۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
دلایل تداوم ریزش قیمت ها در بازار ارز| دلار در کانال ۲۹ هزار تومان
«بازار» از تاثیر احیای احتمالی برجام گزارش می دهد

دلایل تداوم ریزش قیمت ها در بازار ارز| دلار در کانال ۲۹ هزار تومان

خبر نزدیک شدن به توافقات برجام موجب شده تا قیمت ها در بازار ارز مسیر سراشیبی را بپیماید آنطور که هم اکنون دلار آزاد به کانال ۲۹ هزار تومان آمده و پیش بینی ها حکایت از افت قیمتها در روزهای آینده دارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با آنکه مدت هاست فعالان بازار، سرمایه گذاران و تجار به انتظار ثبات قیمت در بازار ارز با انجام توافق در مذاکرات برجام نشسته اند اما این روزها خبرهای مثبت از روند مذاکرات برای توافق برجام بخصوص جمع‌بندی پیشنهادات ایران که به صورت مکتوب به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه شده است، موجب شده تا تب قیمت ها در بازار ارز فروکش کند و نرخ ها در این بازار سرنوشت ساز اقتصادی تغییر کند. تغییر قیمتی که دلار طی هفته های گذشته به ۳۳ هزار تومان نزدیک شده بود اما هم اکنون قیمت آن در کانال ۲۹ هزار تومان قرار گرفته و لحظه به لحظه با شیب ملایم در حال کاهش است.

به گفته کارشناسان اقتصادی در صورت انجام توافق نهایی در مذاکرات برجام، قیمت دلار در بازار تا ۲۵ یا ۲۶ هزار تومان نیز پایین خواهد آمد. کاهش قیمتی که بانک مرکزی در این شرایط خاص باید با برنامه ریزی و درایت، قیمت ها را در بازار ساماندهی و تمام توان و تلاش خود را برای ثبات قیمت دلار با رقمی مشخص زیر ۳۰ هزار تومان به کار گیرد، چرا که فعالان اقتصادی معتقدند ثبات قیمت ارز در این بازار حتی از کاهش نرخ آن بهتر است.

در شرایطی که اخبار امیدوار کننده از توافق برجام به گوش می رسد خیلی ها ارزهای خود را برای فروش به بازار آورده اند تا با سقوط قیمت ها متضرر نشوند زیرا به خوبی می دانند درصورت ادامه همین روند قیمت ها در بازار ارز ریزشی خواهد شد. این در حالی است که بانک مرکزی در ماههای اخیر برای جلوگیری از التهاب بازار، سیاست تامین ارز توافقی را در پیش گرفته است

سیاست جلوگیری از افزایش نرخ ارز با پرهیز از قیمت گذاری دستوری

البته بانک مرکزی در ماههای اخیر سیاست های خود را معطوف به تامین ارز توافقی کرده و این امر موجب شده است تا بازار ارز ملتهب نشود. اقدام قابل توجهی که از این طریق متقاضیان واقعی ارز از بازارهای رسمی نیازهای خود را برای تهیه این کالا به راحتی تامین کنند. حال در شرایطی که اخبار و گزارش های امیدوار کننده از توافق برجام به گوش می رسد خیلی ها ارزهای خود را برای فروش به بازار آورده اند تا با سقوط قیمت ها متضرر نشوند زیرا به خوبی می دانند درصورت ادامه همین روند قیمت ها در بازار ارز ریزشی خواهد شد.

البته برخی کارشناسان و فعالان خبره بازار معتقدند؛ جدای انجام توافق نهایی احتمالی برای احیای برجام در روزهای پیش رو، تداوم سیاست بانک مرکزی و اقدامات به موقع بازارساز در راستای مدیریت بازار ارز با رویکرد فعلی عرضه و تقاضا همچنین پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری بی تردید زمینه منطقی شدن نرخ ارز و حرکت این بازار در مسیر کاهش قیمت را همچنان فراهم خواهد کرد.

اقدامی که در پی ابلاغیه‌ای بانک مرکزی به صرافی‌های مجاز آنطور که آنها اختیار داشته باشند تا به‌ صورت توافقی اقدام به خرید و فروش ارز کنند و اسکناس ارز صادرکنندگان را با نرخ توافقی خرید و به متقاضیان ارزی بفروشند، راهکار درستی بود که مانع از التهاب قیمت ها در بازار و رشد جهشی قیمت این کالا در بازار شده است.

بازار ارز هم اکنون تحت تاثیر جو روانی احیای برجام قرارگرفته است و در صورت توافق نهایی مذاکرات، سیر نزولی قیمت ها در بازار شروع می شود این در حالی است که باید دید عکس العمل بانک مرکزی در مدیریت بازارارز چگونه خواهد بود چرا که هم اکنون صرافی های مجاز با چراغ سبز بانک مرکزی دلار را حدود ۲۸ هزار تومان می فروشند

شوک به بازار ارز با نزدیک شدن انجام توافقات برجامی

حال با گذر از اقدامات مطلوب و به جای بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز به شکل و شیوه توافقی عرضه و تقاضا و نتیجه قابل قبول آن، اما هم اکنون موضوع احیای برجام شوک دیگری را به بازار ارز وارد کرده است طوری که فعالان این بازار از ایجاد صف فروش این کالا خبر می دهند.

آنطور که طی دو روز اخیر و با شنیده شدن احتمال قوی برای احیای برجام و رسیدن به توافقات نهایی در مذاکرات طولانی مدت البته با حفظ ارزش های انقلاب، قیمت ها در بازار ارز مسیر سراشیبی را در پیش گرفته اند اما معلوم نیست با انجام توافق نهایی، قیمت دلار در چه نقطه ای آرام گیرد. در چنین شرایطی پیش بینی کارشناسان از آینده بازار این است که طی روزهای آینده رسیدن قیمت دلار به ۲۵ یا ۲۶ هزار تومان حداقل در مقاطعی دور از ذهن نیست.

آنگونه که «آلبرت بغزیان» کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با «بازار» می گوید؛ بازار ارز هم اکنون تحت تاثیر جو روانی احیای برجام قرار گرفته است و در صورت توافق نهایی مذاکرات، سیر نزولی قیمت ها در بازار شروع می شود این در حالی است که باید دید عکس العمل بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز چگونه خواهد بود چرا که هم اکنون صرافی های مجاز با چراغ سبز بانک مرکزی دلار را حدود ۲۸ هزار تومان می فروشند. البته اگر بانک مرکزی با کاهش قیمت ارز در بازار بتواند ثبات قیمت را ایجاد کند بی تردید شاهد دلار زیر ۳۰ هزار تومان در بازار خواهیم بود.

از آنجایی که فروش ارز نسبتا گران به نفع دولت است و بانک مرکزی نیز در اجرای سیاست های خود از دستورات دولت تبعیت می کند، بنابراین نباید چنین برداشت کرد که بانک مرکزی از کاهش قیمت ارز به زیر ۲۷ هزار تومان حتی با احیای کامل برجام خرسند باشد زیرا منافع بانک مرکزی و دولت در فروش ارز با قیمت نسبتا بالاست

آیا قیمت ارز به زیر ۲۷ هزار تومان می آید؟

وی با بیان اینکه بعید است بانک مرکزی بخواهد قیمت ارز در بازار به شکلی جهشی سقوط کند و به کانال ۲۵ هزار تومان برسد افزود: از آنجایی که فروش ارز نسبتا گران به نفع دولت است و بانک مرکزی نیز در اجرای سیاست های خود از دستورات دولت تبعیت می کند بنابراین نباید چنین برداشت کرد که بانک مرکزی از کاهش قیمت ارز به زیر ۲۷ هزار تومان حتی با احیای کامل برجام خرسند باشد زیرا منافع بانک مرکزی و دولت در فروش ارز با قیمت نسبتا بالاست.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در صورتی که تحریم ها لغو و نتایج مذاکرات منجر به توسعه تبادلات تجاری و اقتصادی بدون هیچ موانعی شود، همچنین بازگشت ارزهای کلان بلوکه شده به کشور اتفاق بیفتد، شکی نیست که اقتصاد کشور نیز محتول خواهد شد چرا که بازارهای سرمایه گذاری فعال و سرمایه گذاران نیز با خاطری آسوده اقدام به سرمایه گذاری می کنند. از طرفی نیز با بازگشت ارزهای بلوکه شده خارجی پشتوانه ارزی کشور قوی خواهد شد و این موضوع می تواند تاثیر بسزایی بر رونق اقتصاد کشور به جای گذارد.

استاد دانشگاه تهران در ادامه به کاهش قیمت ها در بازار ارز طی چند روز اخیر در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: همانطوری که گفته شد؛ کاهش قیمت ارز در بازار به دلیل توافق احتمالی مسئله برجام در روزهای آینده است، بنابراین خیلی ها چون دارای ارزهای خانگی هستند از ترس کاهش ارزش آن البته به این باور که قیمت ارز بشدت در بازار طی روزهای آینده کاهشی می شود برای فروش به بازار آورده اند.

اما نکته قابل توجه این است که آیا بانک مرکزی نیز در تعیین قیمت ارز صرافی های مجاز نرخ ها را بشدت پایین در نظر می گیرد یا خیر؟ چرا که اگر قیمت ارز صرافی ها همچنان ۲۸ هزار تومان باشد نباید انتظار داشت که قیمت دلار در بازار آزاد کمتر از نرخ دلار صرافی ها باشد.

درست است که با احیای برجام و رفع تحریم ها قیمت ها در بازار ارز شکسته می شود و سیر نزولی را خوهند پیمود اما تا زمانی که نرخ تورم در کشور مهار نشود نباید انتظار داشت که نرخ دلاری که مثلا با انجام توافقات هسته ای به ۲۷ یا ۲۸ هزار تومان یا کمتر برسد در مقابل نرخ تورم ۵۰ درصدی همچنان باقی بماند

تمرکز بر کاهش نرخ تورم برای کاهش و یا ثبات قیمتی نرخ ارز دربازار

نظرات مختلفی درباره قیمت ها در بازار ارز پس از احیای برجام مطرح است طوری که محمد حسن نژاد، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» می گوید: درست است که با احیای برجام و رفع تحریم ها قیمت ها در بازار ارز شکسته می شود و سیر نزولی را خواهند پیمود اما تا زمانی که نرخ تورم در کشور مهار نشود نباید انتظار داشت که نرخ دلاری که مثلا با انجام توافقات هسته ای به ۲۷ یا ۲۸ هزار تومان یا کمتر برسد در مقابل نرخ تورم ۵۰ درصدی همچنان باقی بماند.

وی با بیان اینکه نه فقط بانک مرکزی بلکه تمام مسئولان اقتصادی کشور باید با برنامه ریزی درست توان خود را بر روی کاهش نرخ تورم متمرکز کنند، اظهار داشت: تلاش برای کاهش نرخ تورم و رسیدن نرخ این شاخص اقتصادی به کمتر از ۳۰ درصد را آن وقت می توان حساب کرد که قیمت دلار باید ۲۵ یا ۲۶ هزار تومان باشد.

بنا به این گزارش، با نزدیک شدن به توافقات برجام قیمت دلار آزاد از عصر روز گذشته به کانال ۲۹ هزار تومان نشسته است. یعنی حدود ۳ هزارتومان طی یک هفته اخیرکاهش یافته است. کاهش قیمتی که بازار سکه و طلا را نیز تحت تاثیر قرارداده است، آنطور که قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۱۰۰ تومان شده است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان شده است. حال با آنکه قیمت ها در بازار ارز کاهشی شده است اما در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۸ هزار و ۷ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۷۹۱ تومان تعیین شده است که به گفته کارشناسان چنانچه قیمت ارز صرافی ها کاهشی شود افت قیمت ها در بازار آزاد طی روزهای آینده بیشتر خواهد بود.

کد خبر: ۱۶۸٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha