۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۹
شمارش معکوس برای احیای برجام| آیا مذاکرات میوه می دهد؟
گزارش بازار از جلسه برجامی مجلس؛

شمارش معکوس برای احیای برجام| آیا مذاکرات میوه می دهد؟

آخرین دور مذاکرات برجامی در حالی در دولت سیزدهم کلید خورده است که به گفته برخی نمایندگان مجلس بعد از جلسه غیر علنی دیروز زمزمه هایی از احیای آن آرام آرام به گوش می رسد.

بازار؛ گروه ایران: از ۱۷ مرداد که هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌ها بازگشتند، بار دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره آینده مذاکرات شدت گرفت.

این در حالی است که روز دو شنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که تا ۱۲ همان شب آخرین جمع‌بندی راجع به مسائل باقیمانده به صورت مکتوب به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه خواهد شد و پس از آن، تهران بازخورد امریکا را ارزیابی خواهد کرد.

امیرعبداللهیان به صراحت گفت: اگر امریکا انعطاف نشان دهد در روزهای آینده به نقطه توافق می رسیم.

در حالی که برخی محافل گفته‌اند جواب طرف‌های غربی به پاسخ ایران باید همین روزها باشد، بروکسل و واشنگتن هم به پاسخ ایران واکنش نشان دادند. سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: ما پاسخ ایران را به تازگی دریافت کردیم و در حال بررسی آن هستیم و با دیگر طرف‌های برجام و ایالات متحده در مسیر پیش‌رو رایزنی می‌کنیم.

در عین حال واکنش مقامات روسی هم به محتوای پاسخ ایران که در پایان روز دوشنبه ۲۵ مرداد به جوزپ بورل تحویل داده شد تا حدود زیادی مثبت و رو به جلو بود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین در این باره گفت که پاسخ ایران به پیشنهادهای اتحادیه اروپا «سازنده» است و توپ اکنون در زمین واشنگتن است.

وی تاکید کرد که ایران در روند اصلاح طرح احیای توافق هسته‌ای پیشنهاد تقویت ضمانت‌های مربوط به حفظ توافق در آینده را مطرح کرد.

اولیانوف همچنین گفت: بعید نیست که به زودی دیداری در سطح وزرا در خصوص توافق هسته‌ای برگزار شود.

به فراخر این موضوعات و تحولات صورت گرفته اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز جلسه ای را با دبیر شورای عالی امنیت ملی، رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر امورخارجه و مذاکره کننده ارشد ایرانی پیرامون مذاکرات هسته ای برگزار کردند.

جلسه ای که عباس مقتدایی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ان را بی نظیر خطاب کرد.

وی در همین زمینه به خبرنگار بازار گفت: این جلسه ۳ ساعت به طول انجامید. قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم از جمله محورهای مورد بحث در جلسه فوق بود. همچنین پیش نویس مطرح شده نیز محور بحث قرار گرفت و تبادل نظر لازم بر روی موضوعات صورت پذیرفت.

مقتدایی درباره تحولات صورت گرفته در جریان مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ بیان کرد: در حال حاضر ما در جریان رخدادی برای تامین منافع ملت ایران هستیم لذا اگر انشالله امور به خوبی پیش رود و طرف مقابل ما تصمیم سیاسی خودش را بگیرد و از بدعهدی خودش کوتاه بیاید و پیمان شکنی لازم را کنار بگذارد، حتما روندها به شکل جدی تر دنبال می شود.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جریان تدوین پیش نویس توافق به چه میزان موضوع تضامین به جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار گرفته است، گفت: ما چند موضوع اصلی و اساسی را مورد پیگیری قرار دادیم و یکی از آن موارد تضامین اجرای هرگونه توافق است؛ طرف مقابل ما به جهت پیشینه بسیار منفی که دارد، در حال حاضر باید تضمین دهد که به معاهدات بین المللی پایبند خواهد بود. همچنین طرف های مقابل نامه ایران را دریافت کرده اند و در آن نامه دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.

ابوالفضل عمویی همچنین درباره جزئیات تحولات صورت گرفته و جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی با مسئولین دستگاه دیپلماسی به خبرنگار بازار گفت: باید گفت که موضوع مذاکرات پایان یافته نیست و هنوز بحث و گفت و گو در حال انجام است.

وی ادامه داد: نمایندگان در جلسه ای که داشتند تاکید کردند که قانون اقدام راهبردی را نقشه راه خود می دانند لذا ماده ۷ این قانون تاکید دارد در صورتی که طرف مقابل تحریمی را علیه ایران لغو کنند، دولت باید گزارش این لغو تحریم را به مجلس ارائه کند و مجلس در این زمینه تصمیم گیری کند. به همین جهت ارتباط مستمری بین مجلس و تیم مذاکره کننده برقرار است. نهایتا در صورت توافق یک گزارش کتبی به مجلس ارائه خواهد شد.

با این حال مجلس شورای اسلامی دیروز هم در راستای تحولات صورت گرفته و در مسیر توافق ایران با گروه ۱+۴ جلسه غیر علنی را با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر امورخارجه برگزار کرد.

عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره جزئیات جلسه غیرعلنی دیروز مجلس شورای اسلامی درباره روند مذاکرات هسته‌ای در جمع خبرنگاران گفت: باید به یک تفاهم در بالاترین سطح برسیم که در جلسه امروز تا حدی این تفاهم انجام شد اما باز هم جلساتی خواهیم داشت.

وی بیان کرد: منافع ملت ایران باید در بالاترین سطح رعایت شود. قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق حتماً باید رعایت شود. طبق مباحث مطروحه مذاکرات تمام شده، تصمیم سیاسی ایران گرفته شده و روند توافق در حال انجام است. اکنون باید طرف مقابل، به ویژه آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرند. اگر قرار باشد که آنان در بیان چیزی بگویند اما در عمل اینگونه نباشد، برای ما قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جریان امور است و امروز هم در مجلس شورای اسلامی مباحثی مطرح شد و یکی از نقدها این بود که نمایندگان حتما باید به متن دسترسی داشته باشند. در حال حاضر نمایندگان می‌توانند به متن دسترسی داشته باشند و حتی مفاد متن در جلسه مورد بحث، نقد و پیشنهاد قرار گرفت.

کد خبر: ۱۶۸٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha