۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
اتاق اصناف و سازمان فنی‌ و حرفه‌ای تفاهم‌نامه امضا کردند

اتاق اصناف و سازمان فنی‌ و حرفه‌ای تفاهم‌نامه امضا کردند

اتاق اصناف ایران و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به منظور آماده‌سازی نیروهای انسانی برای ورود به فضای کسب و کار، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف ایران، سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران، با حضور غلامحسین حسینی نیا معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به همراه اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران، معاونان و مدیران هر دو سازمان در اتاق اصناف ایران گفت: با امضای این تفاهم‌نامه، همکاری در زمینه اجرایی کردن طرح‌هایی از جمله استفاده از ظرفیت‌های مشترک به‌منظور اجرای هرچه بهتر دستورالعمل مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، آیین‌نامه اجرایی مشاغل تخصصی و فنی مربوط به موضوع ماده ۱۳ قانون نظام صنفی کشور، آموزش‌های دوگانه نظری و عملی در جهت توانمندسازی کارآفرینان صنفی و شاغلان در کسب و کارها و واحدهای صنفی، تقویت استانداردهای شغلی و مهارتی و … تسهیل خواهد شد.

رییس اتاق اصناف ایران بیان کرد: همکاری‌های اتاق اصناف ایران و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در سال‌های اخیر روزبه‌روز گسترده‌تر شده و لازم است برای افزایش این همکاری‌ها تفاهم‌نامه جدیدی امضا شود.

وی افزود: اتاق اصناف ایران از ظرفیت سازمان یافته بیش از ۳ میلیون واحد صنفی، قریب به ۸ هزار اتحادیه و ۴۰۰ اتاق اصناف برخوردار است و در سراسر کشور با تنوع سن، جنسیت و مهارت پراکنده‌اند. هر کدام از این افراد حقیقی و حقوقی دارای ظرفیت‌های متعدد بوده و البته در مقابل نیازمند بازآموزی‌هایی نیز هستند.

رییس اتاق اصناف ایران در ادامه بر آموزش مهارت‌های نرم در کنار مهارت‌های سخت تاکید و اظهار کرد: به عنوان مثال افرادی که برای تعمیرات به منازل مراجعه می‌کنند علاوه بر آموختن مهارت‌های تخصصی نیاز دارند تا آموزش‌های تکمیلی از جمله اصول اخلاقی و رفتار با مشتری را به نحو دقیق‌تری رعایت کنند و در این خصوص خود را با استانداردهای جهانی انطباق دهند.

ممبینی گفت: در این دوره از هیات رئیسه اتاق اصناف ایران آموزش یکی از مباحث مورد تاکید است و این تفاهم‌نامه و نشست خود گواه توجه مجموعه اتاق اصناف ایران و هیات رئیسه نسبت به موضوع آموزش است که امیدواریم در ادامه با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به مرحله اجرا در آید.

وی بیان کرد: در حال حاضر مجموعه خانواده صنفی نیز بیش از گذشته نسبت به موضوع بازآموزی و آموزش‌های تکمیلی مشتاق و همراه هستند. ضمن اینکه موضوع مهارت آموزی و توسعه مهارت‌ها به یک مطالبه اجتماعی نیز رفته رفته تبدیل می‌شود. امیدوارم در ادامه راه شاهد تحولات چشمگیری در بخش آموزش و پژوهش باشیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز در این نشست اظهار کرد: از فرصت پیش‌آمده برای تعامل بیشتر با اتاق اصناف ایران بسیار خرسندیم و این نشست را یکی از ارزشمندترین جلسات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از زمان تصدی مسئولیت می‌دانم.

غلامحسین حسینی نیا افزود: اتاق اصناف ایران مهم‌ترین شریک اجتماعی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است. بر همین اساس اتاق اصناف ایران برای اولین بار به عنوان عضو دارای حق امضای در هیات نظارت مرکزی آموزشگاه‌های آزاد تعیین شده است.

وی رویکرد مهارت آموزی، آینده مشاغل و مشاغل آینده را از رویکردهای این سازمان دانست و ادامه داد: در گام دوم انقلاب “نهضت مهارت آموزی” مطرح شده است. دنیا نیز همین مسیر را پیش‌رو گذاشته است. به عنوان نمونه کشور آلمان که از برجسته‌ترین کشورها در زمینه مهارتی است در جنگ جهانی دوم تبدیل به خرابه شد، برای بازسازی بر آموزش نیروهای انسانی تکیه کرد. چراکه منابع معدنی و نفت و گاز نداشت. نکته جالب در تجربه آلمان این است که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای این کشور زیرمجموعه اتاق بازرگانی و اصناف است.

حسینی نیا گفت: شبکه بزرگ صنفی، شبکه‌ای بسیار ارزشمند و ملی است که ظرفیت‌های گسترده‌ای برای مباحث مهارتی نیز ایجاد کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی – از مجموع ۳ میلیون واحد صنفی- آمادگی و ظرفیت مشارکت در اجرای طرح ” آموزش در محیط واقعی کار” را دارند که این واحدهای صنفی از یک نفر تا چندین نفر را شامل می‌شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای و بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ کارگاه دولتی وجود دارد که حدود ۵۵۰ هزار نفر در سال ظرفیت آموزشی دارند. علاوه بر این ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد به طور سالانه، ۶۰۰ هزار نفر ظرفیت آموزشی دارند.

حسینی نیا نیز همچون رئیس اتاق اصناف ایران بر مهارت‌های نرم تاکید و بیان کرد: لازم است در بنگاه‌های تولیدی و خدماتی، مهارت‌های ارتباط با مشتری را در خود تقویت کنند.

وی بیان کرد: این تفاهم‌نامه بسیار اثرگذار خواهد بود. برای نوشتن مفاد این تفاهم‌نامه آسیب‌شناسی دوران گذشته را هم داشته‌ایم و چالش‌های تامین اجتماعی را نیز در نظر گرفته و رفع کرده‌ایم تا افرادی که برای آموزش به کارگاه‌ها معرفی می‌شوند در نظام و چارچوب مشخصی مشغول به فعالیت شوند. واحدهای صنفی پذیرنده کارآموزان QR_Code دریافت می‌کند تا مشخصات کارآموز برای بازرسان تامین اجتماعی به عنوان کارگر مشمول آن واحد صنفی تلقی نشود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور همچنین خبر داد: آمادگی لازم برای اعطای مجوز به اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف برای راه‌اندازی آموزشگاه‌های آزاد وجود دارد. این کار موجب می‌شود که شبکه آموزشگاه‌های مهارتی در کشور تقویت شود.

کد خبر: ۱۶۹٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha