شرایط برای افزایش سهم ایران از بازار روسیه فراهم است
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه:

شرایط برای افزایش سهم ایران از بازار روسیه فراهم است

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به شرایط جذابیت بازار روسیه، می‌گوید: ما سال‌هاست که در صادرات محصولات کشاورزی، صیفی‌جات و خشکبار به بازار روسیه فعال هستیم.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق رشت با اشاره به اینکه در فرهنگ‌عامه، انجام یک کار بزرگ و موفق را کار بسیجی تلقی می‌کنند، گفت: بخش خصوصی با همین نگاه امیدوار است در شرایط سخت فعلی اقتصاد کشور بسیجی وار از موانع پیش روی اقتصاد کشور عبور کرده تا بتواند اشتغال و تولید خود را در بازارهای داخل و خارج سرپا نگه دارد.

هادی تیزهوش تابان در نشست با رئیس بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در اتاق رشت، با اشاره به شرایط فعلی اقتصاد روسیه و پتانسیل‌های داخلی اقتصادی و تولیدی کشور، افزود: در چنین شرایطی با مطالعه دقیق می‌توانیم ضمن حمایت از تولیدات داخلی علی‌الخصوص تولیدات دانش‌بنیان مسیر صادرات کشور را در کشورهای هدف صادراتی هموار سازیم.

وی ادامه داد: سهم ما از بازار داخل واردات روسیه بسیار ناچیز است اما تحرک برای حضور در بازار روسیه که بازار جذاب و بزرگی است شروع شده، بنابراین چون ما سالانه صادرات محصولات کشاورزی، صیفی‌جات و خشکبار به بازار روسیه داریم و شناخت لازم از حساسیت و ذائقه بازار روسیه وجود دارد می‌توانیم سهم بازار خودمان در روسیه را افزایش دهیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با تأکید بر اینکه سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه فرصتی برای توسعه تجارت ایران و روسیه است، تصریح کرد: از این طریق می‌توانیم کالاها و محصولات تولیدی داخل را به روسیه معرفی و وارد بازار بزرگ روسیه کنیم.

تیزهوش تابان افزود: گیلان استان معین در تجارت با روسیه است، ما در استان‌های شمالی ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی خوبی داریم، هم‌اکنون بخش اعظمی از زیرساخت‌های تجاری گیلان هم فراهم است و صرفاً با راه‌اندازی راه‌آهن رشت – بندر کاسپین و سرانجام رشت – آستارا این زیرساخت‌ها تکمیل خواهد شد، البته رشت – کاسپین قرار است تا پایان سال راه‌آهن آن تکمیل شود، ضمن اینکه هم‌اکنون ما در حمل‌ونقل جاده‌ای و دریایی ظرفیت‌هایی داریم که می‌باید به آن توجه شود، که در بخش دریایی کشتیرانی دریای خزر با امکانات و توانمندی‌ای که دارد، نقش و رسالت خود را به‌صورت حمل‌ونقل کالا و حمل‌ونقل کانتینری به‌خوبی انجام می‌دهد.

وی نگاه بسیج به بخش خصوصی را همان نگاه روزهای نخست پیروزی انقلاب دانست و تصریح کرد: همین نگاه، رسالت و مأموریت پاک و صادقانه و بی‌منت بسیج بود که موجب پیروزی انقلاب شد و امروز باز هم بسیج در صحنه‌ای دیگر از انقلاب می‌خواهد کشور را از مشکلات اقتصادی دور کند. بنابراین بخش خصوصی با تکیه‌بر بسیج می‌تواند از بحران و موانع عبور نماید و اتاق گیلان هم از تعامل با بسیج استقبال می‌کند.

رئیس بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور نیز در این نشست، به نقش و رسالت حمایتی بسیج اقتصادی در راستای تأکید منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از مجموعه‌های بخش خصوصی و کارآفرینی گفت: استان گیلان دارای پتانسیل و موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای برای صادرات محصولات داخلی است به همین منظور با همکاری اتاق رشت با هدف حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی میز ایران و روسیه را در گیلان تقویت می‌کنیم.

غلامرضا حسن‌پور به نقش حمایتی بسیج در تعامل با بنگاه‌های اقتصادی و کارآفرینی پرداخت و اضافه کرد: در این مسیر از تجربه رئیس اتاق رشت که ریاست اتاق مشترک ایران و روسیه را عهده‌دار است در جهت حمایت از تولیدات صادرات محور کشور برای ورود به بازار روسیه با توجه به شرایط حساس و اقتصادی امروز که لزوم تقویت همکاری‌های ما را با روسیه ضروری می‌نماید استفاده خواهیم کرد.

رئیس بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور از بسیج به‌عنوان بک پشتوانه مهم در جهت سرپا نگه‌داشتن اقتصاد کشور نام برد و افزود: برخی از واحدهای تولیدی کشور هم‌اکنون در امور بانکی، سرمایه در گردش و یا مشکلات اقتصادی دچار چالش هستند که در رفع موانع تولید حمایت ما از آنان ضرورت دارد و بسیج در چنین مواقعی می‌تواند به‌عنوان بازوی بخش خصوصی کشور در جهت حمایت از اشتغال و کارآفرینی ورود نماید.

وی بازارسازی و بازاریابی برای آن بخش از تولیدات کشور که توان ورود به بازارهای خارجی را دارد از مأموریت‌های بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما استفاده از ظرفیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد گیلان برای صادرات و فعالیت‌های اقتصادی و حمایت از بخش خصوصی است و در رهگذری که روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور ایران و روسیه در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد، می‌باید تلاش گردد تا کالاهای با کیفیت تولید داخل را به کشورهای همسایه از جمله روسیه عرضه کنیم تا اعتبار و توانمندی ما بیش‌ازپیش عرضه گردد.

حسن‌پور تصریح کرد: ما با حمایت از بخش خصوصی و راه‌اندازی کارخانجات تولیدی و صنعتی می‌توانیم بخشی از نیازهای کشورهای همسایه از جمله روسیه را مرتفع کنیم و امروز بسیج بدون اینکه تصدی‌گری کند صرفاً از طریق حمایت از اشتغال و کارآفرینی علاقه‌مند است تا برای بازار، تولید و صنعت کشور گام بردارد و گیلان می‌تواند از طریق توانمندی‌های موجود در استان‌های شمالی این نقش را به‌خوبی ایفا نماید و این قابلیت در اتاق گیلان هم مشهود است.

نگاه بسیج، چابک کردن بخش خصوصی است

رئیس بسیج اصناف گیلان نیز در این نشست گفت: بخش خصوصی در گیلان در همه تشکل‌ها از جمله اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون همگرایی و همسویی و تعامل با بسیج را سرلوحه کار خود قرار داده و روش‌ها و برنامه‌ریزی‌های این تشکل‌ها حاکی از علاقه‌مندی برای توسعه روابط بسیج با بدنه بازار و بخش اقتصاد و تولید است.

سرهنگ رحمت صاحب، به پیشینه تاریخی و انقلابی بخش خصوصی و بازار گیلان در دوران انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: قدم‌هایی را که بازار و بخش خصوصی در جریان انقلاب و کامیون‌های حمل مواد غذایی برای رزمندگان اسلام در دوران هشت سال جنگ تحمیلی ارسال کرده است در تاریخ انقلاب ماندگار شده است و این نشان از عمق انقلابی بودن و انقلابی ماندن بخش خصوصی گیلان دارد.

ظرفیت مهم گیلان در تولید محصولات کشاورزی

مسعود الماسی مشاور حوزه کشاورزی اتاق رشت هم از گیلان به‌عنوان استانی مستعد در کشاورزی نام برد و به لزوم توجه و توسعه در حوزه کشاورزی گیلان اشاره داشت و گفت: گیلان یک درصد خاک کشور را دارد اما ۳ درصد محصولات تولید کشاورزی کشور از گیلان است.

وی از خرده مالکی به‌عنوان تهدیدی برای کشاورزی گیلان و سود ده نبودن کشاورزی در استان‌های کشاورزی یاد کرد و به‌ضرورت ورود تشکل‌های صنفی برای حمایت از بخش کشاورزی اشاره داشت و اضافه کرد: این مهم نشانگر جایگاه و موقعیت مهم کشاورزی از جمله در گیلان است که می‌توان با برنامه‌ریزی و استفاده از امکانات بسیج گام‌های لازم در جهت تولید و صادرات محصولات کشاورزی گیلان خصوصاً برای صادرات به بازارهای همسایه برداشته شود، لذا ورود بسیج در این حوزه با ساماندهی بخش کشاورزی از طریق تقویت تشکل‌ها می‌تواند، ضمن توسعه کشاورزی در سطح، به اقتصادی کردن کشاورزی کمک شایانی نماید.

توجه به آب همین امروز ضروری است فردا دیر است

جواد خضر ابراهیمی، کارشناس حوزه آب و کشاورزی و عضو کمیسیون کشاورزی اتاق رشت هم به بحران‌های پیش روی آب در کشور اشاره کرد و با تأکید بر اینکه جلوگیری از بحران آب به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موارد پیش روی کشورمان باید موردتوجه قرار گیرد، لذا توجه به بحران آب همین امروز ضروری است و فردا دیر است و این اطمینان را می‌توانیم داشته باشیم که بدون پرداخت به موضوعاتی که صرفاً می‌تواند بین ما فاصله ایجاد نماید، از توانمندی‌های یکدیگر در جهت نجات کشور استفاده کنیم چراکه معتقدیم این کشور برای همه مردم و همه مردم علاقه‌مند به کمک به ایران هستند.

وی اضافه کرد: امروز برخی از کشورها به دنبال جذب نخبگان هستند و می‌طلبد با حمایت از نخبگان کشور را از هرگونه آسیب و بحران نجات دهیم و آنچه بسیج در این مسیر گام برداشته است می‌تواند منشأ تحول و نجات کشور از بحران‌های پیش روی آب و هوایی باشد.

کد خبر: ۱۶۹٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha