردی تسهیلات ارزان‌قیمت را در اختیار کشاورزان جوان این باشگاه قرار دهد، ایجاد شرایط برای صادرات محصولات کشاورزی را برای آن‌ها فراهم کند، همچنین در امکاناتی مانند سردخانه و انبار که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است، را در اختیار این باشگاه قرار دهد تا در گستره و جغرافیایی ایران نقش‌آفرینی خوبی در ترغیب و جذب جوانان برای حوزه کشاورزی داشته باشد.

وی بیان کرد: با فکر تسهیل‌گری و بسترسازی برای فعالیت جوانان به‌ویژه تحصیل کنندگان بخش کشاورزی و روستازادگان این تفاهم‌نامه را مدنظر قرار دادیم تا جوانان باانگیزه بیشتر به کار کشاورزی بپردازند.

قربانی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی همچنین طی ۱۰ ماهه گذشته تلاش کرده تا در راستای جهت‌دهی به سمت جذاب کردن کشاورزی گام بردارد و این مهم را با اتخاذ سیاست‌های حمایتی به‌ویژه در گندم، کلزا و مجوز برای صادرات دام به جهت درآمدزایی جذاب کند تا انگیزه را برای سرمایه‌گذاری و ورود به حوزه کشاورزی فراهم و تسریع کند.

وی با اشاره به افزایش سن کشاورزان، یادآور شد: جمعیت جوان در بخش کشاورزی به‌سرعت در حال کاهش است و سن در این حوزه در حال افزایش است، به‌طوری‌که در یک دوره ۱۷ ساله ۱۰ درصد کشاورزان زیر ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده که زنگ خطری برای بخش کشاورزی است.

به گفته معاون وزیر، وزارت جهاد کشاورزی تمام برنامه و سیاست‌های خود را به سمت تشویق طبقه جوان، تحصیل‌کرده‌های کشاورزی و روستازادگان پیش می‌برد تا از ظرفیت‌های موجود در قانون و همچنین ظرفیت‌هایی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی در نهادها، دستگاه و سازمان‌های مختلف برای جوان‌سازی در بخش کشاورزی استفاده کند تا در آینده امنیت غذایی خود را تضمین کنیم.

سیاست‌های محدودکننده سطح زیر کشت و صادرات محصولات کشاورزی آب‌بر با آغاز فصل زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲
قربانی در بخش دیگری از سخنان خود به محدودیت برای صادرات محصولات آب‌بر و اشاره کرد و گفت: طبق قانون هر تغییر سیاست وزارت جهاد کشاورزی باید ۶ ماه قبل از اجرایی شدن اعلام شود و با آغاز فصل زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ سیاست‌های محدود کننده را در این حوزه اعلام خواهیم کرد.

به گفته وی، محدودیت سطح زیر کشت، محدودیت صادرات محصولات کشاورزی آب بر و همچنین عوارض بر روی محصولات آب بر با آغاز فصل زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ اعلام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، درباره خودکفایی ۹۵ درصدی محصولات کشاورزی تصریح کرد: قانون‌گذار براساس پتانسیل‌های داخلی کشور این مهم را اعلام کرده که متأسفانه در چند سال گذشته در راستای سیاست‌های بد اقتصادی به سمت واردات محصولات کشاورزی جهت‌دهی شده بودیم و عملاً تولید داخل دچار خدشه شد.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم جهت‌گیری عوض شد و با اجرای طرح مردمی‌سازی جذابیت‌های بخش کشاورزی در حال دوچندان شدن است و درآمدزایی در این بخش در حال افزایش است.

این مقام مسوول ابراز امیدواری کرد: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، بهره‌وری در بخش کشاورزی در حال افزایش است که با دانش‌بنیان‌سازی بخش کشاورزی و با ورود فناوری‌های نوین توسط باشگاه کشاورزان جوان و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در قالب سیاست‌هایی اعمالی، با سرعت از این مسیر عبور کنیم؛ به طور نمونه در سال اول در تولید گندم عدد خوبی رکورد خوبی داشتیم و امیدواریم با در سال جاری با تعمیم کشت قراردادی به ۲ میلیون هکتار سال آینده سال خودکفایی در تولید گندم باشد.

وی افزود: همچنین بنا است تا با کشت دانه‌های روغنی مثل کاملینا در اراضی دیم شاهد رشد خوبی در ارتباط با دانه‌های روغنی باشیم.

قربانی در پایان تصریح کرد: امیدواریم با کمک همه مجموعه‌هایی که در حوزه تحقیقات، آب‌ و خاک، بهره‌برداران و اتحادیه‌های کشاورزی فعال هستند گام‌ها را با سرعت پیش ببریم و هدف‌گذاری انجام ‌شده در تولید محصولات کشاورزی برای ۳ سال آینده محقق شود.

کد خبر: ۱۷۰٬۱۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha