۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
افزایش ظرفیت‌های ترانزیت در بنادر
مدیر کل ترانزیت لجستیک سازمان بنادر عنوان کرد

افزایش ظرفیت‌های ترانزیت در بنادر

مدیر کل ترانزیت لجستیک و توافقنامه‌های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ترانزیت در کشور در ۴ ماه نخست امسال در مقایسه با پارسال ۲۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش بازار، خسرو سرایی گفت: سال گذشته در بنادر کشور ۸ میلیون و ۱۴۰ هزار تن و در ۴ ماه نخست امسال ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تن ترانزیت داشتیم و اگر با همین روند پیش برود تا آخر سال به ۱۵ میلیون تن می‌رسد.

سرایی با اشاره به اهمیت بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور گفت: در بندر چابهار نیز به لحاظ زیر ساختی سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از دولت زیرساخت‌های لازم را در بندر فراهم می‌کند و سرمایه گذاری خوبی در چابهار انجام شده و اکنون مشکل بندر چابهار ارتباط پس کرانه‌ای است.

مدیر کل ترانزیت لجستیک و توافقنامه‌های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: وقتی بار به صورت عمده و حجم بالا وارد بندر می‌شود باید با حجم بالا از بندر خارج شود و اقتصاد مقیاسش رعایت شود تا در بندر در یک زمان معین مثلا در یک سال چند بار بیشتر تخلیه و بارگیری انجام گیرد و ورود و خروج کالا در بندر بیشتر شود.

سرایی گفت: تکمیل هر چه سریع‌تر قطعه چابهار و زاهدان تاثیر بسیاری در ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار دارد.

مدیر کل ترانزیت لجستیک و توافقنامه‌های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی درباره مشکلات موجود نیز گفت: به عنوان یک متقاضی ترانزیت وقتی به ایران نگاه می‌کنیم باید شفافیت بیشتری داشته باشیم برای اینکه یک نقطه تماس با خارج از کشور و یک متولی خاص داشته باشیم و بهترین متولی ترانزیت، دستگاه حمل و نقل و لجستیک است.

سرایی گفت: در بنادر شمالی ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم و این بنادر تجهیزات بسیار خوبی دارند و ما ۲۵ درصد از ظرفیت بنادر را به ترانزیت اختصاص دادیم در شمال کشور هم ۳۰ میلیون تن در بنادر شمال کشور ظرفیت داریم که حدود ۸ میلیون تن به ترانزیت اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: در بنادر شمال و جنوب کشور مشکل خاصی برای جا به جایی کالا نداریم و برای این جا به جایی تقدم هم قائل هستیم و به لحاظ تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای، ترانزیت در بنادر برای ما مهم است.

مدیر کل ترانزیت لجستیک و توافقنامه‌های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بحث پلتفرم لجستیکی بسیار مهم است و باید ظرفیت‌های غیر فیزیکی توسعه پیدا کند و هماهنگی با خارج و داخل کشور انجام شود.

سرایی گفت: در بخش دولتی فوروادر بسیار قوی داریم، اما یک نکته وجود دارد فورواردر بین المللی باید این توانایی را داشته باشد که به صاحب کالا در خارج کشور در دو مورد زمان و هزینه تضمین بدهد و اگر پلتفرم لجستیکی شکل بگیرد زمان و هزینه می‌تواند خیلی مطمئن‌تر انجام شود.

مدیر کل ترانزیت لجستیک و توافقنامه‌های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در ترانزیت نباید فقط بحث مالی را مد نظر داشته باشیم.

وی افزود: ترانزیت سبد خدمات ما را در بندر کامل می‌کند و در کنار واردات و صادرات و ترانشیپ؛ ترانزیت می‌تواند بار بیشتر را به بندر وارد کند. وقتی کشتی با توناژ بالا وارد بندر شود فقط برای واردات یا صادرات نیست بنابراین ترانزیت و ترانشیپ کامل کننده خدمات است و به حمل و نقل کشور رونق بیشتری می‌دهد.

کد خبر: ۱۶۹٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha