۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
جلو شگرد دلالان زعفران در بورس کالا را چه کسی می گیرد؟
گفتگوی بازار درباره دستکاری دلالان خارجی در بورس

جلو شگرد دلالان زعفران در بورس کالا را چه کسی می گیرد؟

دلالان عرضه با قیمت کم در بورس کالا به دنبال خرید کلان و ارزان از کشاورزان هستند، اما نمایندگان مجلس به این مساله ورود کرده اند با این حال مانور مافیا برای به جیب زدن سودهای کلان همچنان ادامه دارد.

بازار؛ گروه بورس: بورس کالا به عنوان یک بازار شفاف نباید دستمایه عده ای دلال شود و دستگاه های نظارتی باید روی قیمت گذاری و دست های پشت پرده توجه کنند. این مساله درباره عرضه زعفران در بورس کالا بسیار عیان شده است.

نماینده مجلس در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه کمیسیون کشاورزی بازار زعفران را رصد می کند و کاملا به همین دلیل مطلع هستیم که در شرایط کنونی مافیای زعفران به معاملات این محصول در بورس کالا نفوذ کرده اند به همین دلیل مقابل مافیا به منظور حمایت از کشاورزان می ایستیم و در دو سال گذشته مجلس از کشاورزان زعفران کار حمایت و مشکلات آنها را پیگیری کرده است.

ذبیح الله اعظمی گفت: با کاهش برداشت زعفران وعرضه کم آن در بازار و بورس کالا، قیمت ها هم افزایش خواهند داشت در این شرایط مجلس اجازه نمی دهد که دلالان روی قیمت زعفران در بورس کالا تاثیر بگذارند

ذبیح الله اعظمی با اعلام اینکه عرضه زعفران امسال با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی ها، کاهش یافته است، افزود: به طور قطع با کاهش برداشت زعفران وعرضه کم آن در بازار و بورس کالا، قیمت ها هم افزایش خواهند داشت در این شرایط مجلس اجازه نمی دهد که دلالان روی قیمت زعفران در بورس کالا تاثیر بگذارند. بنابراین مقابله با مافیا باعث می شود امسال کشاورزان محصول زعفران را با قیمت مناسب به فروش برسانند، از این رو همیشه بازار را رصد می کنیم زیرا عده‌ای می‌خواهند از قِبَل زعفران کاران، پول به جیب بزنند.

اعظمی با تاکید بر اینکه مافیا به بورس رسوخ کرده تا از طریق بورس کالا، قیمت زعفران را کاهش دهد، تصریح کرد: هر ساله با نزدیک شدن به فصل برداشت مافیا فعال می شوند و اینبار اما ورود دلالان و مافیا به بازار زعفران کمی متفاوت بوده به طوری که عرضه زعفران پایین تر از نرخ معمول انجام شده و قصد دارند مانع نزدیک شدن قیمت زعفران بازار داخلی با قیمت جهانی شوند. از این رو در بازار زعفران جو منفی و روانی ایجاد می کنند اما ورود به موقع مجلس و همکاری بورس کالا باعث شد جلوی برخی عرضه ها گرفته شود و مافیا از اهداف خود باز ماندند، با این حال مجدد تلاش می کنند تا با عرضه ارزان قیمت زعفران در بورس، بازهم به اهداف خود برسند.

وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت مکلف شده اند مانع قاچاق زعفران ایران به دیگر کشورها شوند، در سال های اخیر برخی از محصولات زعفران ایران با برند های دیگر از جمله اسپانیا در بازار جهان عرضه می شدند، اما از این پس باید با برند ایرانی عرضه شوند

او با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت مکلف شده اند مانع قاچاق زعفران ایران به دیگر کشورها شوند، افزود: در سال های اخیر برخی از محصولات زعفران ایران با برند های دیگر از جمله اسپانیا در بازار جهان عرضه می شدند، اما از این پس باید با برند ایرانی عرضه شوند.

این نماینده ای مجلس با اشاره به اینکه در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری شده، باید با همکاری دستگاه های ذی ربط به حفظ جایگاه ایران در بازار زعفران جهانی اقدام شوند، اظهار کرد: حمایت از کشاورزان و افزایش سطح زیر کشت و ... تجاری سازی این محصول ارزآور تقویت می شود، البته فرار است وزارت امور خارجه نیز و با فعال کردن دیپلماسی اقتصادی، بازارهای هدف را برای این محصول در جهان فراهم کند.

کنترل بازار با ایجاد جو روانی

همچنین یک کارشناس بازار کشاورزی در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه به اینکه دلال ها با ایجاد جو روانی در بازار و بوس کالا مقطعی قیمت زعفران را می خواهند کاهش دهند، گفت: هدف آنها این است که بازار زعفران را تحت تاثیر قرار دهند تا در فصل برداشت زعفران را با قیمت پایین از کشاورزان بخرند و این مساله باعث می شود علاوه بر اینکه دسترنج یکساله کشاورزان به یغما برود خود دلال ها هم با عرضه به واسطه های خارجی سود هنگفتی به جیب بزنند.

در شرایط کنونی حدود ۲ ماه به فصل برداشت زعفران باقی مانده است، در حال حاضر خبر رسیده که دوباره دست های پشت پرده و مافیای زعفران در بازار و بورس کالا دست به کار شده اند و این بازی هر ساله در فصل برداشت زعفران راه می افتد

علیرضا بابالو با بیان اینکه در شرایط کنونی حدود ۲ ماه به فصل برداشت زعفران باقی مانده است، تصریح کرد: در حال حاضر خبر رسیده که دوباره دست های پشت پرده و مافیای زعفران در بازار و بورس کالا دست به کار شده اند و این بازی هر ساله در فصل برداشت زعفران راه می افتد آنها عرضه در بورس کالا را پایین تر از نرخ بازار آغاز کرده اند، از این رو انتظار می رود اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با تدوین قوانین لازم با همکاری بورس کالا دست سودجویان از بازار کشاورزی ایران را قطع کنند و مانع از تخریب جایگاه واقعی قیمت زعفران ایران شوند.

کد خبر: ۱۶۹٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      2 0
      مثل اینکه این بورس هم زده رودست دلالها نظارت هم که هیچ .