۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
تعطیلی ۶ هزار معدن کوچک در کشور
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خبر داد

تعطیلی ۶ هزار معدن کوچک در کشور

­سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از تعطیلی شش هزار معدن کوچک در کشور خبرداد.

به گزارش بازار، عبدالوهاب سهل‌آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: بیش از ۶ هزار واحد معدنی در کشوربه علت مشکلاتی که دارند تعطیل هستند این در حالی است که همه آن‌ها معادن کوچکی هستند که می‌توانند اشتغال خوبی داشته باشند.

وی یکی از مشکلات پیش روی معادن را تامین ماشین آلات دانست که با توجه به مشکلات ارزی در داخل کشور، خرید ماشین‌آلات برای واحدهای کوچک بسیار سخت شده مثلا برای خرید یک بیل مکانیکی یا لودر چند میلیارد تومان باید هزینه کنند.

سهل آبادی درادامه با اشاره به نقش واحدهای کوچک و متوسط صنعتی در اشتغالزایی جامعه افزود: تعداد شهرک‌های صنعتی ایران قابل توجه است، اما آن‌ها هم با مشکلات بسیاری دست وپنجه نرم می‌کنند که عمدتا مسائل بانکی است چراکه متاسفانه در کشور ما تسهیلات، هم بسیار گران است و هم انضباط خاصی ندارد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: علت اینکه واحدهای صنعتی نمی‌توانند به نحو مطلوب کار کنند این است که با وجود قواعد و قوانین خاص صادراتی نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند مثلا امروز با یک خریدار خارجی صحبت می‌کنند، اما با تغییر نرخ ارز در کشور دیگر کالا با قیمت تمام شده و فروش واحد صنعتی همخوانی ندارد.

سهل‌آبادی در ادامه گفت: واحدهای صنعتی کوچک و متوسط نیاز دارند که بتوانند کالای خود را با یک ضابطه و نرخ ثابت برای حداقل ۶ ماه تا دو سال بفروشند و در بازارهای جهانی رقابت کنند.

وی افزود: از سوی دیگر واحدهای کوچک و متوسط توان تقبل برخی هزینه‌های صادراتی را ندارند، از سویی بخش اقتصادی سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای دیگر نیز چندان فعال نیستند.

سهل‌آبادی ضمن ابراز تاسف بیان داشت: واحدهای کوچک و متوسط با توجه به مشکلی که برای تامین برق دارند بر اساس دستورالعمل مجبور هستند یک یا دو روز در هفته تعطیل باشند در حالیکه زنجیره تولید برخی واحدهای صنعتی به گونه‌ای است که نمی‌توانند تولید خود را متوقف کنند.

وی افزود: باید در شهرک‌های صنعتی، نیروگاه‌هایی برای تامین برق مورد نیاز واحدهای صنعتی تاسیس شود، البته دولت هم باید از این مسئله حمایت کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: بسیاری از نیروگاه‌های کوچک خصوصی پیشتر ایجاد شده، اما دولت در پرداخت پول آن‌ها تاخیر داشته و باعث شده بسیاری از این نیروگاه‌ها ورشکسته و تعطیل شوند ...

عبدالوهاب سهل‌آبادی خاطرنشان کرد: عمده مواد اولیه‌ای که از خارج از کشور وارد می‌شود دستخوش تحریم‌ها شده و خرید، تامین مالی یا حمل‌ونقل آن‌ها با مشکلات متعددی روبه‌رو است و بنابراین قیمت نهایی مواد اولیه بسیار افزایش می‌یابد که عملا امکان رقابت در بازارهای جهانی را از بین می‌برد.

کد خبر: ۱۶۹٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha