۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
ثبت نام بدون آزمون دکتری

ثبت نام بدون آزمون دکتری

ثبت نام بدون آزمون دکتری از طریق سایت هر یک از دانشگاه های سراسری اعلام می شود.

بازار; گروه صنعت: ثبت نام بدون آزمون دکتری از طریق سایت هر یک از دانشگاه های سراسری اعلام می شود. معمولا در بازه زمانی دی ماه، دانشگاه های سراسری، فراخوان جذب دانشجو به صورت بدون آزمون در مقطع دکتری را منتشر می کنند و این فرآیند تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه دارد. شرایط جذب دانشجو در مقطع دکتری در هر یک از دانشگاه های سراسری با یکدیگر متفاوت است که در متن اطلاعیه های هر دانشگاه درج می شود. در صورتی که می خواهید از جزئیات ثبت نام بدون آزمون دکتری مطلع گردید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ثبت نام بدون آزمون دکتری

دانشگاه های سراسری به منظور جذب دانشجویان در مقطع دکتری به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی از میان دانشجویان ممتاز و معدل بالا در مقطع کارشناسی، فراخوان هایی را با عنوان پذیرش دکتری استعداد درخشان از طریق سایت های اختصاصی خود منتشر می کنند. دانشگاه های مختلف برای ثبت نام بدون آزمون دکتری دارای ظرفیت های محدودی هستند و پذیرش بر اساس بررسی مدارک شرکت کنندگان و نتایج مرحله مصاحبه اعلام می گردد.

ثبت نام بدون آزمون دکترا دارای برخی شرایط عمومی و اختصاصی است که از مهم ترین آن ها می توان به معدل مقطع قبلی اشاره کرد. با این تفاسیر می توان گفت داوطلبانی که معدل مقطع کارشناسی ارشد بالاتری داشته باشند، شانس بیشتری برای شرکت در مرحله مصاحبه نیز خواهند داشت.

زمان ثبت نام بدون آزمون دکتری

همانطور که اشاره کردیم، فراخوان جذب دانشجو در مقطع دکتری به صورت بدون کنکور، به صورت اختصاصی از سوی دانشگاه های سراسری و از طریق وبسایت های رسمی هر دانشگاه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. به همین دلیل نمی توان زمان دقیق انتشار اطلاعیه های مرتبط با ثبت نام بدون آزمون دکتری را بر اساس رویه سال های گذشته اعلام کرد، چراکه در بازه زمانی مشخصی صورت نمی گیرد.

لازم است اشاره کنیم که ثبت نام بدون کنکور دکتری فقط از طریق فراخوان هایی که از سوی وبسایت رسمی و اختصاصی دانشگاه ها منتشر می شود، صورت می گیرد. در واقع هیچ ثبت نام و فرآیندی به نام ثبت نام دکتری بر اساس سوابق تحصیلی و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : ثبت نام دکتری

شرایط ثبت نام بدون آزمون دکتری

ثبت نام بدون آزمون دکتری در دانشگاه های سراسری، برای داوطلبانی امکان پذیر است که دارای شرایط عمومی و اختصاصی لازم باشند.

داوطلبانی که دارای معدل بالا هستند، می توانند تحت شرایط خاصی در دکتری استعداد درخشان و در برخی از دانشگاه ها ثبت نام نمایند. بر اساس بخشنامه منتشر شده از سوی سازمان سنجش در زمینه پذیرش بدون آزمون دکتری و بر اساس استعداد درخشان، شرایطی برای جذب دانشجویان در این مرحله مشخص شده است؛ اما لازم است اشاره کنیم که شرایط ذکر شده به صورت عمومی است و ممکن است برخی از دانشگاه ها دارای شرایط دیگری نیز جهت پذیرش دکتری بدون آزمون نیز باشند. در ادامه به مهم ترین شرایط پذیرش بدون آزمون و بر اساس سهمیه استعداد درخشان در مقطع دکتری اشاره کرده ایم :

  • داشتن مدرک کارشناسی با میانگین کل حداقل 16
  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد با میانگین حداقل 17 ( بدون در نظر گرفتن نمره پایان نامه)
  • اقدام به ثبت نام بدون آزمون دکتری پیش از اتمام دو سال از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد
  • به دست آوردن حداقل 70 امتیاز از مجموع امتیازات جداول فعالیت های آموزشی، پژوهشی و مصاحبه مطابق با جداول ارزشیابی (هر چه متقاضیان طی این مرحله امتیاز بیشتری را کسب کنند، در الویت پذیرش خواهند بود.)
  • متناسب بودن رشته تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد داوطلب با رشته انتخابی او برای مقطع دکتری

شرایطی که در قسمت فوق به آن ها اشاره کردیم، شرایط اصلی پذیرش بدون کنکور در مقطع دکتری است. اما برخی از دانشگاه های سراسری، دارای برخی شرایط اختصاصی نیز می باشند که در ادامه آن ها را آورده ایم:

  • چاپ شدن مقالات علمی دانشجو در یکی از نشریات معتبر داخلی و یا خارجی
  • گذراندن پایان نامه ارشد در یکی از موضوعات جدید و همینطور مورد نیاز در کشور
  • تحصیل در دوره روزانه یکی از دانشگاه های دولتی در مقطع کارشناسی ارشد

در صورتی که داوطلبان مراحل پذیرش بدون کنکور در مقطع دکتری را سپری کنند و در دانشگاه مورد نظر پذیرفته شوند، مجاز به تغییر رشته نخواهند بود. در صورتی که در زمینه ثبت نام بدون آزمون دکتری در دانشگاه های سراسری و آزاد نیازمند راهنمایی هستید، می توانید پاسخ سوالات خود را از مشاوران تحصیلی دانتل دریافت کنید.

مدارک ثبت نام بدون آزمون دکتری

اشاره کوتاهی کردیم که جزئیات ثبت نام بدون آزمون دکتری در هر یک از دانشگاه های دولتی شامل زمان، نحوه ثبت نام، مدارک مورد نیاز و ... در قالب فراخوان از سوی دانشگاه های مختلف منتشر می شود. اغلب این دانشگاه ها برای ثبت نام با سهمیه استعداد درخشان در مقطع دکتری، مدارک زیر را از دانشجویان می خواهند:

  • فایل حاوی عکس اسکن شده متقاضی پذیرش بدون کنکور دکتری ( عکس تمام رخ 4*3 یا 4*6 با مشخصات گرفته شده در سال جاری، واضح، مشخص، بدون اثر مهر، منگنه، لکه، بدون حاشیه های زاید، رنگی و با زمینه سفید)
  • فایل حاوی صفحه اول شناسنامه و کارت ملی اسکن شده
  • ریز نمرات دوره کارشناسی ارشد
  • مدرک مرتبط با نظام وظیفه برای داوطلبان آقا

در صورتی که پس از اعلام نتایج پذیرش بدون آزمون دکتری، داوطلبان جزو اسامی دعوت شدگان به مرحله مصاحبه باشد، لازم است اصل مدارک فوق را به همراه اصل مدرک فارغ التحصیلی خود در مقطع کارشناسی ارشد به همراه نسخه ای از فایل مقالات و تولیدات علمی چاپ شده در مجلات ISI یا مجلات علمی پژوهشی فارسی زبان و غیر فارسی زبان داخلی یا خارجی یا ISC را همراه خود به جلسه آزمون ببرند.

نحوه ثبت نام بدون آزمون دکتری

بنابراین لازم است متقاضیانی که واجد الشرایط ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه های سراسری هستند، فراخوان و اطلاعیه های منتشر شده از سوی دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنند تا از زمان و مهلت آغاز ثبت نام در دانشگاه مورد نظرشان مطلع گردند و در صورت تمایل، پس از پرداخت هزینه مورد نظر، اقدام به ثبت درخواست خود نمایند.

چنانچه ثبت نام بدون کنکور دکتری و بر اساس استعداد درخشان در دانشگاهی به صورت اینترنتی انجام شود، متقاضیان باید مدارک مورد نظر را در سایت دانشگاه بارگذاری کنند و سپس کد رهگیری دریافت نمایند. پس از این دانشگاه مدارک متقاضی را بررسی می کند و در نهایت نتایج اولیه (لیست دعوت شدگان به مصاحبه دکتری بدون آزمون) را از طریق همان سایت اعلام می کند. قبولی نهایی داوطلبان ثبت نام دکتری بدون آزمون، وابسته به نتیجه مصاحبه خواهد بود.

در این میان برخی از دانشگاه ها دارای ثبت نام اینترنتی نیستند؛ در این صورت متقاضیان بایستی که به صورت حضوری به دانشگاه مراجعه کنند و مدارک مورد نیاز را تحویل دانشگاه دهند. البته داوطلبان مجاز به ارسال مدارک خود برای دانشگاه نیز می باشند. نحوه ثبت نام اولیه و ارسال مدارک برای ثبت نام بدون آزمون دکتری در فراخوان منتشر شده از سوی دانشگاه های سراسری مشخص می گردد.

شرکت در مرحله مصاحبه دکتری بدون آزمون

پذیرش در مقطع دکتری بدون آزمون به صورت نیمه متمرکز انجام می شود، به این معنی که داوطلبان باید علاوه بر ارسال مدارک خود در مرحله مصاحبه نیز شرکت کنند.

داوطلبانی که مدارک آن ها طی مرحله اولیه تائید می شود از سوی دانشگاه مورد نظر دعوت به مصاحبه می شوند. پذیرش نهایی شرکت کنندگان در ثبت نام بدون آزمون دکتری مشروط به قبولی آن ها در مرحله مصاحبه می باشد.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، نیاز است که متقاضیان اصل تمامی مدارک مورد نیاز برای ثبت نام اولیه را نیز به مسئولین مصاحبه ارائه دهند.

بیشتر بخوانید : انتخاب رشته دکتری

مرکز مشاوره تحصلی تلفنی دانتل کو

دانشگاه های سراسری وزارت علوم، می توانند از میان علاقه مندان به صورت بدون کنکور در مقطع دکتری دانشجو جذب کنند.

داوطلبانی که بر اساس مندرجات این مقاله واجد الشرایط باشند، مجاز به شرکت در این مرحله خواهند بود. در واقع سوابق پژوهشی و آموزشی واجدین شرایط در این آزمون بررسی می شود. در صورتی که در مدارک شرکت کنندگان نقصی نداشته باشد و مورد قبول واقع شود، از سوی دانشگاه دعوت به مصاحبه می شوند تا توسط هیئت علمی مصاحبه کننده دانشگاه، تائید صلاحیت گردند.

در نظر داشته باشید که در این مرحله بسیار اهمیت دارد که رشته مورد تقاضا داوطلب با رشته تحصیلی او در مقطع کارشناسی ارشد متناسب باشد؛ در غیر اینصورت با درخواست او موافقت نخواهد شد.

در صورتی که مایل هستید برای دریافت مشاوره تخصصی با مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره دانتل در ارتباط باشید، می توانید از خدمات مرکز مشاوره دانتل استفاده کنید و با مشاوران مجرب تحصیلی در ارتباط باشید. برای دریافت مشاوره در زمینه ثبت نام بدون آزمون دکتری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

کد خبر: ۱۶۹٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha