۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
کار ویژه‌های احیای برجام | تبادلات تجاری بانکداری گسترده می‌شود
در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح شد؛

کار ویژه‌های احیای برجام | تبادلات تجاری بانکداری گسترده می‌شود

سمنان- طباطبایی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دسترسی بانک‌ها به منابع اقتصادی مهمترین کار ویژه برجام خواهد بود، گفت: احیای برجام، امکان گشایش‌هایی را در اختیار سیستم بانکداری کشور می‌دهد.

سید رضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره احیای برجام و تاثیر آن بر اقتصاد کشور، بیان داشت: یکی از تاثیراتی که برجام و احیای آن می‌تواند بر اقتصاد کشورمان بگذارد، سیستم بانکی است چرا که تحریم ها سبب شده تا بانک ها نتوانند به ذخایر خود در خارج از کشور دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه این اقدام بخش اعظمی از اقدامات بانک ها را تحت‌الشعاع قرار داده است، افزود: دسترسی بانک ها به منابع خارجی همچنین سود ذخایر نقدی که در خارج از کشور وجود دارد می تواند دو ماحصل بسیار خوب برجام برای اقتصاد بانکداری کشور باشد.

افزایش تراکنش ها

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تحریم ها عملاً نظام بانکی کشورمان را قفل کرده است، بیان داشت: در فقدان تحریم، شما می توانید مبادلات پولی و بانکی با دنیا داشته باشید و این وضوع، در ادامه می‌تواند شما را به ایجاد شعب مختلف، تراکنش‌های مختلف، قراردادهای تجاری متعدد، جذب سپرده‌های خارجی و ... برساند در حالی که تحریم شما را از تمام این موضوعات دور می‌سازد.

دسترسی بانک ها به منابع خارجی همچنین سود ذخایر نقدی که در خارج از کشور وجود دارد می تواند دو ماحصل بسیار خوب برجام برای اقتصاد بانکداری کشور باشد

طباطبایی با بیان اینکه امروز بانک‌های ما حتی به منابع خودشان هم در خارج از کشور دسترسی نداشته و حتی سود ذخایر پولی شان را هم نمی توانند دریافت کنند، بیان کرد: از آن بدتر این است که ما حتی قابلیت تراکنش های پولی برای واردات و صادرات را هم نداشته و در مقاطعی رو به تهاتر می‌آوردیم و کارمزدهای بانکی را نیز به صرافی ها می دادیم به جای اینکه بانک‌ها از آن بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه مبادلات بین‌المللی می تواند تجارت خارجی و همچنین افزایش تقاضا برای کالاهای ایرانی و ... را نیز به دنبال داشته باشد، گفت: رفع تحریم ها ۱۰۰درصد بر روی تجارت بین‌الملل ایران تاثیر خواهند داشت.

همه چیز هم برجام نیست

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بسیاری کشورها وقتی دشواری تبادلات مالی با ایران را می دیدند از معامله صرف نظر می‌کردند، بیان داشت: دولت سیزدهم دیپلماسی خود را ابتدا در منطقه و کشورهای همسایه و بعد با نگاه به شرق آماده و اجرا کرده و لذا رفع تحریم ها می‌تواند بخش اعظمی از کشورهای غربی، شرق آسیایی و ... را نیز به فهرست تبادلات ایران اضافه کند و این یعنی شکوفایی تجارت بین‌المللی.

طباطبایی با بیان اینکه در صورت احیای برجام بانک‌ها به منابع خود دسترسی خواهند داشت و این کمک خوبی به اقتصاد بانکداری ما می کند، گفت: افزایش مبادلات ارزی و مبادلات پولی در سطح بین‌المللی اگر نگوییم مهمترین بلکه یکی از مهمترین کار ویژه های احیای برجام خواهد بود.

بسیاری کشورها وقتی دشواری تبادلات مالی با ایران را می دیدند از معامله صرف نظر می کردند

وی با بیان اینکه احیای برجام تجارت خارجی و بازارهای جدید را هم رو به ایران باز خواهد کرد، گفت: تحریم ها باعث شده تا درآمدهای بانک ها نه تنها افزوده نشود بلکه کاهش هم پیدا کند در نتیجه رفع شان گزاره بالعکس یعنی بهبود تبادلات تجاری و مالی خواهد بود؛ در نتیجه باید گفت احیای برجام در برهه کنونی برای کشورمان بسیار حساس است و می تواند نظام بانکداری ما را متحول سازد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این گزاره ها اصلا به این معنی نیست که همه چیز مان به برجام گره خورده است، تاکید کرد: کارشناسان بارها اعلام کرده اند که تحریم بزرگتر سیستم بانکداری نابسامان و سیاست های نادرست اقتصادی در دو دهه اخیر است که باید در کنار رفع تحریم ها اصلاح شود اینکه فکر کنیم از فردای رفع تحریم ها همه چیز عالی می شود اشتباه خواهد بود چرا که ساختار اقتصادی کشورمان بیمار است.

کد خبر: ۱۶۸٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha