۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۱
تنش گازی در قرن جدید| درآمد قطر از پارس جنوبی ۵ برابر ایران

تنش گازی در قرن جدید| درآمد قطر از پارس جنوبی ۵ برابر ایران

ایران در حالی به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز دنیا در تامین نیاز داخلی خود با چالش مواجه شده و نتوانسته از کمبود بازارهای جهانی به نفع خود استفاده کند که کارشناسان، قرن فعلی را قرن گاز می دانند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «کسری گاز زمستان امسال هم ادامه دارد.» جواد اوجی وزیر نفت در حالی این گفته ها را دیشب در رسانه ملی مطرح کرده که ایران بر اساس آمار اوپک اولین و بر پایه گزارش بی‌پی (BP) دومین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد. اما به نظر می رسد که این ذخایر نتوانسته سهم ایران در بازارهای جهانی را افزایش دهد و ایران حتی در تامین نیاز داخلی خود هم به چالش خورده است. بی توجهی به سرمایه گذاری و توسعه میادین گازی در طول سال های گذشته در شرایطی موجب عقب ماندگی این صنعت شده که حمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی می گویند قرن جدید قرن گاز بوده و دوره سلطه نفت در جهان به پایان رسیده است.

قرن جدید دیگر قرن گاز بوده و دوره سلطه نفت در جهان به پایان رسیده است. چرا که روسیه به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز به نوعی در حال حذف شدن بوده و ایران هم به دلیل کمبود سرمایه گذاری ها و غفلت از توسعه این صنعت در سال های گذشته به نوعی سهمی از این بازار ندارد

او که معتقد است در سال های آینده رقابت شدیدی برای رسیدن به گاز در دنیا شکل خواهد گرفت، به بازار گفت: اینکه گفته می شود که در آینده شاهد شکل گیری جنگ گازی خواهید بود، ادعای درستی است.

حسینی در توضیح ادعای خود گفت: روسیه به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز به نوعی در حال حذف شدن است. ایران هم به دلیل کمبود سرمایه گذاری ها و غفلت از توسعه این صنعت در سال های گذشته به نوعی حذف شده و ظرفیت مازادی برای صادرات نداشته و عملا نتوانسته از فرصت پیش آمده و جنگ روسیه و اوکراین برای افزایش سهم خود در بازار جهانی استفاد کند. این در حالی است که در آینده رقابت ها در حوزه گاز خواهد بود. به عنوان مثال جنگ ترکیه و یونان و جنگ لبنان و اسراییل سر اوضاع گازی است.

به گفته رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، این وضعیت در بازار اروپا هم به خوبی مشاهده می شود. آمارهای اعلامی نشان می دهد که کمبود گاز در انگلیس به حدی بحران ساز شده که پیش بینی می شود قیمت عمده فروشی برق در زمستان امسال ۴۲۲ درصد افزایش یابد. البته این رقم در آلمان معادل ۳۸۸ درصد و در ایتالیا ۳۳۴ درصد برآورد شده است.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: ما ظرفیت بالایی در حوزه پارس جنوبی داریم که متاسفانه از آن به خوبی استفاده نکردیم. حال آنکه قطر با تکیه بر این منابع چندین برابر ایران توانسته درآمد کسب کند و به یکی از غول های صنعت ال ان جی تبدیل شده است.

از زمان اکتشاف میدان پارس جنوبی، قطر با ۱۵۰۰ میلیارد دلار، پنج برابر ایران از پارس جنوبی درآمد داشته است. حال آنکه بر اساس آمار منتشرشده توسط وزارت نفت، از ۳ سال آینده، هر سال به اندازه درآمد یک فاز، از درآمدهای این میدان برای ایران کاسته خواهد شد

جالب است که بدانید قطر تقریبا تمام گاز تولیدی خود را صرف صادرات می‌کند و اما ایران، افزایش تولید از این میدان را صرف مصرف داخلی گاز در بخش‌های خانگی صنعتی و تجاری و گسترش صنایع پتروشیمی بر پایه‌ گاز ارزان قرار داد.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می دهد که از زمان اکتشاف این میدان، قطر با ۱۵۰۰ میلیارد دلار، پنج برابر ایران از پارس جنوبی درآمد داشته است. این مساله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که به آمار رسمی کاهش تولید گاز این میدان دقت شود. بر اساس آمار منتشرشده توسط وزارت نفت، از ۳ سال آینده، هر سال به اندازه درآمد یک فاز، از درآمدهای این میدان کاسته خواهد شد. حقیقتی که بار دیگر بر سست بودن درآمدهای هیدروکربوری اشاره دارد.

کد خبر: ۱۷۰٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس FR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      0 0
      قطر منابع مشترکمونو غارت کرد لعنت بر انگلستان آشغال