۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
پول هایی که از فارس خارج می شود | افزایش خروج سرمایه
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

پول هایی که از فارس خارج می شود | افزایش خروج سرمایه

شیراز- کارشناسان امر بر این باورند که طی چند مدت اخیر به دلیل برخی سیاست گذاری های مخرب دولتمردان با انبوهی از فرار سرمایه در کشور و از جمله استان فارس روبه رو هستیم.

بازار، گروه استان ها: طی چند مدت اخیر کارشناسان زیادی از فرار سرمایه در کشور و به ویژه استان فارس انتقاد کرده و بخش زیادی از دلیل آن را گردن سیاست گذاری های دولتمردان می اندازند زیرا بر این باورند که تصمیم گیری های نادرست منجر به این امر شده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در این رابطه به بازار گفت: متاسفانه ما در زمینه فراری دادن دارایی های ارزشمندمان پیشرفت کرده ایم و از فرار مغزها به فرار سرمایه ها، دست ها و نیروهای ماهر و فرار شرکت ها رسیده ایم.

سرمایه همانند آبی است که سربالایی نمی رود و در جهتی که امکان حرکت راحت و آزادانه آن فراهم باشد، حرکت می کند

جمال رازقی، فرار سرمایه از کشور و به دنبال آن استان فارس را با توجه به سیاست گذاری های مخرب دولتمردان و تصمیم سازان اقتصادی طبیعی دانست و معتقد است؛ سرمایه همانند آبی است که سربالایی نمی رود و در جهتی که امکان حرکت راحت و آزادانه آن فراهم باشد، حرکت می کند.

وی عنوان کرد: علی رغم نامگذاری سالهای متمادی به نام تولید، دولت و مجلس هر روز مانع جدیدی بر سر راه کسب و کار ایجاد می کنند.

پول هایی که از فارس خارج می شود | افزایش خروج سرمایه

رییس اتاق بازرگانی فارس گفت: متاسفانه دولتمردان ما حتی دیگر شعار کنترل تورم را هم نمی دهند و با سیاست توزیع فقر به جای تولید ثروت، اداره کشور را به دست گرفته اند، تورم بالا به از دست رفتن ارزش دارایی‌ها منجر می شود به طوری که قابلیت تبدیل دارایی‌ها از بین رفته و به ناامنی اقتصادی می انجامد.

رازقی اظهار کرد: دولتمردان و سیاست گذاران ما به جای کنترل تورم، دست در جیب مردم کرده و با رفتارهای بدون پشتوانه، هر روز حس ناامنی بیشتری را برای سرمایه گذاران ایجاد می کنند.

وی با عنوان اینکه امروز فشردن گلوی تولید جایگزین رفع موانع تولید شده است، گفت: دولت به جای کنترل هزینه های خود، سیاست های تورم زایی را پیش گرفته است که تنها به فقیر تر شدن فقرا و نابسامانی تر شدن اقتصاد کمک می کند.

افزایش شیب خروج سرمایه

این فعال اقتصادی با اشاره به زورگویی و تحکم های غیر منطقی دولتیان ادامه داد: دولت با رویکرد ظالمانه متوقع است که هر گونه افزایش قیمتی را برای انواع کالاها و مواد اولیه اعمال کرده و در مقابل برای تولید کننده تعیین تکلیف کرده و با قیمت های دستوری برای تمام کالاها تعریف کند؛ این رویکرد نتیجه ای به جز افزایش شیب خروج سرمایه بسته شدن درب واحدهای تولیدی و فرارنیروهای ماهر نخواهد داشت.

شواهد موهوم اقتصادی از تمام شدن تاب آوری سرمایه گذاران در مقابل تلاطم‌های اقتصادی گواهی می دهد

رییس پارلمان بخش خصوصی فارس با اشاره به اینکه، شرایط موجود شرایط بیکاری کارگران و کارمندان و فرار سرمایه گذار و سرمایه را در شرایطی که به تولید اشتغال آفرین تاکید شده است فراهم می کند، گفت: شواهد موهوم اقتصادی از تمام شدن تاب آوری سرمایه گذاران در مقابل تلاطم‌های اقتصادی گواهی می دهد.

رازقی با اشاره به دست اندازهای متعدد موجود در مسیر سرمایه گذاری، یاد آور شد: رغبت سرمایه گذار به سرمایه گذاری و تولید اشتغال در میان انبوه مشکلات موجود و نابسامانی های اقتصادی از بین می رود؛ با وجود شرایط موجود بدیهی است که سرمایه‌داران به جای ورود به عرصه نفس گیر سرمایه گذاری هایی از قبیل ایجاد تولید در هر حوزه، ترجیح می دهند سرمایه خود را به دلار سکه، زمین و خودرو تبدیل کنند؛ چرا که این نوع سرمایه گذاری ها کم ریسک بوده و بازدهی بالاتری هم دارند؛ کمااینکه در چهار ماهه اول امسال بالاترین نرخ بازدهی سرمایه مربوط به دلالی خودرو بوده است.

وی در ادامه با عنوان اینکه در طول سال های گذشته فرایند خروج از سرمایه استان فارس نیز با وجود قابلیت‌های فراوان این استان، به میزان قابل توجه صورت گرفته است، تاکید کرد: امروز در استان فارس بخش تولید از حمایت های جدی استاندار برخوردار است اما متاسفانه برخی مدیران دستگاه های اجرایی و مدیران میانی، با انواع بهانه تراشی ها، دستورات حمایتی مدیریت ارشد استان از این حوزه را اجرا نمی کنند که در این راستا برخورد جدی با این مدیران ضروری و لازم الاجراست.

کد خبر: ۱۶۸٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha