۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
پس از ۶۰ سال چین اعلام خشکسالی اضطراری کرد؛ کشاورزان برداشت برنج را جلو انداختند
تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی بر کشاورزی جهان

پس از ۶۰ سال چین اعلام خشکسالی اضطراری کرد؛ کشاورزان برداشت برنج را جلو انداختند

در حالیکه دنیا با بحران خشکسالی و تغییرات اقلیمی مواجه است و کشاورزی جهان متاثر از این مساله است، دولت چین پس از ۶۰ سال اعلام خشکسالی اضطراری و از کاهش قابل توجه آب در این کشور اظهار نگرانی کرده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که بحث خشکسالی یک پدیده جهانی است که بیشترین تاثیر را بر صنعت کشاورزی جهان گذاشته است و ایران نیز از این قائده مستثنی نیست، برخی کشورهایی که تا به حال با این مشکل مواجه نبوده اند نیز اخیرا اعلام نگرانی کرده اند. به طوری که به گزارش یورونیوز، چین برای اولین بار در میان موج گرمای شدید، روز گذشته خشکسالی اضطراری اعلام کرده است.

بر اساس داده های آماری فائو کشور چین در عین حال که تولیدکننده برتر برنج است در جایگاه اول واردات این محصول استراتژیک نیز قرار دارد

در واقع کشور چین اولین وضعیت اضطراری خشکسالی خود را در سال اعلام کرده است زیرا بیم آن می رود که یک دوره هوای فوق العاده گرم و خشک منجر به کمبود قابل توجه آب در این کشور گردد.

بر اساس این گزارش، گرم ترین و خشک ترین تابستان از زمان شروع رکوردهای چینی در ۶۱ سال پیش، محصولات زراعی را پژمرده کرده و مخازن را در نیمی از سطح آب معمولی خود قرار داده است. از سوی دیگر به دلیل افزایش تقاضای تهویه مطبوع و دمای بالای ۴۵ درجه سانتیگراد، هفته گذشته کارخانه ها در برخی از استانهای این کشور تعطیل شدند تا در مصرف برق خانه ها صرفه جویی شود. در همین حال، مقامات می گویند که حدود ۱ میلیون نفر در مناطق روستایی با کمبود آب مواجه خواهند شد.

از سوی دیگر به گزارش روزنامه گلوبال تایمز، تانگ رنجیان، وزیر کشاورزی چین اعلام کرده است که ۱۰روز آینده یک به اصطلاح «دوره کلیدی مقاومت در برابر آسیب» برای محصول برنج جنوبی چین است. در این راستا به گفته یک مقام مسئول، کشاورزان این منطقه معمولاً برنج را در اواخر آگوست یا سپتامبر برداشت می کنند، اما امسال قصد دارند حداقل دو هفته زودتر قبل از مرگ گیاهان، برنج را برداشت کنند که این امر قائدتا بر کیفیت محصول نیز موثر خواهد بود.

بر اثر کاهش بارندگی ها رودخانه یانگ تسه چین در حال ناپدید شدن است

بر اساس این گزارش، تانگ همچنین گفت که مقامات اقدامات اضطراری را برای اطمینان از برداشت غلات پاییزی این کشور انجام خواهند داد که ۷۵ درصد از کل تولید سالانه چین را رقم می زند.

به گفته کارشناسان در حالی که رودخانه غول پیکر یانگ تسه به عنوان یک راه نجات برای مزارع و مشاغل در این منطقه عمل می کند، اما پس از ماه ها باران کم یا بدون باران و افزایش دما، به آرامی در حال ناپدید شدن است.

گفتنی است بر اساس داده های آماری فائو، کشور چین بزرگترین تولیدکننده برنج در دنیا است لذا تغییرات اقلیمی پیش رو و احتمال کاهش تولید این محصول در چین می تواند در بازارهای جهانی به نوعی اختلال ایجاد کند. چرا که چین جزو بزرگترین مصرف کننده های این محصول استراتژیک نیز محسوب می شود و از سوی دیگر در جایگاه اول واردات آن نیز قرار دارد و قائدتا برای تامین بازار داخلی خود اقدام به واردات بیشتر می کند و تقاضا برای برنج را در سطح جهانی دچار تغییر می سازد که این امر به تبع می تواند با افزایش قیمتها نیز منجر گردد.

کد خبر: ۱۶۹٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha