۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
 افزایش ۱۵% خفگی بر اساس گاز های شیمیایی در کشور

افزایش ۱۵% خفگی بر اساس گاز های شیمیایی در کشور

در نیمه اول سال آمار خفگی بر اثر مواد شیمیایی و گاز های خطرناک ۱۵% افزایش یافته و ۲۲۳ نفر از افراد بر این اساس جان خود را از دست داده اند.

به گزارش بازار، در نیمه اول سال آمار خفگی بر اثر مواد شیمیایی و گاز های خطرناک ۱۵% افزایش یافته و ۲۲۳ نفر از افراد بر این اساس جان خود را از دست داده اند. علت اکثر این مرگ و میر ها عدم توجه به ایمنی و استفاده نکردن از تجهیزات مناسب است. هر ساله افراد بسیاری به همین دلیل جان خود را از دست میدهند. در صورتی که، اگر موارد ایمنی در مکان هایی با خطر گاز گرفتی رعایت شود و یا تجهیزات ضروری و استانداردی در اختیار کارکنان قرار بگیرد، تا حد قابل توجهی از این آمار کاسته خواهد شد. همچنین شناخت گاز های سمی و واکنش های آنها میتواند به جلوگیری از گاز گرفتی کمک کند.

انواع گاز های خطرناک

گازهای خفه کننده: گازهای سمی یا کم سمی که سبب رقیق شدن اکسیژن در هوا میشوند، همین موضوع در دراز مدت موجب خفگی و در نهایت مرگ میشود. بدلیل خنثی بودن این گاز ها ممکن است مقادیر زیاد آن در هوا احساس نشود. گاز های مانند بوتان، مونوکسید کربن، اکسیژن فشرده و اکسید اتیلن از جمله گاز های خفه کننده هستند.

گاز های خورنده: گاز های خورنده از جمله گاز هایی هستند که مواد و یا الیاف در تماس با آنها خورده میشوند. این اتفاق ممکن است در حضور آب نیزانجام شود. گاز های خورنده از جمله گاز های واکنشی هستند و میتوانند سمی، قابل اشتعال یا اکسید کننده باشند. بیشتر این گازها در طولانی مدت و با غلظت زیاد خطرناک هستند. برای به حداقل رساندن تماس خورنده ها با لباس باید از تجهیزات محافظتی مناسب استفاده کرد. در محل های استفاده از این گاز ها باید یک جایگاه شست و شوی چشم و دوش حمام وجود داشته باشد.

گاز های سمی: گازهایی که بصورت شیمیایی اثرات خطرناک و کشنده ای بر روی سلامت فرد میگذارند. گاز های سمی میتوانند دارای فشار بالا، واکنش دهنده، قابل اشتعال و یا غیر قابل اشتعال باشند. میزان سمی بودن این گاز ها بسته به نوع آن و میزان استنشاق آنها، متفاوت است. استفاده از این گاز ها نیازمند رعایت نکات ایمنی خاصی است که برای حفظ سلامت فرد ضروری است. محیطی که این گاز ها در آنجا مورد استفاده قرار میگیرند، باید دارای تهویه مناسب باشد. زمان استفاده از ردیاب های گاز استفاده از دستگاه های تنفسی مخصوص مانند ماسک شیمیایی تمام صورت و لباس های محافظ، از الزامات است. باید دستگاه ها و تجهیزات حفاظت تنفسی نزدیکترین مکان به محل کار باشد تا در مواقع اضطراری فرد بتواند به این تجهیزات دسترسی داشته باشد.

 افزایش ۱۵درصد خفگی بر اساس گاز های شیمیایی در کشور

گازهای خنثی : اینها گازهایی هستند که در دما و فشار معمولی هوا، با مواد دیگر واکنش نشان نمی دهند. آنها بی رنگ، بی بو، غیر سمی و غیر قابل اشتعال هستند. گازهای خنثی می توانند با آزاد شدن در محلی محدود شده، برای حفظ حیات و زندگی افراد، جایگزین مقدار اکسیژن لازم شوند. استفاده از تهویه هوای مناسب و نظارت و کنترل مانیتوری بر مقدار اکسیژن در محل های محدود شده، خطر خفگی را به حداقل می رساند.

اثرات مخرب گاز ها بر روی سیستم تنفسی

تمامی گاز های نام برده شده ممکن است باعث به خطر انداختن جان افراد شود. به همین منظور افرادی که در معرض این گاز ها قرار دارند، کارکنان پتروشیمی ها، کارکنان معادن و... مستلزم به استفاده از تجهیزات حفاظت تنفسی، مانند ماسک های شیمیایی، فیلتر و کارتریج، هستند. چرا که استنشاق این مواد و گاز ها میتواند موجب انواع مشکلات ریوی اعم از التهاب ریه، برون شیولیت شوند. برخی از گازها مانند دی اکسید نیتروژن به راحتی قابل انحلال نیستند؛ بنابراین، باعث بروز علائم هشدار دهنده ابتدایی ناشی از قرار گرفتن در معرض گاز مانند تحریک بینی و چشم ها نمیشوند. چنین گازهایی میتوانند باعث التهاب ریه و مجاری تنفسی (برونشیولیت) و یا منجر به تجمع مایعات در ریه (ورم ریوی) شوند. بیماری کارگران سیلو (کسانی که سیلو را پر میکنند) ناشی از استنشاق گاز دودهای حاوی دی اکسید نیتروژن هنگام پر کردن سیلوی مرطوب، نمونه ای از اثرات گاز ها بر روی سلامت فرد میباشد.

فروشگاه ایمنی میلاد سیفتی ارائه دهنده انواع محصولات ایمنی و حفاظت تنفسی به منظور حفظ سلامت جانی افراد میباشد.

کد خبر: ۱۶۹٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha