۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
صرفه‌جویی سالانه ۷ هزار تن ال‌پی‌جی در کشور
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد

صرفه‌جویی سالانه ۷ هزار تن ال‌پی‌جی در کشور

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: با بهره‌برداری طرح انتقال گاز به جزیره کیش امکان صرفه‌جویی و آزادسازی سالانه ۷ هزار تن ال‌پی‌جی برای کشور فراهم شده است.

به گزارش بازار، محسن خجسته‌مهر در آیین بهره‌برداری رسمی از طرح انتقال گاز به جزیره کیش که امروز، (دوشنبه، ۳۱ مردادماه) در آستانه هفته دولت با حضور وزیر نفت و به‌صورت ویدیوکنفرانس در سالن شهید بهشتی ساختمان مرکزی وزارت نفت برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر دولت اظهار کرد: منافع ارزی و بازگشت سرمایه این طرح به منزله یک درآمد صادراتی برای کشور است.

وی در تشریح مزایای این طرح با اشاره به ابعاد محیط زیستی آن گفت: گازرسانی به دو نیروگاه در جزیره کیش، رونق کسب‌وکار، رفاه اجتماعی و شاخص‌های مهم مسئولیت‌ اجتماعی از جمله دستاوردهای این طرح مهم ملی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین تأکید کرد: این طرح با صرفه‌جویی روزانه حدود یک میلیون لیتر نفت‌گاز و استفاده غیربهینه سالانه حدود ۷ هزار تن ال‌پی‌جی در جزیره کیش می‌تواند برای کشور دستاوردهای صادراتی داشته باشد، ظرفیت تولید برق و تولید آب شیرین نیز با بهره‌برداری از این خط افزایش خواهد یافت.

خجسته‌مهر هزینه سرمایه‌گذاری این طرح را ۳۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ظرفیت این طرح هم‌اکنون ۲۸ میلیون مترمکعب در روز است که در ابتدای مسیر متناسب با مصارف جزیره کیش، بهره‌برداری خواهد شد.

وی با اشاره به گازرسانی به سراسر جزیره کیش با برنامه‌های شرکت ملی گاز ایران افزود: با بهره‌برداری از این طرح و دسترسی به منافع و دستاوردهای آن، آرزوی دیرینه مردم جزیره کیش و فعالان اقتصادی و صنعتگران برای استفاده از سوخت پاک محقق شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران منافع ارزی سالانه حاصل از افتتاح و بهره‌برداری از طرح خط لوله انتقال گاز به جزیره کیش را ۴۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: کمتر از یک سال همه سرمایه این طرح بازخواهد گشت که به منزله درآمد صادراتی برای کشور است، جلوگیری از قاچاق سوخت ینز یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این طرح خواهد بود.

به گزارش شانا، طرح انتقال گاز به نیروگاه‌های جزیره کیش با استفاده از زیرساخت‌های طرح توسعه فاز یک میدان کیش، از دی‌ماه ۱۳۹۷ با مسئولیت کارفرمایی شرکت نفت وگاز پارس به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران آغاز و عملیات احداث خطوط لوله انتقال گاز، ایستگاه‌های مربوطه و یک رشته کابل فیبر نوری به طول کلی ۱۲۷ کیلومتر انجام شد.

شرکت‌های مارون کاران، تأسیسات دریایی ایران و ارشک مکانیک پیمانکاران این طرح با کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس بودند که آن را به منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت گاز استان هرمزگان برای بهره‌برداری تحویل دادند.

کد خبر: ۱۶۹٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha