۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
ایده‌ای جالب برای تبدیل میوه فروشی‌های محلات به محل خرید و فروش زیتون
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ایده‌ای جالب برای تبدیل میوه فروشی‌های محلات به محل خرید و فروش زیتون

یزد- ملانوری، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان یزد گفت: می‌توان میوه فروشی‌های محلات یزد را به واحدهای خرید و فروش و فرآوری زیتون محلات یزد تبدیل کرد.

محمدحسین ملانوری در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه زمان برداشت محصول زیتون از اول شهریور تا نیمه مهرماه است، اظهار داشت: محصولی که در حال حاضر از درختان فضای سبز یا خانگی برداشت می شود، غیرقابل مصرف است.

وی تاکید کرد: در بسیاری از موارد شاهد برداشت میوه زیتون درختان فضای سبز از سوی برخی از شهروندان هستیم در حالی که این محصول در حال حاضر قابلیت برداشت را ندارد و نارس است. در حالی که اگر رنگ آن به زردی گراییده و رسیده شود، هم شور مناسبی از آن تولید می شود و هم میزان روغن دهی آن افزایش می یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان یزد اظهار داشت: محصول زیتون در صورت رسیدن کامل، بین ۱۲ تا ۲۰ درصد روغن قابلیت روغن دهی دارد و این در حالی است که این محصول باید به مرحله سیاهی برسد.

ملانوری با تاکید بر اینکه نباید زیتون های ریز و سبز را چید، افزود: بهره برداران باید صبر کنند که این محصول درشت‌تر شده و قابلیت بهره برداری پیدا کند و از سوی دیگر کارگاه‌های روغن کشی به اندازه کافی در استان وجود دارد که آماده خریداری زیتون شهروندان برای تبدیل آن به فرآورده های مختلف هستند.

توانمندی‌های استان برای فرآوری زیتون

وی گفت: در کنار آن واحدهای روغن کشی های دستی و خانگی و کارخانه های بزرگ توانمندی در استان ایجاد شده که کاشت و برداشت این محصول را مقرون به صرفه می کند و یکی از آرزوها این است که که تمام میوه فروشی های شهر یزد به عنوان واحدهای جمع آوری محصول فعال شوند به این صورت که شرکتی که محصول زیتون را می خرد از میوه فروشی ها محصول را دریافت کنند و زیتون هایی که مردم فروخته اند، را تحویل دهند.

ملانوری، تحقق این مهم را منوط به کیفیت مطلوب محصول یعنی رسیده بودن آن و شیوه درست نگهداری دانست و افزود: به این ترتیب ساکنان هر محله می توانند محصول زیتون خانگی خود را در میوه فروشی ها با قیمت مصوب بفروشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه کاشت زیتون در استان مورد استقبال قرار دارد و بیشتر به عنوان فضای سبز شهری، کارخانجات، دانشگاه ها و ... توسعه یافته و حتی در خانه ها نیز شاهد نگهداری درختان زیتون هستیم، افزود: حتی ۷۰ درصد از باغات زیتون که از اوایل دهه ۷۰ ایجاد شدند، هنوز زنده هستند و شاهد پرورش آن در تمام شهرستان‌های استان به ویژه ابرکوه، اردکان، مهریز، خاتم، بهاباد هستیم.

مقاومت زیتون در شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین نقطه استان یزد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه زیتون یکی از محصولاتی است که بنا به نظر محققان از شمالی ترین نقاط تا جنوبی ترین نقاط کشور به ویژه بخش مرکزی قابلیت کشت دارد، گفت: این محصول شرایط اقلیمی از سفیدی برف تا سفیدی نمک را تحمل می کند.

وی ادامه داد: این درخت به نسبت کم آبخواه است اما در برخی از مواقع کشاورزان توقع دارند که با شاخصه کم آبخواهی به درخت آب ندهند و محصول خوبی هم برداشت کنند در حالی که هر چه رطوبت هوای بیشتر باشد درخت شادابی و رشد بیشتری دارد و هر چه آب بهتری بدهند محصول با کیفیت تری برداشت می کنند و کم آب خواه یا کم آب بر بودن به این معنا نیست که آب نمی خواهد.

ملانوری درباره کیفیت زیتونی که در اقلیم کویری یزد پرورش می یابد، افزود: سطح برگ این گیاه در محیط کویری یزد به دلیل گرمای شدید و رطوبت کم، ریز، خشن و تغییر رنگ از سبز به خاکستری هستند و در برخی موارد شاهد ریختن برگ درختان به دلیل آبیاری محدود هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اعلام کرد: نکته مهم در شرایط استان یزد این است که این گیاه در رقابت اقتصادی مثل پسته انار و زردآلو در برخی از مناطق کم می آورد به این ترتیب که اگر خواسته باشیم در خاک و آب‌های بسیار مناسب این کشت انجام شود در مقایسه با محصولات دیگر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست اما از نظر پایداری و رشد و حجم فضای سبزی که ایجاد می کند، مطلوب است.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر کمتر باغی به منظور کاشت محصول زیتون ایجاد شده است که اقتصادی یا تجاری باشد و بیشتر به عنوان فضای سبز سطح زیر کشت آن توسعه یافته است.

کد خبر: ۱۶۹٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha