۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
تانه‌بافی مزیت اقتصادی سرمایه‌گذاری استان سمنان|حمایت هنرمندان صنایع‌دستی
در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح شد؛

تانه‌بافی مزیت اقتصادی سرمایه‌گذاری استان سمنان|حمایت هنرمندان صنایع‌دستی

شاهرود- عرب‌عامری فعال بازار صنایع‌دستی با بیان اینکه کلاته‌خیج شاهرود پایتخت تانه‌بافی ایران است، گفت: تانه بافی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری صنایع‌دستی در استان سمنان است.

محمدرضا عرب‌عامری در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه کلاته خیج به نام شهر تانه‌بافی کشور در ثبت ملی معرفی شده است، ابرار کرد: ثبت ملی یک اثر از سوی میراث فرهنگی نخستین گام است و بعد از آن باید برنامه‌ریزی در راستای ترویج و توسعه اقتصادی مزیت محور، مبتنی بر آن صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ثبت ملی در واقع یک زیرساخت برای معرفی و برندسازی است اما باید توجه داشت که این موضوع صرفاً جنبه بروکراسی داشته و نیاز است که توسعه یابد، گفت: نباید به راحتی از کنار داشته هایمان بگذریم.

این کارشناس صنایع دستی با طرح این پرسش که پس از ثبت، برای شناساندن تانه بافی کلاته خیج و شماره دوری سنگسری که در یک روز با هم ثبت ملی شدند، چه اقدامی صورت گرفته است؟ ابراز کرد: اینکه ثبت را آخرین نقطه بدانیم اشتباه است چرا که ثبت اتفاقاً آغاز یک راه طولانی است.

پس از ثبت، برای شناساندن تانه بافی کلاته خیج و شماره دوری سنگسری که در یک روز با هم ثبت ملی شدند، چه اقدامی صورت گرفته است؟

عرب‌عامری با بیان اینکه بسیاری از مزیت‌های اقتصادی استان سمنان در بخش صنایع دستی متاسفانه مجهول مانده است، گفت: مهمترین نیاز ما در این بخش، برنامه‌ریزی برای توسعه سرمایه‌گذاری و ارتقای تولید برای دست یافتن به بازارهای ملی و بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه متاسفانه به راحتی از کنار داشته هایمان عبور می کنیم، افزود: مشکل اینجا است که ما نتوانسته ایم برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را مبتنی بر مزیت های اقتصادی و برنامه‌ریزی داشته باشیم تا بتوانیم در زمینه جذب سرمایه‌گذار و بازار های جدید موفق عمل کنیم.

این فعال بازار صنایع دستی و دست‌بافت‌ها با طرح پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چند درصد از مردم استان سمنان و حتی شهرستان شاهرود، از تانه بافی با خبر هستند، گفت: متاسفانه ما اسم این تولیدات را صنایع دستی گذاشته‌ایم اما بیشتر نگاه مان هنر دستی است نه صنعت؛ این امر سبب شده تا به صورت جدی به این موضوع نگاه نشود

عرب‌عامری با بیان اینکه حمایت هنرمندان صنایع دستی تنها ارائه مجوز و وام و ... نیست بلکه کمک به یافتن بازارهای جدید، همراهی با هنرمندان در مقوله بیمه، موضوعات صنفی، دل‌گرمی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی و ارائه برنامه و طرح برای دیده شدن کارها، راه اندازی رویدادهای اقتصادی با محوریت صنایع‌دستی، بازارچه ها، راه اندازی اقتصاد دیجیتال و ... متاسفانه در این استان نادیده گرفته شده است.

کد خبر: ۱۶۹٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha