۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
سالانه ۲.۵میلیارد کیلوگرم آفتکش در جهان مصرف می‌شود| مورچه ها جایگزین آفتکشها می شوند
بازار گزارش می دهد؛

سالانه ۲.۵میلیارد کیلوگرم آفتکش در جهان مصرف می‌شود| مورچه ها جایگزین آفتکشها می شوند

سالانه ۲.۵میلیارد کیلوگرم آفتکش در جهان مصرف میشود که این امر بر گرده افشانی زنبورها تاثیر منفی دارد و دانشمندان اخیرا دریافته اند برای حفاظت از محصولات کشاورزی میتوان مورچه ها را جایگزین آفتکشها کرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در صنعت کشاورزی جهان، استفاده از کود، سموم و آفتکش ها نقش حیاتی دارد و به نوعی می توان گفت تولید محصولات کشاورزی به میزان لازم آن هم در شرایطی که با افزایش جمعیت و از سوی دیگر بحران غذایی مواجه هستیم، وابسته به استفاده از این محصولات شیمیایی است. با این وجود استفاده از انواع کودها، سموم و آفتکش ها برای سلامت خاک و آب همراه با خطر است و همین امر به تبع به سلامت انسان برمیگردد. در این راستا بسیاری معتقدند به جای محصولات شیمیایی باید از محصولات بیولوژیک، ارگانیک و سلامت محور استفاده کرد. به خصوص اینکه استفاده از این محصولات روی جمعیت برخی حشرات دیگر از جمله زنبورها نیز موثر است و همین امر بر تولید محصولاتی که وابسته به گرده افشانی زنبورها هستند تاثیر گذار است و کاهش تولید را رقم می زند. لذا به گفته کارشناسان بایستی برای کاهش این خطرات و در خطر قرار نگرفتن جمعیت زنبورها و از سوی دیگر عدم کاهش تولید محصولات کشاورزی، استفاده از آفتکش ها را به طور خاص کاهش داد.

یک سوم تولید جهانی غذا به گرده افشانی زنبورها وابسته است

به گزارش یورونیوز، به تازگی دانشمندان اعلام کرده اند مورچه ها می توانند جایگزین آفتکشهای مضر شوند و جمعیت زنبورها را نجات دهند. به عبارت دیگر بر اساس مطالعات صورت گرفته مورچه ها می توانند از محصولات در برابر آفات محافظت کنند.

به گفته کارشناسان جهانی، آفت کش ها سیستم عصبی مرکزی زنبورها را خراب می کنند و همین امر بر عملکرد آنها تاثیر منفی می گذارد. نکته جالب توجه اینکه در سراسر جهان، کشاورزان سالانه بیش از ۲.۵ میلیارد کیلوگرم آفتکش استفاده می کنند. این در شرایطی است که دانشمندان این بخش بیش از هزار مورد از این ترکیبات شیمیایی را ساخته اند که برای حفظ ذخایر غذایی با کشتن حشرات، قارچ ها و علف های هرز طراحی شده است با این وجود این آفتکش ها می تواند برای گونه های حشرات به ویژه زنبورها بسیار مضر باشد.

درحالی که در اروپا ۸۰درصد گلهای وحشی بوسیله زنبورها گرده افشانی می شود کارشناسان می گویند به طور کلی حدود یک سوم تولید جهانی غذا به این گرده افشانی ها وابسته است

یورونیوز می گوید: زنبورها بخش حیاتی اکوسیستم هستند و بدون آنها، بسیاری از گونه های دیگر از بین می روند. به طوری که در سراسر اروپا زنبورها ۸۰ درصد از گل های وحشی را گرده افشانی می کنند. از سوی دیگر به گفته کارشناسان، زنبورها برای کشاورزی جهان ضروری هستند و تقریبا یک سوم تولید جهانی غذا به این گرده افشانی ها وابسته است. با این وجود مطالعاتی که اخیرا انجام شده نشان می دهد مواد شیمیایی که در بخش کشاورزی استفاده می شود توانایی این حشرات گرده افشان را برای پرواز در یک خط مستقیم مختل می کند و جستجوی علوفه را برای آنها دشوار می سازد. لذا با افزایش استفاده از این محصولات شیمیایی ممکن است بقای زنبورها در خطر باشد.

گفتنی است در حالی که زنبورستان های کشور نیز با مشکلات بسیاری همراه است و مرگ و میرهای بالایی در طی فصول مختلف رقم می خورد، یکی از اصلی ترین چالشهای این بخش به همین کاهش عملکرد زنبورهای عسل به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و آفتکش ها برمیگردد.

کد خبر: ۱۶۹٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha