۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
تامین ۲ هزار واگن مترو به کجا رسید؟
رئیس هیات مدیره شرکت واگن پارس پاسخ داد

تامین ۲ هزار واگن مترو به کجا رسید؟

رئیس هیات مدیره شرکت واگن پارس گفت: شورای اقتصاد، تأمین و خرید ۲ هزار دستگاه واگن مترو را از طریق برگزاری مناقصه بین المللی با استفاده از فایناس مصوب کرد، اما با گذشت ۶ سال، این مصوبه اجرایی نشد.

به گزارش بازار، بابک احمدی در نشست تخصصی بررسی چالش‌های صنعت ریلی کشور افزود: بر اساس اهداف ترسیم شده، نیاز کشور در میان مدت (۱۰ سال) حدود ۷ هزار واگن مترو است و براساس مصوبه شورای اقتصاد، سازمان گسترس و نوسازی صنایع ایران به عنوان مدیر طرح، باید ۲ هزار واگن مترو را تامین و در اختیار شبکه حمل و نقل ریلی درون شهری، قرار می‌داد، اما تاکنون یک واگن هم به شبکه ریلی درون شهری اضافه نشده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون در شهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز، قم، تبریز، کرج با کمبود واگن مواجه هستیم، ضمن اینکه واگن‌های موجود هم فرسوده شده است.

احمدی با اشاره به اینکه مشتری واگن مترو فقط دولت است گفت: دولت با دخالت، ایجاد انحصار و تصویب تعرفه‌های داخلی و بین المللی موجب رکود تولید واگن مترو شده است.

رئیس هیات مدیره شرکت واگن پارس با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری در صنعت لوکوموتیو هم مشکلاتی را ایجاد کرده است، افزود: دولت اجازه دهد لوکومویتو دار خود نرخ تعرفه را مشخص کند چرا که با قیمت گذاری دستوری، دخالت و دستور العمل‌های شورای رقابت، صنعت لوکوموتیو نیز در حال نابودی است.

مدیر عامل بخش حمل و نقل ریلی گروه مپنا پایین نگه داشتن نرخ ارز چالش دیگر صنعت ریلی عنوان کرد و گفت: نرخ ارز شاخصی برای قیمت تمام شده محصول تولید داخل است و دولت آن را به صورت دستوری پایین نگه داشته است؛ این موضوع تهدیدی برای تولیدکنندگان صنعت ریلی است.

وی افزود: اگر قیمت ارز ارزش واقعی خود را داشته باشد تولید کننده داخلی می‌تواند با رقبای خارجی رقابت و حتی صادرات انجام دهد. مدافع جدی تعرفه گذاری منطقی هستم؛ نرخ ارز دستوری آفتی برای همه تولید کنندگان کشور است به نظرم دولت باید اجازه دهد فضای درست کسب و کار در کشور شکل بگیرد.

احمدی گفت: شاید یکی از جذابیت‌های بازار داخلی ما برای واردات و برای رقبای خارجی، بحث حمل و نقل ریلی است، زیرا این صنعت به شدت در کشور عقب افتاده و زیر ساخت‌های لازم برای آن، مهیا نشده است و ظرفیت برای توسعه زیادی دارد، از این رو رقبای خارجی و تولید کنندگان داخلی تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در این صنعت را ندارند.

بزرگنمایی دوباره برای تولید؛ این بار در لوکوموتیو
احمدی با انتقاد از درخواست ساخت هزار لوکوموتیو در دو سال آینده، گفت: از ۸۰ سال پیش تا کنون در صنعت ریلی کشور هزار لوکوموتیو ساخته نشده است! این بزرگنمایی‌ها موجب می‌شود که تولید کننده برای ساخت و تحویل لوکوموتیو رغبتی از خود نشان ندهد و دست دولت را برای واردات باز نگه دارد.

مدیر عامل بخش حمل و نقل ریلی گروه مپنا با بیان اینکه با فرض که طی دو سال آینده ۱۰۰۰ لوکوموتیو به شبکه ریلی کشور اضافه شود: آیا ظرفیت جذب آن‌ها در شبکه ریلی کشور وجود دارد؟ آیا لوکوموتیو ران به اندازه کافی داریم؟

احمدی با اشاره به اینکه دولت اجازه استخدام و آموزش لوکوموتیو ران نمی‌دهد گفت: مجموع لوکوموتیو ران‌های کشور ۲ هزار و ۷۰۰ نفر است که از این تعداد، ۷۰۰ نفر بالای ۷۵ سال سن دارند با درخواست تولید هزار لوکوموتیو در کشور در دو سال آینده، نیاز به ۷ هزار لوکوموتیوران داریم.

وجود ۵۰۰ لوکوموتیو فعال در شبکه ریلی
وی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته، ۵۵۰ لوکوموتیو به صنعت ریلی کشور اضافه شده است، افزود: سال ۱۳۶۰, ۴۱۸ لوکوموتیو در شبکه ریلی وجود داشت که این عدد در سال ۱۳۹۹, به ۹۵۴ لوکوموتیو رسیده است که از این تعداد تنها ۵۰۰ لوکوموتیو در شبکه ریلی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در سال ۱۳۶۰ از ۴۱۸ لوکوموتیوی که وجود داشت فقط ۱۹۹ لوکوموتیو سالم بود و فعالیت ۲۱۹ لوکوموتیو به دلیل نیاز به قطعه و تعمیرات، متوقف شده بود. همچنین در سال ۱۳۹۹, از ۹۵۴ لوکوموتیو، ۵۳۷ مورد فعال و ۴۱۷ لوکوموتیو متوقف شده بود.

مدیر عامل بخش حمل و نقل ریلی گروه مپنا با اشاره به اینکه از سال ۱۳۶۰ تا کنون به طور متوسط سالیانه ۲۵ لوکوموتیو وارد شده است، گفت: هم اکنون با وجود هفت ناوگان ساز ظرفیت تولید ۵۳۰ واگن مسافری، ۳ هزار واگن باری و ۱۴۰ لوکوموتیو را در کشور داریم.

کد خبر: ۱۶۹٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha