۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
برداشت بیش از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزارتنی برنج با افزایش ۳۰ درصدی تولید

برداشت بیش از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزارتنی برنج با افزایش ۳۰ درصدی تولید

با افزایش ۳۰ درصدی تولید برنج، قیمت‌ها در استان‌های شمالی روند کاهشی به خود گرفته است و انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد.

به گزارش بازار، جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران از افزایش ۳۰ درصدی تولید (بیش از دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن) برنج ایرانی در سال جاری خبر داد و گفت با آغاز فصل برداشت برنج، با وفور عرضه روبرو هستیم که باعث کاهش قیمت‌ها در بازار می‌شود.

«علیزاده شایق» افزود: برخلاف آنچه که تصور می‌شد تا امسال با کاهش تولید برنج روبرو شویم، اما بارندگی‌های اخیر موجب افزایش کمی و کیفی تولید برنج در شمال کشور شد که همین امر در روند کاهش قیمت این محصول اثرگذار است.

دبیر انجمن برنج ایران خاطرنشان کرد: طبق آمارها عمده تولید برنج کشور مربوط به استان‌های شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان) است، یعنی از ۶۰۰ هزار هکتار اراضی برنج کشور، به طور قطع ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار هکتار مربوط به استان‌های مذکور است؛ بنابراین روند تولید این استان‌ها در قیمت این محصول تاثیر بسزایی دارد.

دبیر انجمن برنج ایران یکی دیگر از دلایل افزایش تولید برنج را علاوه بر شرایط آب‌وهوایی مناسب، استقبال کشاورزان از کشت دوم برنج (برنج رتون) دانست و افزود: به دلیل افزایش قیمت این محصول در کشور بخش عمده کشاورزان مازندرانی اقدام به کشت دوم این محصول کرده‌اند که موجب افزایش تولید شده است.

علیزاده شایق افزود: برای کشت دوم برنج به طور معمول کشاورزان در اسفندماه خزانه برنج می‌گیرند، البته امسال این اقدام در بهمن‌ماه رخ می‌دهد و برداشت این محصول در اوایل مردادماه صورت می‌گیرد؛ بنابراین کشاورز بلافاصله به کشت دوم می‌پردازد و حتی برای سرعت عمل به‌جای نشاکاری، کشت مستقیم انجام می‌دهد و اواخر مهر و آبان‌ماه برنج کشت دوم نیز روانه بازار می‌شود.

دبیر انجمن برنج ایران اضافه کرد: کشاورزان در سال گذشته برنج خود را در مرداد و شهریورماه کیلویی ۳۵ هزار تومان فروختند در حالی که در پایان سال قیمت برنج چند برابر شد؛ بنابراین امسال تلاش کردند در عرضه برنج به شالیکوبی‌ها عجله نکنند تا بتوانند محصول خود را با قیمت‌های بهتری بفروشند البته معتقدم این کار اشتباه است.

گزارش‌ها حاکیست کاهش قیمت برنج در استان‌های شمالی کشور روی قیمت این محصول در استان‌های بزرگ و مصرف‌کننده اثر مطلوبی گذاشته است و اکنون شاهد عرضه برنج ایرانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت کیلویی ۶۴ تا ۸۶ هزار تومان و برنج هندی درجه یک با قیمت‌هایی بین ۳۰ تا ۳۷ هزار تومان هستیم.

براساس این گزارش، با وجود وفور برنج ایرانی و خارجی در بازار، برخی فروشندگان سودجو با اختلاط برنج این کالای اساسی را با قیمت‌هایی بیش از این نیز می‌فروشند که اجحاف به مصرف‌کنندگان است.

کد خبر: ۱۶۸٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha