۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
شهرک صنعتی آق قلا فاقد امکانات مناسب | اینجا تولید برای بقا دست و پا می‌زند
بازار بررسی می‌کند؛

شهرک صنعتی آق قلا فاقد امکانات مناسب | اینجا تولید برای بقا دست و پا می‌زند

آق قلا- مدیران گلستانی درحالی از افزایش و توسعه بخش تولید درصنایع استان صحبت می‌کنند که هنوز امکانات اولیه نظیر رعایت موارد نظافتی و بهداشتی در بزرگترین شهرک صنعتی گلستان مهیا نیست.

الهام رئوفی فر؛ بازار: تیرماه امسال بود که مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان باحضور در دفتر خبرگزاری بازار از فرسودگی زیرساخت و تجهیزات شهرک های صنعتی استان خبرداد به گفته این مسئول در ۱۵ سال گذشته زیرساخت و تجهیزات شهرک‌های صنعتی نوسازی و بهسازی نشده و این روند باعث فرسودگی آنها شده است. براین اساس خبرنگار بازار بازدید میدانی از شهرک صنعتی آق قلا یعنی بزرگترین و قدیمی ترین شهرک استان ترتیب داد.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار بازار نه تنها زیرساخت و تجهیزات این شهرک فرسوده است بلکه حتی این منطقه صنعتی از حداقل ها نظیر نظافت و بهداشت هم برخوردار نیست. وجود انباشتی از زباله در انتهای هر خیابان شهرک و بوی نامطبوع ناشی از ماندگی پساب و فاضلاب واحدهای تولیدی در جداول و سبتاژهای شهرک، دلیلی مبرهن بر بی نظمی و بی توجهی طولانی مدت به یکی از مهمترین شهرک های صنعتی استان است.

انباشت زباله

مدیرعامل شرکت شالوده فولاد آسیا از نبود برنامه ای مدون برای جمع آوری زباله در شهرک انتقاد می کند و به خبرنگار بازار می گوید: زباله های در شهرک صنعتی آق قلا زیبنده فضای این محیط صنعتی نیست. جمع آوری زباله در شهرک صنعتی تنها هفته ای یک یا دو بار انجام می شود لذا همیشه زباله های شرکت ها به صورت نامطلوبی در سطح شهرک وجود دارد.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار بازار نه تنها زیرساخت و تجهیزات این شهرک فرسوده است بلکه حتی این منطقه صنعتی از حداقل ها نظیر نظافت و بهداشت هم برخوردار نیست

مهدی عامری حضور دام در شهرک را یکی دیگر از معضلات این منطقه صنعتی می داند و ادامه می دهد: در بعضی فصل ها گله دام سبک به شهرک وارد می شوند که چنین شرایطی برای فضای صنعتی مناسب نیست.

درهمین رابطه مدیرعامل شرکت سازه های فولادی ایستا به خبرنگار بازار، می گوید: بزرگترین شهرک صنعتی استان در آق قلا قرار دارد ولی با اینحال هنوز خدمات مطلوبی به واحدهای تولید کننده ارایه نمی شود عبدالحی چن سبلی ادامه می دهد: یکی دیگر از مشکلاتی که در شهرک صنعتی آق قلا، نبود تابلوهای خیابان بندی و نام گذاری شده در شهرک است که باعث می شود در آدرس دهی به مراجعه کنندگان دچار مشکل شویم.

شهرک صنعتی آق قلا فاقد امکانات اولیه | اینجا تولید برای بقا دست و پا می زند

مشکل کهنه

مدیر عامل شرکت بسته بندی کاسپین گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مشکلات شهرک صنعتی آق قلا کهنه شده، می افزاید: چالش های این شهرک طی سالیان نسل به نسل انتقال یافته و به نظر می رسد که درست شدنی نیست به دلیل نبود خودروی حمل زباله، هرواحد تولیدی زباله هایش را در گوشه و کنار شهرک انباشته کرده است.

ایمان میرکریمی ضمن یادآوری این نکته که جمع آوری زباله به شهرداری آق قلا مربوط می شود، اضافه می کند: وقتی شهرداری آق قلا برای یک استعلام ساخت واحد تولیدی در شهرک هزینه دریافت می کند پس باید خدماتی هم به واحدهای تولیدی شهرک بدهد. در حال حاضر خودرویی هر دو یا سه هفته یک بار زباله های شهرک را جمع می کند که گاهی زمان جمع آوری آن به سه ماه هم جمع آوری نمی شود.

جمع آوری زباله به شهرداری آق قلا مربوط می شود

اما بی نظمی موجود در شهرک های صنعتی به حضور گله گوسفند و انباشتی از زباله های شیمیایی و خانگی خلاصه نمی شود فراوانی سگ های ولگرد در این منطقه یکی دیگر از مواردی بود که خبرنگار بازار در بازدید میدانی آن را مشاهده کرد. به گواه فعالان اقتصادی مستقر در شهرک گاهی جولان این حیوانات باعث رعب و وحشت کارگران خانم شده است

پرسه سگ‌های ولگرد

یک فعال اقتصادی پرسه سگ‌های ولگرد در شهرک را نتیجه مجاورت مناطق روستایی با شهرک صنعتی می داند و به خبرنگار بازار، می گوید: این سگ‌ها در سال‌های گذشته با اسلحه تلف می‌شدند که با ورود گروه‌های محیط زیستی به این مساله کشتار آنها منتفی شد. برخی حامیان حیات وحش این سگ‌ها را هرازگاهی جمع می‌کنند و در مراکز خصوصی به آنها رسیدگی می‌کنند بااینحال فکری اساسی برای رفع این مشکل انجام نشده است.

بابک مددی تنها راهکار خروج شهرک های صنعتی از مکلات زیرساختی را تخصیص بخشی از مالیات بر ارزش افزوده به حوزه صنعت می داند و می گوید: بیشترین مالیات بر ارزش افزوده از واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی پرداخت می شود که به عنوان یک درآمد پایدار باید بخشی از آن برای خود شهرک های صنعتی در نظر گرفته شود باید در بحث اعتبارات بودجه مناسبی به شهرک های صنعتی اختصاص یابد و بازسازی و نوسازی این شهرک ها در اولویت قرار بگیرد در غیر این صورت شهرک های صنعتی به مخروبه تبدیل می شود.

شهرک صنعتی آق قلا فاقد امکانات اولیه | اینجا تولید برای بقا دست و پا می زند

عدم همراهی صنعتگران

در حالی که واحدهای تولیدی از نظافت و بی نظمی شهرک صنعتی آق قلا گلایه دارند مدیر شرکت توسعه و عمران شرکت صنعتی آق‌قلا در گفتگو با خبرنگار بازار، معتقد است عدم همراهی و بی نظمی صنعتگران شهرک صنعتی را به این روز انداخته است همچنین باید تاکید کرد که متاسفانه برخی واحدهای تولیدی رعایت جمع‌آوری زباله را انجام نمی‌دهند.

اردشیر رحیمیان می افزاید: برابر قرارداد شرکت عمران با شهرداری آق قلا، زباله‌ها دو بار در هفته توسط ماشین‌های مکانیزه جمع‌آوری می‌شود. واحدهای تولیدی در ساعت‌های مشخص، زباله‌ها را در سبدهای درب دار قرار نمی‌دهند حتی بعضی واحدها سبد جمع‌آوری زباله ندارند همه اینها باعث می‌شود تا زباله‌ها توسط حیوانات موذی و جوندگان پراکنده شود البته وظیفه شرکت توسعه و عمران جمع‌آوری زباله‌های خانگی است و زباله‌های ناشی از تولید واحدهای صنعتی باید در ایستگاه زباله در پایین دست آق‌قلا حمل و معدوم شود.

برابر قرارداد شرکت عمران با شهرداری آق قلا، زباله‌ها دو بار در هفته توسط ماشین‌های مکانیزه جمع‌آوری می‌شود

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان نیز در توضیح وجود سگ های ولگرد و زباله در شهرک صنعتی آق قلا به خبرنگار بازار، می گوید: جمع آوری و امحای سگ های ولگرد در شهرک صنعتی آق قلا یک پروسه زمانبری است که نیازمند همکاری بیشتر شهرداری است.

رضا شهمرادی با بیان اینکه حضور سگ های ولگرد در شهرها تبدیل به یک معضل اجتماعی شده که در شهرستان آق قلا هم به دلیل وجود زمین های خالی، شاهد حضور سگ های ولگرد هستیم ادامه می دهد: امیدواریم مسئولان ذیربط استانی برای رفع این معضل تصمیمات جدی با رویکردی جدید اتخاذ کنند تا در آینده شاهد این مشکل نباشیم.

شهرک‌های صنعتی از این حالت خارج شود

سید محمد دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان هم به بهبود وضعیت شهرک صنعتی آق قلا تاکید می کند و در گفتگو با خبرنگار بازار، می افزاید: شهرک های صنعتی گلستان باید از این حالت خارج شود وقتی سرمایه گذار به یک شهرک صنعتی می رود و شرایط آن و نبود زیر ساخت های مناسب را می بیند، به طور حتم برای سرمایه گذاری در آن منطقه عقب نشینی می کند.

وی به ایجاد و تکمیل زیرساخت های مناسب مثل آب، برق و جاده های دسترسی تاکید می کند و می گوید: این موضوع جزو برنامه های توسعه ای استان در سال جاری است و بخش اول این مشکلات که در خصوص فاضلاب شهرک ها بوده در چند شهرک صنعتی درحال رفع شدن است همچنین عقب ماندگی زیرساخت هایی که در سال های مختلف در توسعه شهرک های صنعتی وجود دارد باید رفع شود تا به توسعه صنعت گلستان کمک کند.

با توجه به تاکید مدیران استانی به توسعه و رفع موانع تولید به نظر می رسد هم افزایی و تعامل بیشتر دستگاه های اجرایی استان برای حل مشکلات شهرک صنعتی آق قلا ضروری باشد بنابراین امیدواریم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به تولید تاکید شده، باری از دوش صنعتگران استان برداشته شود تا رغبت بخش خصوصی برای مشارکت در اقتصاد افزایش یابد.

کد خبر: ۱۶۹٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha