۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
حل چالش‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای با کدهای استاندرد
یادداشت ؛

حل چالش‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای با کدهای استاندرد

فروشگاه‌های زنجیره‌ای یکی از بخش‌های مهم در نظام توزیع کشور است که در سالیان اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش بازار، داریوش نقیبی، کارشناس مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در یادداشتی نوشت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای یکی از بخش‌های مهم در نظام توزیع کشور است که در سالیان اخیر رشد قابل توجهی داشته است. یکی از تحولات این حوزه امکان استفاده از سیستم نوین در فروش همچون ارایه فهرست اقلام خریداری‌شده، ارایه فاکتور، جمع صورت‌حساب و تخفیفات بوده است که صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان و هزینه نسبت به سیستم سنتی ارایه می‌دهد. تکنولوژی بارکد و بارکدخوان‌ها است که عملا این امکان را در اختیار این فروشگاه‌ها قرار داده است و امروزه نه‌تنها در کانتر فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ و هایپرمارکت‌ها شاهد استفاده از بارکدها هستیم بلکه حتی در هیچ فروشگاه محلی و مغازه‌های کوچک نیز نمی‌توان موردی یافت که از این تکنولوژی و مزایای آن بهره نبرد. همچنین صندوق مکانیزه فروش نیز با استفاده از این تکنولوژی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایر کسب‌وکارها کمک می‌کند تا عملیات بازرگانی ازجمله فروش، خرید، دریافت، پرداخت، موجودی انبار و... و. را ثبت، محاسبه و کنترل کنند.

مهمترین چالش‌هایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استفاده از بارکدها عنوان کرده‌اند شامل نیاز به تعریف راه‌حل‌ها با هدف انطباق‌پذیری با استانداردهای جهانی با توجه به قابلیت ردیابی، رهگیری و ایمنی محصولات؛ عدم بهره‌مندی از تخصص، دانش و خدمات پشتیبانی کدینگ؛ عدم امکان ردیابی صحیح کالا؛ تغییرات شدید قیمت؛ مواجه بودن با تأمین‌کنندگان بابت دریافت اطلاعات؛ پراکندگی در دسترسی به اطلاعات تمام تأمین‌کنندگان به‌صورت یکجا؛ ‌ تفاوت تاریخ تولید در قفسه‌ها و درنتیجه تفاوت قیمت‌ها؛ ‌ عدم برنامه‌ریزی صحیح برای جانمایی اقلام در قفسه‌ها؛ ‌ چالش «فایفو-FIFO» و عدم مدیریت قفسه‌بندی صحیح اقلام درون انبار؛ وجود تکرار در سامانه‌ها و ایجاد هزینه و هزینه برچسب‌گذاری مجدد می‌شود.

علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، سایر مزایای مهم استفاده از استانداردهای GS۱ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را می‌توان در قالب بهبود مدیریت موجودی؛ حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان؛ ‌ امکان فراخوان محصولات، جلوگیری از ورود کالای جعلی و تقلبی و جلوگیری از قاچاق؛ بهبود دقت سفارش‌گذاری و کاهش خطاهای حسابداری


نکات کلیدی:

۱- چالش‌های مورد اشاره فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌تواند با استفاده از خدمات مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران رفع شود. این مرکز به‌عنوان قطب کدینگ کشور است و تا به ‌حال بیش از ۳,۶۰۰,۰۰۰ کد ملّی و کد بین‌المللی کالا ثبت کرده که در دیتابیس اطلاعاتی آن موجود است و مربوط به بیش از ۹۰ هزار شرکت از تأمین‌کنندگان، تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا به کشور است. همچنین این مرکز نماینده سازمان جهانی GS۱ می‌باشد که این اعتبار در سطح بین‌المللی با دریافت نمایندگی انحصاری این سازمان با تخصیص پیش‌شماره ۶۲۶ به ایران برای شناسه‌دار کردن کالاها افزایش‌یافته و مرکز صاحب کرسی رأی در مجامع بین‌المللی است.

۲- این مرکز می‌تواند خدمات متعدد زیر را برای مرتفع ساختن چالش‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اختیار آنان قرار دهد که اثر قابل توجه‌ای بر هزینه تمام شده آنها در زنجیره تامین و زنجیره عرضه و فروش دارد.
وب‌سرویس استعلام اطلاعات کالا. بررسی و صحّه‌گذاری ‌اطلاعات محصولات و نمایش آن‌ها در قالب یک کاتالوگ الکترونیکی که با اسکن بارکد محصول نمایان می‌شود و اشتراک‌گذاری آن را بر روی شبکه جهانی GDSN امکان‌پذیر و استفاده از سرویس‌های ردیابی و رهگیری کالا EPCIS را میسر می‌کند.
وب‌سرویس اطلاعات تأمین‌کنندگان. ارائه مشخصات تأمین‌کنندگان خارجی و داخلی محصول و امکان سفارشی‌سازی خدمات و گزارش‌ها.
بازگردانی اطلاعات صحیح کدها و تامین‌کنندگان. فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند اطلاعات کدهای کالاهای ثبت شده و تأمین‌کنندگان بانک اطلاعاتی خود را به این مرکز ارائه دهند و از صحت اطلاعات درسیستم خود مطمئن شوند و درصورت وجود مغایرت، اقدام به اصلاح آن نمایند.
صفت انتشار تأمین‌کنندگان. درصورتی‌که فروشگاه‌ها بخواهند اطلاعات بیشتری از محصول (مانند مشخصات فنی) را در دسترس داشته باشند می‌توانند سؤالات خود را در مورد هر کالایی مطرح کنند و به‌ازای هر محصول به اطلاعات مفیدتر و کاملتری دست یابند.
صحه‌گذاری بارکد. سرویس صحه‌گذاری بارکد قادر است ایرادهای بارکد چاپ‌شده را شناسایی و اعلام نماید. مزایای استفاده از این خدمت افزایش سرعت اسکن کالا؛ جلوگیری از دریافت اطلاعات اشتباه توسط بارکدخوان و جلوگیری از حذف و اضافه تکراری اطلاعات در فاکتور فروش خواهد بود.
دیتابار. یک بارکد یک‌بعدی است که با زیرساخت‌ها و تجهیزات فیزیکی کانتر فروش و انبار فروشگاه‌های زنجیره‌ای همخوانی داشته و قادر است اطلاعاتی بیشتر از نام را در خود ذخیره نماید. اطلاعاتی همچون تاریخ انقضاء و سری ساخت و قیمت محصول که چالش‌های مرتبط با قفسه و کانتر فروش فروشگاه‌ها را ‌رفع می‌کند. در کشور ایران که مشکلات نوسان قیمت در مورد کالاهای تولیدی وجود دارد جهت رهایی از دغدغه‌های موجود می‌توان در کنار سایر بارکدها از نماد دیتابار استفاده کرد.
سرویس بارکدگذاری بر روی بسته‌بندی کالاها (یا محصولات فله‌ای) GTIN_۱۴. این بارکد برای کد بسته‌بندی‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند در پروژه‌های مختلفی ازجمله مدیریت انباردار و تعیین موجودی مؤثر باشد.
سرویس اپلیکیشن موبایلی برای اسکن اطلاعات کالا. خدمات مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در قالب اپلیکیشن موبایلی به این فروشگاه‌ها ارایه می‌شود.
سرویس سامانه انبار و سفارش‌گذاری. جهت جایابی صحیح و اصولی، کنترل موجودی انبار و قفسه‌ها و در نهایت سفارش‌گذاری محصول است.
سرویس سامانه ردیابی. امکان ردیابی اقلام و کالاها در داخل و خارج از فروشگاه و از تولیدکننده تا مصرف‌کننده با دریافت کدهای استاندارد کالا، مکان، تجهیزات لجستیک و نفرات امکان‌پذیر است.
سرویس سامانه قیمت‌گذاری. طراحی و اجرای سامانه قیمت‌گذاری و همچنین وب‌سرویس اطلاعات محصولات شامل تاریخ انقضاء، سری ساخت و قیمت محصول حتی به‌ازای سری ساخت و به تفکیک استان یا شهرها با استفاده از دیتابارها.

۳- علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، سایر مزایای مهم استفاده از استانداردهای GS۱ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را می‌توان در قالب بهبود مدیریت موجودی؛ حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان؛ ‌ امکان فراخوان محصولات، جلوگیری از ورود کالای جعلی و تقلبی و جلوگیری از قاچاق؛ بهبود دقت سفارش‌گذاری و کاهش خطاهای حسابداری؛ افزایش بازده عملیاتی در تمامی فرایندهای کسب‌وکاری مختلف؛ امکان استفاده از سرویس‌های تبادل الکترونیکی داده؛ کاهش هزینه‌های سفارش تا پرداخت و امکان اطلاع از کالاهای تأمین‌کنندگان خارجی به طور مستقیم برشمرد. بی‌تردید گسترش استفاده از این خدمات می‌تواند به افزایش بهره‌وری در این فروشگاه‌ها و نیز بهره‌مندی متولیان بازار از مزایای آن در جهت سیاست‌گذاری‌های بهتر منجر شود.

کد خبر: ۱۶۸٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha