۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
ثبت برند؛ بهترین و راحت ترین راه برای ثبت علامت تجاری

ثبت برند؛ بهترین و راحت ترین راه برای ثبت علامت تجاری

ثبت برند یکی از الزامات فعالیت در حوزه تولید، تجارت و همین طور ارائه خدمات به مشتریان خواهد بود. بهترین و راحت ترین راه ثبت برند را در این مقاله بخوانید.

به گزارش بازار، ثبت برند و علامت تجاری یکی از الزامات فعالیت در حوزه تولید، تجارت و همین طور ارائه خدمات به مشتریان و کارفرمایان خواهد بود. صاحبان کسب و کارها، استارتاپ ها، شرکت ها، تجارت های بین الملل و داخلی برای این که بتوانند خودشان را از دیگر مجموعه ها و رقبا متمایز کنند، باید بتوانند برند خود را ثبت نموده و تمامی حقوق مادی و معنوی را نیز به درستی احقاق حق کنند.

روش های کلی برای ثبت برند معمولاً به دو دسته ثبت برند توسط اشخاص و ثبت برند توسط مؤسسات واسط و شرکت های فعال در حوزه ارائه خدمات ثبت انجام می گردد. برای این که بتوانید یک نام و لیبل را ثبت کنید، باید از مراحل انجام آن مطلع شوید.

شما در درجه اول باید استعلام برند را به درستی انجام دهید. یعنی قبلاً حق امتیاز برند شما ثبت نشده باشد. این قانون در ایران نیز بر اساس توضیحاتی که در بندها و تبصره ها آمده است اساس خاص خود را خواهد داشت. در غیر این صورت با مشکلات زیادی نظیر طولانی شدن مدت زمان ثبت برند مواجه می شوید.

۵ دلیل مهم که برند خود را ثبت کنید!

دلایل لزوم ثبت برند

ثبت برند یکی از مهم ترین کارهایی است که باید برای کسب و کار، تجارت، شرکت و یا مجموعه خود انجام دهید تا در درجه اول تمامی حقوق مادی و معنوی آن حفظ شود. تصور کنید که نامی یکتا و منحصر به فرد و لوگوی تجاری برای خود برگزیده اید، اما پس از مدتی متوجه می شوید که کسب و کاری دیگر، در شهر خودتان، کشور خودتان یا یک نقطه دیگر از دنیا از آن بهره برداری کرده است. در این شرایط احتمالا باید منتظر عواقب مادی، معنوی و قانونی و یا حتی فرا تجارتی آن باشید.

در چنین شرایطی به شما گوشزد خواهد شد که باید کسب و کار و برند خود را ثبت میکردید و پشت گوش انداختن این عمل، برای شما صدمات مادی و معنوی در سطوح وسیع به همراه خواهد داشت.

البته که همواره مراحل ثبت برند برای افراد، پیچیده به نظر می رسد و شاید در ابتدای مسیر کار خود اهمیت چندانی به آن ندهید اما در ادامه قصد داریم در مورد مهم ترین دلایلی که مبنی بر آن باید برند خود را ثبت کنید توضیحاتی خواهیم داد. بر مبنای این توضیحات شما قانع خواهید شد که این کار باید حتماً انجام گردد.

در کتب تخصصی در زمینه برندینگ و تجارت های نوپا و استارتاپ ها، بیش از ۲۲ بند در مورد این که چرا باید برند خود را ثبت کنید آورده شده است. ما در مورد تمامی آن ها به طبع نمی توانیم صحبت کنیم اما در ادامه اشاره خواهیم داشت به ۵ مورد از کلیدی ترین و مهم ترین موضوعات و مفادی که بر پایه آن، شما یک پله از کسانی که برند خود را ثبت نکرده اند جلوتر خواهید بود.

در بخش اول این موضوعات، بیشتر درگیر موضوعات قانونی خواهیم شد. اتفاقاتی که در پس عدم ثبت شرکت ممکن است برای شما به وجود بیاید و حتی کل روزتان را در ترس و واهمه حضور در دادگاه ها و پرداخت مالیات های سنگین سپری کنید.

به هر حال استفاده از نام شما برای بسیاری از افراد سودجو، بهترین میانبر برای کسب درآمد و البته توسعه یک ثروت باد آورده است. در نتیجه حتماً در مورد نکاتی که در ادامه در مورد ثبت برند و علامت تجاری به آن ها اشاره می کنیم تامل کنید.

۱. اجبار نهاد های مرتبط و ناظر

یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایلی که باعث می شود مجبور به جمع آوری مدارک ثبت برند شده و این اقدام گاه فرمالیته را انجام دهید، قانون اساسی و قانون کار کشور خواهد بود. در برخی از کسب و کار ها از سوی دولت یک اجبار کلی برای دریافت نام و برند وجود دارد در غیر این صورت آنها نمی توانند در این حوزه ها فعالیت کنند.

در صورتی که در دسته بندی تولیدکنندگان مواد خوراکی، محصولات فرآوری شده در دسته بندی هایی نظیر نوشیدنی ها، آبمیوه ها، لوازم آرایشی، مواد مراقبتی، بهداشتی، درمانی و... هستید، ضروری است که حتماً نسبت به ثبت برند اقدام کنید.

البته این گستره بیش از آن است که بخواهیم در چند بند آنها را به شما معرفی کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از مؤسسات ثبت برند و شرکت های فعال در این حوزه کمک بگیرید. در واقع می توان برند و علامت تجاری یک کسب و کار را مانند شناسنامه برای افراد حقیقی دانست. این مدرک احراز هویت، روشی برای بررسی و کنترل تمامی تبادلات مالی، مالیات و... برای کسب و کارتان است.

در صورتی که نسبت به آن اظهار بی اطلاعی هم کنید اشتباه شما را توجیه نمی کند و لازم است در شرایط فورس ماژور بر اساس قوانین کشور پاسخگوی شکایات و اعتراضات احتمالی در این حوزه از سوی دیگر نهاد ها، مردم و یا حتی دولت باشید.

۲. جلوگیری از سوء استفاده از اسم برند

یکی از مهم ترین علل و دلایلی که باید حتماً نام تجاری و برند خود را بر پایه آن ثبت کنید، عدم امکان سوء استفاده دیگر کسب و کار ها و شرکت ها خواهد بود. با یک نام فعالیت می کنید و آن را ثبت نموده و سپس می توانید بر اساس قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات از آن در مقابل افراد سودجو حراست کنید. در صورتی که در آینده کسی در وجه شما طرح دعوی یا شکایت داشت، مبتنی بر این که شما قبلا ثبت برند انجام داده اید، در موارد مورد نیاز پاسخگو خواهید بود.

حال تصور کنید که در شمال کشور یا غرب کشور، یک شرکت هم نام با شما در حال فعالیت است و از عنوان برند ثبت نشده شما استفاده می کند در این صورت باید پاسخگوی شکایات آن ها باشید.

البته این می تواند در شرایط برعکس هم رخ دهد اما تصور را بر آن می گیریم که شما از وجود این شرکت هیچ اطلاعی ندارید و اصلا قصد هم ندارید از موقعیت دیگر کسب و کارها سوء استفاده کنید اما به هر حال آنها این کار را در قبال شما انجام داده اند. این دلیل شاید یکی از عمده ترین و مهم ترین عللی باشد که بر پایه آن لازم است شرکت خود را ثبت کنید.

۳. اعتماد مشتریان به شما

مشتریانی هستند که قصد فعالیت طولانی مدت و مداوم با شما را دارند یا قرار است شریک تجاری داخلی و بین المللی تان باشند. در این صورت آنها ضروری می بینند که شما قبلا نسبت به ثبت برند و علامت تجاری اقدام کرده باشید. در این صورت در مواقع همکاری با شما می توانند حاشیه مسئولیتی را مشخص کنند تا درگیر مشکلات کسب و کار و مرتبط با حوزه فعالیت شما نشوند.

تصور کنید که شما یک شرکت تامین کننده مواد اولیه هستید و یک برند بزرگ قصد دارد که از شما برای جمع آوری اقلام مورد نیاز ساخت یک محصول کمک بگیرد. به طبع اگر نتوانید برند و لوگوی تجاری خود را ثبت کنید، آنها این ریسک را نمی کنند که با شما قرارداد ببندند.

البته که مشتریان در سطح حرفه ای تر، به طور مثال برای خرید یک لوازم خانگی، محصول آرایشی و بهداشتی، دارویی و... حتماً نام برند و علامت تجاری شما را کنترل می کنند. این حتی در مورد خریداران خرده پا نیز کاملا صدق می کند.

۴. محدودیت های شما رفع می شود

به هر حال یکی از اصلی ترین مزیت هایی که به موجب ثبت علامت تجاری و برند برای شما پدید می آید، رفع محدودیت های فعالیت خواهد بود. حتی اگر قبلا در یک استان فعالیت می کردید، می توانید شعبه های بیشتری از کسب و کار خود را در سراسر ایران و یا حتی خارج از ایران راه اندازی کنید. اساس تعیین مالیات برای شما منطقی خواهد بود.

همین طور اگر نیاز است که در بسته بندی کالاهای خود، بند های قانونی یا رفع مسئولیت درج کنید، حالا با این ویژگی می توانید این کار را به صورت قانونی انجام دهید. در صورتی که محصول شما در ایران و استان های مختلف به غیر از استان فعالیت خودتان پخش می شود، به جهت جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی ضروری است که حتماً نسبت به ثبت برند اقدام کنید.

هزینه ثبت برند در مقابل هزینه و خسارتی که در آینده باید بابت سوء استفاده احتمالی و ناآگاهانه از نام های دیگر پرداخت کنید به مراتب ناچیز تر است. این اضافات البته از جمله امتیازات اصلی ثبت برند و علامت تجاری خواهد بود.

۵. امکان نقل و انتقال و فروش سهام

در صورتی که مایل باشید می توانید پس از مدت زمان خاصی برند ثبت شده خود را به فروش برسانید. در نهایت این مهم ترین موضوع و کلیدی ترین اصل در مورد ارتقا کسب و کارتان است.

در شرایطی که میزان مالیات شرکت شما به دلیل تولیدات وسیع تر آن بالا می رود، ممکن است توان پرداخت هزینه های مورد نیاز را نداشته باشید یا بخواهید به هر دلیل کل سهام شرکت خود را به فروش برسانید. یکی از مهم ترین امتیازاتی که بر مبنای آن، بسیاری از صاحبان شرکت ها قانع می شوند برند خود را به ثبت برسانند این است که در آینده می توانند تقسیم سهم کنند.

همان طور که خاطرنشان شدیم علائم تجاری می توانند تقسیم شده و به افراد و یا سازمان های دیگر انتقال داده شوند در غیر این صورت تقسیم سهم نیاز به کارشناسی دقیق و پرداخت هزینه های مکرر به وکلا و مؤسسات حقوقی خواهد داشت.

مراحل کلی ثبت برند و نشان تجاری

مراحل ثبت برند

پیش ازین که در مورد راحت ترین راه ثبت برند صحبت کنیم، لازم است یک آشنایی اجمالی با مسیر کلی و معمولاً پرپیچ وخم در سیستم اداری ایران داشته باشیم.

انتخاب نام

اولین مرحله برای ثبت برند انتخاب نام خواهد بود. در صورتی که قصد ثبت یک نام تجاری را دارید، به طبع این نام باید مورد تایید سازمان های ناظر باشد. این نام باید یکتا و مشخص به خدمات و کسب و کار خودتان باشد.

استفاده از علائم غیرمرسوم و غیرقانونی، بهره گیری از نام های بین المللی و همین طور استفاده از حق امتیاز شرکت هایی که قوانین کپی رایت سفت و سخت دارند. از جمله مهم ترین موضوعاتی است که باید نسبت به آن حساس باشید.

استعلام برند پیش از ثبت

بعد از آن، وقتی نام برند خود را مشخص کردید، لازم است که آن را استعلام کنید. این استعلام هم از طریق شرکت های ثبت و هم توسط خود شما قابل انجام است، البته اگر با فرم کلی آن آشنایی لازم را ندارید، ممکن است کمی برای شما سخت و پیچیده باشد.

در نتیجه و در این مرحله، باز هم می توانید به سراغ مؤسسات ثبت شرکت و برند بروید. دقت کنید که کارشناسی و استعلام ثبت برند بر اساس مدت زمان مشخص و در روزهای کاری انجام شده و در صورتی که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد. به راحتی می توانید کسب وکار و نام برند و سمبل تجاری خود را ثبت کنید.

تکمیل و ارائه مدارک!

ثبت برند به دو شکل حقوقی و حقیقی انجام می شود. در روش ثبت برند حقیقی شما نیاز به مشخصات هویتی نظیر شناسنامه و کارت ملی، کد ثنا، گواهی جهت عضویت در سامانه مالکیت معنوی، مجوز فعالیت، تاییدیه سازمان صمت، (در صورتی که نام برند شما لاتین است، نیاز به ثبت علامت تجاری و دریافت کارت بازرگانی خواهید داشت) دارید.

مدارک ثبت برند برای مجموعه های حقوقی، مبتنی بر ارائه مدارک حقوقی، اساسنامه و آگهی روزنامه، تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل، نمونه تصویر از برند، زوایای مختلف تصویر، کارت بازرگانی خواهد بود.

مراجعه به سامانه مالکیت معنوی

سیستمی تحت عنوان سامانه مالکیت معنوی در دسترس است که مبتنی بر آن، اطلاعات از شما دریافته شده و نیاز است که مدارک خود را کاملاً تکمیل کرده و سپس بارگذاری نمایید. در مراحل بارگذاری به این موضوع دقت داشته باشید که هر گونه نقص در تامین مدارک، می تواند پروسه کلی کار شما را از یک روز تا یک هفته طولانی تر کند.

در نتیجه در این مرحله با حساسیت بیشتری عمل کنید و درصورتی که مدارکتان تکمیل نیست، در این مورد از خدمات مشاوره ای که بسیاری از مؤسسات ثبت برند و شرکت در اختیار شما قرار می دهند استفاده کنید.

انتشار آگهی مبتنی بر ثبت برند و سمب

در نهایت، کی دیگر از مهم ترین لازمه های قانون کلی سامانه مالکیت معنوی یا همان کپی رایت این است که در مدت زمان ۳۰ روز، آگهی خود را ثبت کنید. البته اگر در مدت زمان مشخص این کار را انجام ندهید، لازم است که در نوبت دوم حتماً این کار را انجام دهید.

در غیر این صورت کل پروسه ثبت برند شما لغو خواهد شد و پس از مدتی مجدداً باید این کار را انجام دهید و در مورد دفعات قبلی خود که پروسه ثبت برند را طی کرده اید توضیحاتی که درخواست می شوند را ارائه کنید.

اشتباهات متداول حین ثبت برند در ایران

اشتباهات متداول ثبت برند

البته در هنگام ثبت برند، عده زیادی از افراد با توجه به اینکه به این حوزه آشنایی لازم را ندارند دچار مشکل می شوند. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • طولانی شدن مدت زمان ثبت برند
  • عدم آشنایی به مسیر کلی و همین طور پرداخت هزینه های اضافه
  • اشتباه در انتخاب نام برند
  • عدم آشنایی با مسئولیت های حقوقی و مدنی

البته پیرو این موارد لازم دیدیم که از جمله مهم ترین اشتباهاتی که افراد در مسیر ثبت برند در ایران با آن مواجه می شوند را به طور مفصل تر توضیح دهیم. اگر قصد ثبت برند در ایران را دارید، لازم است که حتماً با آگاهی کامل نسبت به مفاد و بندهای قانونی و قانون ثبت علائم و اختراعات پیش بروید.

در غیر این صورت هر اشتباه در این کار برای شما بار حقوقی خواهد داشت که بسته به حوزه مسئولیت پذیری شرکت، گریبان شما، دیگر اعضا، شرکا و تاجرانی را می گیرد که با شما ارتباط دارند.

اشتباه هنگام انتخاب نام برند

نام برند یکی از مهم ترین ارکانی است که می تواند موجب تأیید آن شود یا این که جلوی این کار با بگیرد. درصورتی که نام برند خود را به درستی انتخاب نکنید، به طبع این مراحل طولانی، سخت و پیچیده تر خواهد شد. در این موارد، معمولاً بهتر است که از خدمات مشاوره ای در این زمینه کمک بگیرید که توسط مؤسسان ارائه می شود.

مشخص نبودن حوزه فعالیت و هدف از ثبت

یکی دیگر از مواردی که باید نسبت به آن توجه داشت، ثبت یک برند با درنظرگرفتن استراتژی کلی خواهد بود. معمولاً مدت زمان گواهی ۱۰ساله علامت تجاری قابل تمدید مجدد خواهد بود. در صورتی که شرکت ها مایل به انجام این کار نباشند، حق امتیاز برند خود را از دست می دهند.

قانون محافظت از ثبت برند این قابلیت را در اختیار افراد قرار می دهد که بدون دغدغه و نگرانی نسبت به احقاق حقوق خود مبتنی بر سو استفاده از نام برند خود استفاده کنند. در صورتی که شخص ثبت کننده اطلاعات لازم در این حوزه را نداشته باشد، معمولاً نمی تواند از این مزیت استفاده کند.

تلاش برای ثبت برندهای ممنوع

مشکل بزرگ دیگر این است که عده زیادی در مورد قانون ثبت برند چیزی نمی دانند و بر اساس خط قرمزها، درخواست ثبت آنها برگشت می خورد. تشابه اسمی، استفاده از نشانه های سلطنتی و بین المللی خاص، علائم گمراه کننده، علامت هایی خلاف عفت عمومی و شرع، استفاده از پرچم ایران، پرچم کشورهایی که در مسیر خط قرمزهای خاص قرار گرفته اند و ... از جمله مهم ترین بندها و مواردی است که باید نسبت به آن حساس باشید.

البته این بندها فراتر از مواردی است که ما در این بخش ذکر کردیم. اما به هر حال توضیح در مورد هرکدام از آنها نیاز به یک مقاله چند ده خطی خواهد داشت.

اشتباه در هنگام ثبت برندهای خارجی و لاتین

یکی دیگر از زمینه های ثبت شرکت ها و برندها، انجام آن مبتنی بر یک نام لاتین و یا حق امتیاز یک شرکت خارجی خواهد بود. برای ثبت برند لاتین نیاز به کارت بازرگانی خواهید داشت. اگر آن را دریافت نکنید با مشکل مواجه می شوید. برای این منظور بهتر است با انواع کارت بازرگانی آشنا شوید.

ثبت برند توسط اشخاص: خوب یا بد؟

به هر حال هر کسی شاید برای اثبات این که می تواند کاری را خودش انجام دهد و هزینه ای بابت آن پرداخت نکند، دست به کار جستجو در اینترنت شود. موردی که باید در این زمینه به یاد داشته باشید این است که بخش مهمی از این خدمات، به این دلیل توسط شرکت ها انجام می شوند و عده زیادی استفاده از خدمات این مؤسسات را استفاده می کنند که به هرحال تخصص در آن حرف اول را می زند. تخصص در زمینه های حقوقی، مسیرهای طی مراحل اداری و... از جمله مهم ترین و متداول ترین مباحثی هستند که باید نسبت به آن ها حساس باشید.

ثبت برند توسط شما معمولاً مدت زمان بیشتری به طول می انجامد. نمی توانید انتخاب نام درستی داشته باشید، خط قرمزها و قوانینی برای انتخاب این نام ها در نظر گرفته شده است، در مورد مسائل حقوقی و ثبت برند بین المللی چیزی نمی دانید و هنوز کارت بازرگانی دریافت نکرده اید.

چطور بدون دردسر برند خود را ثبت کنیم؟

ثبت برند راحت و بی دردسر

منطقاً برای یک کسب و کار، استارتاپ، شرکت، تجارت، هلدینگ و کارخانه این که وقت کمتری را برای انجام مراحل ثبت طی کند، یک مزیت فوق العاده خواهد بود. اما به طبع به دلیل عدم آگاهی با قوانین ثبت برند، مراحل و هزینه هایی که باید برای این کار پرداخت کنند، دچار دردسرهای بزرگ و کوچک زیادی می شوند.

تفاوتی ندارد که در چه حوزه فعالیت می کنید، برند شما مربوط به چه حوزه و پلتفرمی است. می توانید به راحتی از طریق شرکت های ثبت این کار را انجام دهید. با این شرکت ها قرارداد منعقد می شود و آن ها مکلف هستند صفر تا صد مراحل ثبت یک برند را برای شما طی کنند.

در صورت بروز هرگونه مشکل و بار حقوقی، پاسخگوی نیازهای شما خواهند بود. مجموعه فکر برتر در حال حاضر یکی از موسسات معتبر، با سابقه، متخصص و باتجربه در زمینه ثبت برند و علائم تجاری در ایران است. صفر تا صد این مراحل، بر مبنای قانون مدنی کشور با دقت بالایی توسط کارشناسان حرفه ای که بارها این کار را انجام داده اند انجام خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۸٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha