۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
تنور تخلف در نانوایی‌ها گرم است| گرانی الگوی مصرف را تغییر داد
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

تنور تخلف در نانوایی‌ها گرم است| گرانی الگوی مصرف را تغییر داد

مشهد- با تجهیز نانوایی‌ها به کارت‌خوان انتظار می‌رفت که تعداد تخلفات در این حوزه به صفر برسد اما مشاهدات خبرنگار بازار و گفته‌های مسئولان گواه می‌دهد که هنوز تنور برخی تخلفات داغ است.

بازار؛ گروه استان‌ها: قاچاق آرد؛ فروش نان به دامداری‌ها و خروج آرد به خارج از شبکه و گران‌فروشی و یا کم‌فروشی ازجمله تخلفاتی است که در طی چند سال گذشته همواره موجب نارضایتی بسیاری مردم و مسئولان بوده است.

گر چه با تجهیز نانوایی‌ها به کارت‌خوان انتظار می‌رفت که تخلفات به صفر برسد اما مقاومت برخی از نانوایی‌ها برای مجهز شدن به دستگاه کارت‌خوان و یا سوءاستفاده تعداد اندکی از افراد هنوز بازار تخلف را گرم نگاه داشته است.

به گزارش خبرنگار بازار برخی از متصدیان نانوایی‌ها هنوز در شهر مشهد از تجهیز نانوایی خود به دستگاه کارت‌خوان خودداری کرده و باکارت خوان‌های سیار اقدام به دریافت وجه نان می‌کنند و یا تخلفاتی در حوزه فروش نایلون به مشتری دارند که این موضوع موجب نارضایتی برخی از شهروندان شده است.

تفاوت نرخ نان معمولی با کنجددار نیز در بسیاری از نانوایی‌ها فاحش است و از ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان برای استفاده از کنجد روی نان نرخ ها متفاوت است لذا همین مشکلات منجر به ورود دستگاه‌های نظارتی و تعطیلی و حتی مهروموم برخی از واحدهای صنفی خبازی در مشهد شده است.

مردم در خرید نان دقت کنند

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در گفت‌وگو با بازار در این رابطه توضیح می‌دهد: استفاده از دستگاه‌های هوشمند برای ما هیچ ایراد خاصی ندارد.

تنور تخلف در نانوایی‌ها گرم است| گرانی الگوی مصرف را تغییر داد

مصطفی کشتگر اظهار می کند: تنها ایراد مربوط به خود دستگاه‌ها است چون نانوا مکلف به استفاده از این دستگاه هوشمند در بحث خرید آرد یا فروش نان شده لذا اگر روزی دستگاه به علتی دچار قطعی شود یا به هر علتی دستگاه دچار اختلال شود یا اینکه پشتیبان قادر به پشتیبانی نباشد آنجا است که نانوا به مشکل مواجه می‌شود چون با توجه به اجرایی شدن این طرح نانوا دیگر امکان استفاده از سایر دستگاه‌های کارت‌خوان را هم ندارد.

وی به بازار می‌گوید: متأسفانه مشکلی که این میان وجود دارد این است که مردم خودشان از این دستگاه خرید نمی‌کنند و کارت را در اختیار نانوا قرار می‌دهند که این میان ممکن است تخلفاتی از طرف نانوا اتفاق بیفتد و ممکن است درروند کاری واحدهایی که سالم کار می‌کنند وقفه ایجاد کند.

وی ادامه می‌دهد: تخلفاتی که دیده‌شده مربوط به‌قرار دادن کارت به نانوا از طرف خریدار است. وی توضیح می دهد: مثلاً ممکن است نانوا یک نایلون به مشتری بدهد و هزینه دو نایلون را از او کم کند و لذا همین موضوعات ساده و کوچک اما به بزرگ‌ترین مشکل ما تبدیل شده است و لذا تصور می کردیم با وجود این دستگاه‌ها میزان تخلف کم شود ولی متأسفانه با توجه به گزارش‌های میدانی ما این اتفاق از سمت مردم به‌ندرت می‌افتد.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد تاکید می کند: اگر مردم خودشان خرید کنند تا نود درصد از میزان گران‌فروشی و تخلف جلوگیری می‌شود.

کشتگر به ما می گوید: خراسان رضوی تنها استان و شهر مشهد تنها شهری هست که در جهت استفاده از کارت هوشمند خرید نان از زمان شروع طرح رتبه اول را در کشور دارد.

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر بیش از ۸۸درصد از نانوایی های مشهد از دستگاه هوشمند استفاده می کنند می افزاید: بقیه یا تغییر مکان دارند یا تغییر پروانه کسب و ...وگرنه خیلی از نانوایی های ما از این دستگاه استفاده می کنند.

افزایش مصرف نان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در حاشیه کارگروه مشترک گندم و آرد و نان و تنظیم بازار استان به بازار گفت: گرانی‌های اخیر موجب تغییر الگوی مصرف مردم و گرایش بیشتر برای مصرف نان شده است به بازار گفت: با وضعیت جدید در قیمت‌ها الگوی غذایی مردم از مصرف برنج به سمت نان تغییر کرده است و مردم علاقه‌شان به نان بیشتر شده است.

ابوالفضل چمندی اظهار کرد: خوشبختانه هوشمند سازی یارانه آرد و نان با ۲ رویکرد جلوگیری از قاچاق آرد و آردفروشی برخی نانوایی‌ها و نیز پرداخت یارانه به نانوایی‌ها به‌منظور جبران هزینه‌های آن‌ها اجرا و قابل‌قبول بوده است.

وی با اشاره به اینم مطلب که هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد نانوایی‌های استان با نصب دستگاه کارت‌خوان طرح هوشمند سازی یارانه نان را اجرا می‌کنند ادامه داد: در این میان برخی نانوایی‌ها هنوز مشکلاتی برای نصب دستگاه هوشمند در راستای اجرای این طرح دارند که درصدد حل و رفع این موانع هستیم ضمن این‌که با هرگونه تخلف در اجرای طرح با جدیت مقابله می‌شود که تا پای لغو مجوز فعالیت نانوایی هم اعمال قانون خواهد شد.

تنور تخلف در نانوایی‌ها گرم است| گرانی الگوی مصرف را تغییر داد

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی بابیان این‌که در این رابطه سهمیه آرد تعدادی نانوایی متخلف حذف و سهمیه آن‌ها به سایر واحدها داده شد اظهار کرد: در این رابطه ارائه مجوزهای جدید هم باهدف ایجاد تعادل با سهولت انجام می‌شود.

قطع سهمیه متخلفان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار مشهد نیز در این رابطه از قطع سهمیه آرد ۲۵۷ نانوایی متخلف در مشهد خبر داد.

رضا رمضانی در این رابطه اظهار کرد: این افراد به دلایل مختلف به شبکه دستگاه‌های کارت‌خوان جدید متصل نشدند و لذا این واحدهای صنفی دیگر امکان خرید آرد ندارند.

وی افزود: درمجموع از دو هزار و ۲۱۶ نانوایی شهری و روستایی فعال در این شهرستان ۲۵۷ خبازی هنوز به شبکه کارت‌خوان‌های جدید وصل نشده بودند که از یک ماه گذشته تاکنون سهمیه آرد آن‌ها قطع‌شده است اما بر اساس آخرین پیگیری‌ها، صاحبان ۳۵ نانوایی قطع سهمیه شده در حال پیگیری برای رفع مشکلات قانونی خود و برقراری سهمیه آرد هستند.

وی ادامه داد: صاحبان برخی از این نانوایی‌های متخلف از نصب دستگاه کارت‌خوان تمرد کرده بودند و تعدادی کدهای ملی تکراری داشتند یعنی یک نفر مالک چند نانوایی بوده و اقدام به تفکیک مالکیت نکرده بودند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار مشهد گفت: برخی نانوایی‌های متخلف نیز به دلیل تغییر مکان، تغییر پخت نوع نان و یا تغییر مالکیت بدون مجوز و یا فوت متصدی اصلی نانوایی و معرفی نشدن فرد جدید به‌جای متوفی امکان نصب دستگاه کارت‌خوان جدید نداشتند که سهمیه آرد آن‌ها قطع شد.

رمضانی افزود: با توجه به این‌که موضوع تأمین نان کافی برای شهروندان اولویت نهادهای نظارتی، غله و جهاد کشاورزی است مصوب شد سهمیه آرد نانوایی‌هایی که نان باکیفیت و مطابق قوانین و مقررات تولید و پخت می‌کنند افزایش یابد و اکنون سهمیه آرد شماری از نانوایی‌های منتخب برای برطرف کردن خلاء قطع سهمیه آرد متخلفان افزایش‌یافته است.

وی اجرای هدفمندی ارائه یارانه آرد را منوط به استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان جدید دانست و ادامه داد: به‌طورقطع ارائه سهمیه آرد به خبازی ها بر اساس تراکنش دستگاه‌های پوز یادشده است و عملکرد نامطلوب دستگاه کارت‌خوان موجب کاهش سهمیه آرد نانوایی ها خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار مشهد گفت: کمک مردم به اجرای این طرح این است که خودشان کارت را در دستگاه کارت‌خوان نانوایی‌ها بکشند و اگر متصدی نانوایی کارت را می‌کشد باید صفحه نمایشگر دستگاه را به خریدار نان نشان دهد تا فروش نان باقیمت مصوب رعایت شود و یا حداقل رسید خرید نان را به مشتری تحویل دهد.

کد خبر: ۱۶۸٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 19
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 0
      وقتی به فکر درآمد نانوا نباشیم همین میشه
    • م IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 0
      علاقه مردم از برنج به نان بدلیل گرانی برنج است نان را هم گران تر کنید علاقه مردم به نان کم می شود دستور بفر مایید بزرگوار
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 0
      اگر بر حسب تراکنش دستگاه پوز سهمیه برقرار است فکر نکرده اید در رو ستاها یکروز روز قطع آب یکروز برق یکروز بیماری یکروز خرابی دستگاه پخت وجود دارد
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      3 0
      تازمانی که نانوای برای نانوا صرفه اقتصادی نداشته باشد تخلف ها در نانوای ها است
    • محمد IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 2
      تعدادی تخلف می‌کنند؟! بفرمایید ۹۰ درصد تخلف می‌کنند و کلا دستگاه‌های پوز را جمع کرده اند ، علاوه بر آن کم فروشی می‌کنند و وزنی را که برایشان تعیین کرده اند را کم کرده اند و بارها معترض شده ایم ولی کسی جوابگو نیست ، مخلص کلام اینکه خانه از پای بست ویران است اگر کسی ریشه و بنیان و اعتقادش درست نباشد اگر هزار بازرس هم برایش بگذاری دزدی می‌کند!
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 0
      اخه مومن مسلمان یه دستگاه دادی نانوایی فکر شلوغی رو نکردی موقع کارت کشیدن بعد میاین از تخلف حرف میزنید
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      0 0
      سلام اگرمیشدیه ترفندی هم برای وزن نان بعدازپخت بودخوب بودچون دیگه ازوزن چونه نمیدزدیدن
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      0 0
      سلام اگرمیشدیه ترفندی هم برای وزن نان بعدازپخت بودخوب بودچون دیگه ازوزن چونه نمیدزدیدن
    • بنده خدا IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      0 0
      خمیر نانواهااکثریت اندازه نمیشود یعنی وزنش کمه چراچانه خمیرراوزن نمیکنن ?
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      0 0
      هرچه بگندد نمک میزنند وای به آنروز بگندد نمک .خود اتحادیه بازرسانش پولکین ورشوه خورد .
    • امین اله مرادیان IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      0 0
      ... طرح خوبیست لاکن سوالی دارم چرا مشتری نمی تواند تعداد نان را خودش تعیین کند مثلا نانوا می گویند هر نفر فقط ۷ عدد نان نانوای دیگر می گوید هر نفر فقط ۸ عدد نان آیا این دستور شورای آرد و نان است
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      4 0
      سلام بانانوایی هایی هم که نان را برای مغازه های بقالی نگه می دارند وبه مشتری عرضه نمی کنند برخورد شود.
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      3 1
      سلام من دیروز ۱۵ عدد نون از نانوایی گرفتم به همراه یه پلاستیک آمدم خونه دیدم ۲۲ عدد نون از حسابم کم شده
    • مهدی IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      3 1
      کار بسیار هوشمندانه خوبیه اگر ادامه پیدا کند نانوا به ازای نان ارائه شده به مردم با قیمت دستگاه ارد دولتی میکیرند وجای تخلف وفروش ارد خارج از سیستم دیگه باقی نمیمونه
    • حمید رضا IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      0 6
      سلام با نانوایی های که هر روز یک نفر را برای تحویل نان مقابل پیشخوان می گذارند بدون هیچ گونه نظارت و مجوز بهداشتی برخورد شود نانوایی هایی که نان سوخته یا با تکه های سوختهوچسبیده به نان به مردم تحویل می دهند برخورد شود نانوایی هایی که در حین کار با موبایلشان که آلوده ترین وسیله است کار می کنند برخورد شود خیلی خیلی نانواها کثیف و آلوده کار می کنند
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      0 0
      آقایان لطفا تکلیف استفاده از کنجد با مقدار بسیار ناچیز وقیمت بالا را روشن کنید
      • امیر تبریز IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
        0 0
        کنجد کیلویی ۷۰ هزار تومنه.. تقریبا یه کیلو برا ۴۵ تا نان از باغ باباش که نمیاره.. پول میده میخره.. مجبور نیستی کنجد دار بخری
    • ایرانی IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 0
      تو روستای ما نانواها شبانه آردو میفروشن و صبحها الکی یه چندتا نون میپزن و به بهانه خرابی دستگاه یا خوردن صبحانه تعطیل میکنن
    • نیما IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      علاقه به نان!!!! وضع اقتصادی باعث شده علاقه به برنج و گوشت و... تبدیل به نان خالی بشه...