۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
مدیران دولتی برای حفظ امضای طلایی مانع توسعه بورس کالا هستند
بازار گزارش می دهد؛

مدیران دولتی برای حفظ امضای طلایی مانع توسعه بورس کالا هستند

در حال حاضر باید تعاملی بین دستگاه های دولتی با مدیریت شورای عالی بورس انجام شود اما از آنجایی که دستگاه های دولتی تمایلی به از بین رفتن امضاهای طلایی ندارد به همین دلیل مانع توسعه بورس کالا می شوند

بازار؛ گروه بورس: توسعه بورس های کالا بستری برای سایر بازارها از جمله بورس کالا بوده است، برای نمونه در سال ۱۳۴۸ برای ساماندهی محصولات کشاورزی بورس کالایی شیکاگو شکل گرفت و در ادامه بورس اوراق بهادار نیویورک شکل گرفت یا در انگلستان بورس فلزات سال ۱۳۷۱ شکل گرفت و زمینه ساز تشکیل بورس اوراق بهادار لندن شد. در حال حاضر کشورهای در حال توسعه هم در این بخش فعال شده اند برای نمونه بورس پالم مالزی به مرجع قیمت گذاری پالم تبدیل شده است، اما ایران با وجود اینکه در بخش اوره و متانول نزدیک به ۲۰ میلیون تن تولید می کند که بیشترین تولید در بازار جهانی است، با این حال ایران نقشی در تعیین قیمت جهانی متانول ندارد و حتی با وجود اینکه ایران ۸ درصد روی و ۵ درصد مس ذخایر جهان را در اختیار دارد با این حال ایران در مرجع کردن بورس کالایی کشور ضعیف عمل کرده است.

در حال حاضر باید تعاملی بین دستگاه های دولتی با مدیریت شورای عالی بورس انجام شود اما از آنجایی که دستگاه های دولتی تمایلی به از بین رفتن امضاهای طلایی ندارد به همین دلیل مانع توسعه بورس کالا می شوند،  همچنین شکل گیری بورس ارز و طلا می تواند مانع از سفته بازی در بازارهایی مانند طلا و ارز هم شود

عضو کمیسیون پولی و مالی اتاق بازرگانی ایران گفت: بورس کالا در نظام های توسعه یافته برای حل معضل نظام بازار استفاده می شود تا چند مسأله شفافیت قیمت ها، رانت و...که روی قیمت تمام شده کالا و تورم در بخش مصرف کنترل شود.

حمید رضا جیهانی با بیان اینکه بورس باید نظام اقتصادی کشور را کاراتر کند، تصریح کرد: در حال حاضر باید تعاملی بین دستگاه های دولتی با مدیریت شورای عالی بورس انجام شود اما از آنجایی که دستگاه های دولتی تمایلی به از بین رفتن امضاهای طلایی ندارد به همین دلیل مانع توسعه بورس کالا می شوند.

عضو کمیسیون پولی و مالی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بورس ارز و طلا با همکاری بانک مرکزی شکل بگیرد، تصریح کرد: به طور قطع شکل گیری این بازارها می تواند مانع از سفته بازی در بازارهای مانند طلا و ارز هم شود.

معاملات عادلانه از مزایای ایجاد گواهی های سپرده ها

بورس کالا با توجه به اینکه در تامین مواد اولیه شرکت ها می تواند نقش داشته باشد می تواند در کنترل تورم هم موثر باشد، از این رو سازمان بورس باید معاملات گواهی سپرده برای تامین کالایی شرکت های تولیدکننده را توسعه دهد. در همین رابطه نادر بوالحسنی مدیرعامل سبدگردان نوویرا در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه معاملات عادلانه از مزایای ایجاد گواهی های سپرده ها است، گفت: توسعه صندوق های کالایی و گواهی سپرده می تواند در تامین مالی و کاهش ریسک برای شرکت ها موثر باشد و سپر تورمی برای کالاهای فلزات و...که در بورس هستند ایجاد می کند.

با توجه به اینکه مصوبه ای برای معافیت مالیاتی برای معاملات ثانویه گواهی سپرده صادر شده باید به زودی و قبل از تدوین بودجه سال آینده معاملات این بخش اجرایی شود، همچنین رفع قیمت گذاری دستوری برای نهادهای دولتی الزام آور نیست و هیچ ضمانت اجرایی ندارد به همین دلیل باید مقررات جدیدی وضع شود

او با تاکید بر اینکه صدور گواهی سپرده برای کالاهای که عرضه مازاد دارند در رونق بازار موثر است، تصریح کرد: با توجه به اینکه مصوبه ای برای معافیت مالیاتی برای معاملات ثانویه گواهی سپرده صادر شده باید به زودی و قبل از تدوین بودجه سال آینده معاملات این بخش اجرایی شود.

در حال حاضر بخش انبارها در توسعه بورس کالا به ویژه معاملات گواهی سپرده نقش مهمی دارد. در حال حاضر در اقتصاد رکوردی هم تولید کننده و هم مصرف‌کنندگان متضرر می شوند و در ایران باید در بخش کشاورزی باید فعال تر شود، زیرا امروز بیشتر درگیر قیمت گذاری دستوری است.

بوالحسنی افزود: در شرایط کنونی باید ماده ۱۸ بورس اصلاح شود زیرا رفع قیمت گذاری دستوری برای نهادهای دولتی الزام آور نیست و هیچ ضمانت اجرایی ندارد به همین دلیل باید مقررات جدیدی وضع شود.

کد خبر: ۱۶۹٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha