۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
قیمت ها در بازار جهانی پنبه در حال افزایش است| بازار البسه شب عید تحت شعاع گرانی پنبه قرار می گیرد؟
پنبه قربانی جدید تغییرات آب و هوایی

قیمت ها در بازار جهانی پنبه در حال افزایش است| بازار البسه شب عید تحت شعاع گرانی پنبه قرار می گیرد؟

تولید کنندگان آمریکایی، هندی، برزیلی و چینی وضعیت مناسبی در تولید پنبه ندارند و لذا پیش بینی می شود روند قیمت پنبه خام افزایشی و قیمت البسه ۶ ماه بعد گرانتر شود.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: موج تغییرات آب و هوایی که بیشتر مناطق جهان را در بر گرفته است، خسارت زیادی به تامین کنندگان پنبه وارد کرده و همین موضوع باعث افزایش ۲۳ درصدی قیمت پنبه در یک ماه اخیر شده است. پیش بینی می شود که این افزایش قیمت در قیمت البسه در پنج الی شش ماه آینده نمود پیدا کند.

در این باره خبرگزاری «بلومبرگ» دیروزشنبه اعلام کرد: در هند، بزرگترین کشور تولیدکننده پنبه جهان، باران های شدید و آفات باعث شده تا کاهش کشت پنبه قابل توجه باشد و به حدی برسد که این کشور پنبه را از خارج وارد می کند.

موج گرما در چین نیز نگرانی ها را در مورد برداشت آتی در این کشور افزایش داده است. در ایالات متحده، بزرگترین صادرکننده این کالا، خشکسالی بدتر مزارع را ویران می کند و پیش بینی ها حاکی است تولید به پایین ترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته کاهش یابد.

برزیل که اکنون دومین صادرکننده بزرگ پنبه است، با موج گرما و خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و تاکنون حدود ۳۰ درصد محصولات را کاهش یافته است.

ترکیب این رویدادهای نامطلوب آب و هوایی، ناشی از تغییرات آب و هوایی، منجر به افزایش ۳۰ درصدی قیمت پنبه شده است.

آمارهای لحظه ای از بازار جهانی پنبه نیز حکایت از افزایش ۷.۲۹ درصدی این کالا در ظرف یک هفته و ۲۳.۱۵ درصدی در یک ماه گذشته دارد. نرخ فعلی در لحظه تنظیم گزارش ۱۱۵.۸۸ دلار در هر پوند بوده است که این قیمت در روز شنبه هفته پیش ۹۵.۶۳ دلار بوده است.

قیمت ها در بازار جهانی پنبه در حال افزایش است| بازار البسه شب عید تحت شعاع گرانی پنبه قرار می گیرد؟

پیش بینی کمی درست بود!

در نشست شورای ملی پنبه (NCC) بهمن ماه سال گذشته، اقتصاددانان این سازمان عوامل کلیدی را که انتظار می رفت بر قیمت ها در سال جاری تأثیر بگذارند، شامل افزایش قیمت کالاها و نهاده ها، ترازنامه سخت تر ایالات متحده، اختلالات زنجیره تامین، جریان پولی سفته بازانه و تقاضای قوی عنوان کرده بودند.

کارشناسان پنبه انتظار داشتند تقاضای جهانی به بالاترین حد خود برسد در عین حال عواملی چون همه‌گیری کووید-۱۹، کاهش سرعت فعالیت اقتصادی جهانی و قیمت‌های پایین الیاف مصنوعی را از عوامل موثر بر فشار نزولی قیمت پنبه در سال ۲۰۲۲ اعلام کرده بودند.

دکتر جودی کامپیچ، معاون اقتصاد و تحلیل سیاست NCC، گفته بود: تولید جهانی در سال ۲۰۲۲ احتمالا به ۱۲۲.۶ میلیون افزایش یابد که دلیل آن سطح زیر کشت بیشتر است. پیش‌بینی می‌شود که جهانی برای سال ۲۰۲۲ به ۱۲۵.۹ میلیون عدل افزایش یابد، که نشان‌دهنده بالاترین میزان تقاضا برای پنبه است. با افزایش مصرف در کشورهای واردکننده کلیدی، پیش بینی می شود تجارت جهانی به ۴۸.۳ میلیون عدل نیز افزایش یابد.

احتمالا با این وضعیت تولید و بازار پنبه؛ پوشاک شب عید در ایران نیز تحت تاثیر عامل گرانی محصولات پنبه ای قرار خواهد گرفت وباید منتظر گرانی البسه ناشی از عوامل خارجی نیز بود

با این حال افت های قابل توجه تولید در کشورهای بزرگترین تولید کننده پنبه جهان نشان می دهد که عامل تغییرات آب و هوایی و البته رشد سریع احیا صنعت توریسم کمتر مورد توجه این انجمن پیش بینی کننده بوده و لذا می توان حدس زد که به رغم افت قیمت در ۵ ماهه اول سال میلادی اما روند افزایش قیمت ها را آب و هوا و افت ها تغییرات جدی داده اند.

به این ترتیب می توان در یافت که مصرف کنندگان ممکن است مجبور شوند در ماه های آینده لباس هایی با برچسب قیمت بالاتر بخرند، زیرا پنبه به کار رفته در پوشاک موجود در مغازه ها شش ماه قبل برداشت شده و قیمت الیاف آن کمتر از نیمی از قیمت فعلی است. یعنی احتمالا با این وضعیت بازار پنبه؛ پوشاک شب عید در ایران نیز تحت تاثیر عامل گرانی محصولات پنبه ای قرار خواهد گرفت ولو آن که خریداران مایل به پرداخت هزینه های خیلی بالاتر از این رقم های فعلی نباشند.

پنبه، آب و هوا و شتر در ایران دوره اسلامی

به گزارش بازار البته تغییرات آب و هوایی اولین بار نیست که بازار پنبه را تحت تاثیر خود قرار داده است. زیرا در کتابی تحت عنوان «پنبه، آب و هوا و شتر در ایران دوره اسلامی» ریچارد بولت نیز از تاثیر جریان سرما بر میزان تولید پنبه در ایران و افول این صنعت بعد از نقش اثر گذارش در بازار پنبه و پوشاک پنبه ای خبر داده بود.

ریچارد بولت نویسنده کتاب پنبه، آب و هوا و شتر در ایران دوره اسلامی، تحصیل کرده‌ی آمریکایی است که به پژوهش درباره‌ی تاریخ تکنولوژی، حیوانات اهلی و تاریخ خاورمیانه علاقه دارد. تمرکز پژوهش‌های تاریخی بولت بیشتر بر روی مطالعات خاورمیانه و جهان اسلام و به ویژه تاریخ ایران است. توجه بولت بیشتر به حوزه‌های خاصی از تاریخ و تمدن است که معمولا سایر مورخان ایرانی و خارجی کمتر به آن توجه می‌کنند.

تغییرات آب و هوایی اولین بار نیست که بازار پنبه را تحت تاثیر خود قرار داده است. زیرا در کتابی تحت عنوان «پنبه، آب و هوا و شتر در ایران دوره اسلامی» ریچارد بولت نیز از تاثیر جریان سرما بر میزان تولید پنبه در ایران و افول این صنعت بعد از نقش اثر گذارش در بازار پنبه و پوشاک پنبه ای خبر داده بود

به باور بولت تحریم پوشیدن لباس ابریشمی برای مردان در اسلام، و رشد شتابان گروش به اسلام از سده‌ی دوم باعث توسعه‌ی کشت پنبه در نواحی مرکزی فلات ایران شد. گذشته از این، ساده پوشی عرب ها و تلاش آگاهانه آن ها برای حفظ هویت ظاهر و تمایز با غیر عرب ها و غیر مسلمانان در ترقی تولید پنبه مؤثر بود. همچنین خود علما و مدرسین دست اندر کار تولید و تجارت پارچه های پنبه ای با ساخت و پراکندن روایت هایی در تحریم پوشیدن لباس ابریشمی و بها دادن به پارچه های پنبه ای در رونق تولید و تجارت پنبه نقش بسزایی داشتند.

در ادامه، بولت به بحث درباره‌ یک سده از سرمای شدید می پردازد که هم باعث کسادی رونق پنبه و کسادی کل کشاورزی و هم مهاجرت گسترده ترکان به ایران می شود. بولت برای اثبات فرضیه خود علاوه بر ارائه ی شواهد تجربی به دست آمده از غرب مغولستان، شواهد متعددی از منابع دوره میانه درباره سرمای بی سابقه در گوشه و کنار ایران و وجود قحطی های گسترده خراسان و عراق بیان می کند.

کد خبر: ۱۶۹٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      هوادرایران سردبوده وکشاورزی رکودداشته که موجب مهاجرت ترکان به ایران شده چه استدلالی؟؟؟؟!!!!