۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
سند همکاری ایران و چین مسکوت نشده و در حال اجرا است؛ سند حکم و الزامی ایجاد نمی کند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار:

سند همکاری ایران و چین مسکوت نشده و در حال اجرا است؛ سند حکم و الزامی ایجاد نمی کند

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سند ۲۵ساله ایران و چین حکم و الزامی را برای طرفین ایجاد نمی کند و به مانند یک تفاهم برای همکاری در زمینه های مشترک بوده و در حال حاضر هم در حال اجر است.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، در ارزیابی خود درباره اجرای توافق ۲۵ ساله ایران و چین و سرنوشت آن گفت: مفاد و محورهای سند ۲۵ ساله ایران و چین به صورت مجزا مورد پیگیری است.

وی تاکید کرد: البته ما باید در موضوع بخش های مختلف آن از مسئولین گزارش لازم را دریافت کنیم تا ببینیم اقدامات در بخش های مختلف تا کجا پیش رفته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این سند در حال اجرا است و مورد پیگیری مسئولین قرار گرفته است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوعات مختلف اعم از تجارت فی مابین، موضوعات زیرساختی و همکاری های مشترک در این بخش مدنظر قرار دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: البته اینکه این همکاری ها در قالب یک سند و برنامه تعهدآور برای دوطرف باشد، نیست چراکه از نظر ما این سند یک تفاهم نامه بوده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این سند حکم و الزامی را برای طرفین ایجاد نمی کند و به مانند یک تفاهم برای همکاری در زمینه های مشترک است.

پورابراهمی بیان کرد: سند همکاری ایران چین مسکوت نشده و در حال اجرا است.

گفتنی است محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس پیش تر در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار با اشاره به سرنوشت قرارداد ۲۵ سال ایران و چین، گفت: مقداری از موضوعات مربوط به این سند – قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین – متوقف شده است.

وی بیان کرد: توقف بخشی از این سند به این دلیل بود که کشور چین مقداری به موضوعات مربوطه این سند در دولت قبل معترض بود چراکه قرار بوده این سند بیشتر اعمالی باشد تا اعلامی.

این نماینده مجلس تصریح کرد: تقریبا گلایه کشور چین به این سند براین اساس بود که این سند به نحوی از سوی دولت قبل اعلام شد و دیگر اعمال نشد و به سمت انجام و راه اندازی پیش نرفت.

کد خبر: ۱۷۰٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha