۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در حامل‌های انرژی با صندوق‌های کالایی
مدیرعامل بورس انرژی ایران خبر داد

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در حامل‌های انرژی با صندوق‌های کالایی

نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران از راه اندازی صندوق‌های کالایی مرتبط با حامل‌های انرژی در سال جاری یا سال آینده خبر داد.

به گزارش بازار، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران ضمن بیان مطلب فوق و با بیان اینکه در حال حاضر چند شرکت تأمین سرمایه در حال بررسی این موضوع هستند، اظهار کرد: طبق مقررات باید شرکت‌های متقاضی درخواست‌هایشان را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند تا بعد از اخذ مجوز، معاملات واحدهای صندوق‌های مبتنی بر گواهی سپرده حامل‌های انرژی انجام شود که این امر مستلزم راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده حامل‌های انرژی در بورس انرژی است و در مرحله بعد از آن، این صندوق‌ها راه‌اندازی می‌شوند، احتمالا در سال جاری یا سال آینده شاهد معاملات واحدهای این نوع صندوق باشیم.

صندوق‌های کالایی در کنار صندوق‌های هیبریدی
عضو شورای سیاست‌گذاری همایش «سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مقابله با تورم» با اشاره به اینکه پیش از این ایده صندوق هیبریدی در بورس انرژی ایران مطرح شده بود اما تاکنون به نتیجه نرسیده است، تصریح کرد: به‌ طور کلی هدف از راه‌اندازی صندوق‌های پروژه هیبریدی آن است که برای صندوق‌های پروژه که تأمین مالی پروژه‌های مختلف را انجام می‌دهند مزیت بیشتری ایجاد کنیم. از آنجا که با اجرای پروژه‌های موضوع تشکیل صندوق پروژه در حوزه حامل‌های انرژی شاهد تولید فرآورده‌ای خواهیم بود و فرآورده‌های نفتی بازار صادراتی مناسبی در بورس انرژی ایران دارند، پیشنهاد این است که از منافع حاصل از پروژه در چارچوب ابزارهای متناسب با دارایی پایه به دارندگان واحدهای این صندوق‌ها تخصیص پیدا کند. به عنوان نمونه گواهی سپرده متناظر دارایی پایه تولید شده را دریافت کند یا از بخشی از منافع ناشی از فروش فرآورده به دارنده واحد صندوق منتقل شود یا اینکه در صورتی که اجرای پروژه منجر به دریافت گواهی صرفه‌جویی می‌شود، بخشی از این اوراق بهادار به دارنده واحدهای صندوق تعلق گیرد.

نقوی توضیح داد: در چنین مدلی، آن فردی که تا پایان پروژه سرمایه‌گذاری و منابع را نگهداری کند می‌تواند نفع بیشتری نسبت ‌به فردی که زودتر از این سرمایه‌گذاری خارج می‌شود کسب کند؛ ضمن آنکه این طرح به ضامن نقدشوندگی هم نیاز دارد تا اگر شخصی قصد خروج از صندوق داشت، امکان پذیر باشد.

وی با اشاره به اینکه تا امروز درخواستی برای کسب مجوز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال نشده است، تصریح کرد: این ایده با مجموعه‌های که تقاضای تأسیس صندوق پروژه را داشتند مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت ولی هنوز مدارک و درخواست‌ها به سازمان ارسال نشده است و در حال پیگیری و برنامه‌ریزی با چند مجموعه بزرگ هستیم.

به گفته مدیرعامل بورس انرژی ایران، در صندوق‌های پروژه هیبریدی بخشی از منافع ناشی از پروژه به سرمایه‌گذار اختصاص می‌یابد و این موضوع جذابیت آن را بیشتر می‌کند. همچنین در صندوق‌های هیبریدی سرمایه‌گذاری بلندمدت ترویج داده می‌شود چون هر شخصی تا پایان پروژه بماند منافع بیشتری را نصیب خود می‌کند.

عضو شورای سیاست‌گذاری همایش «سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مقابله با تورم» درباره مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق کالایی افزود: از جمله مزایای صندوق‌های کالایی این است که افرادی که دانش و آگاهی کافی نسبت ‌به سرمایه‌گذاری در کالاهای پیچیده‌ای مانند حامل‌های انرژی ندارند به‌صورت غیرمستقیم در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند یعنی مردم عادی با ‌واسطه مدیران صندوق‌های کالایی که طبق سازوکارهای سازمان بورس واجد شرایط تشخیص داده شده‌اند، در گواهی‌های سپرده حامل‌های انرژی یا ابزارهای مشتقه مبتنی ‌بر آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و درنتیجه با ریسک کمتری مواجه می‌شوند.

نقوی در پاسخ به این پرسش که برگزاری همایش‌ «سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مقابله با تورم» تا چه میزان می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند، گفت: در بازار سرمایه به وجود ابزارهای مختلف برای تأمین مالی و ورود مردم به این بازار نیاز داریم چون در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون ایرانی سهامدار هستند اما همه می‌دانیم سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی با ریسک‌هایی روبه‌رو است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند این ریسک‌ها را پوشش دهند ضمن آنکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت هم ابزار خوب و مدرنی در بازار است که منابع را جذب و کمک کرد افراد در بازار مطمئنی سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین به هر میزان بتوانیم این ابزارها را ترویج کنیم و مردم، شرکت‌ها، نهادها و سیاست‌گذاران را با آنها آشنا کنیم، در بلندمدت منجر به رشد و توسعه بازار و در نهایت اقتصاد می‌شود.

شایان ذکر است، همایش «سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مقابله با تورم» با محوریت تبیین راه‌های عبور از تورم با ابزارهای بورسی ۱۴ شهریور ماه در محل شرکت بورس اوراق بهادار تهران برگزار می‌شود.

در این همایش ضمن بررسی وضعیت اقتصاد ایران به صندوق‌های سرمایه‌گذاری پرداخته شده و ضمن تطبیق عملکرد این صندوق‌ها با دنیا چالش‌ها، مزیت‌ها و فرصت‌های موجود در این بخش از بازار سرمایه که به رغم حضور غیر مستقیم در آن ریسک پایینی دارد، تبیین خواهد شد.

کد خبر: ۱۷۰٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha