۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
ترافیک سرمایه گذاری خارجی در مازندران| رونق دیپلماسی فراموش شده اقتصادی
بازار گزارش می‌دهد؛

ترافیک سرمایه گذاری خارجی در مازندران| رونق دیپلماسی فراموش شده اقتصادی

ساری - اقبال خارجی برای حضور و سرمایه گذاری در مازندران روند افزایشی یافته و بیش از ۴۰ پروژه بزرگ و اقتصادی را کلید زده اند.

بازار؛ گروه استان ها: شرایط ویژه جفرافیایی و آب و هوایی مازندرانف نزدیکی به پایتخت، تولیدی بیش از ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی و قابلیت های مختلف، مازندران به استانی پرتقا برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

طی سال های گذشته و به رغم تشدید تحریم های ناجوانمردانه خارجی، باز هم اقبال سرمایه گذاران برای دور زدن تحریم ها و سرمایه گذاری در مازندران روندی روبه رشد داشته است. از مجموع سرمایه گذاری های خارچی پنج طرح در سال جاری و در مجموع ۱۰ طرح طی یکسال اخیر مجوز کسب کردند.

سرمایه گذاری ۴۹۷ میلیون دلاری خارجی ها

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی مازندران با بیان اینکه ۳۹ مجوز سرمایه گذاری تاکنون در استان صادر شده است، افزود:از مجموع ۳۹ مجوز سرمایه گذاری خارجی در استان ۳۰ پروژه جذب و عملیاتی شده و اعتبار آن ۴۹۷ میلیون دلار است.

اسماعیل هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه داد: به رغم تحریم های متنوع و متعدد آمریکا علیه کشور، ۱۰ پروژه طی یکسال و نیم اخیر در استان جذب شد و مجوز گرفته است و در سال جاری نیز تاکنون سه مجوز رسمی سرمایه گذاری خارجی در استان صادر شده است.

وی با بیان اینکه دو پروژه سرمایه گذاری خارجی در نوبت دریافت مجوز هستند، افزود: در مجموع طی پنج ماه اول چنج سرمایه گذار خارجی جذب شده است.

هاشمی باعنوان این که سهم استان در تسهیلات ۳.۲ درصد است، افزود: برای ارتقای این وضعیت نیازمند رفع موانع فراروی هستیم.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی مازندران ادامه داد: در سال قبل چهار هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان درآمدهای عمومی در استان وصول شد که نسبت به بودجه استانی ۹۲ درصد رشد داشته است.

ترافیک سرمایه گذاری خارجی در مازندران| رونق دیپلماسی فراموش شده اقتصادی

در حال حاضر سرمایه گذارنی از کشورهای قطر، عمان، کویت، امارات و روسیه و غیره برای سرمایه گذاری در حوزه های گردشگری، صنعت و انرژی در استان فعالیت می کنند. حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به فعال شدن دیپلماسی اقتصادی در دولت کنونی اظهار داشت: این مسئله سبب شده تا طی ماه های اخیرر شاهد حضور چشمگیر سرمایه گذاران خارجی باشیم.

وی با بیان اینکه سال قبل فقط دو پروژه سرمایه گذاری خارجی بیش از ۱۰ میلیون دلار ارزش اقتصادی داشته است، افزود:علاوه بر این سه طرح سرمایه گذاری خارجی نیز پیشنهاد شد که ارزش آن بیش از ۳.۵ میلیون دلار است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری خارجی در زمینه نیروگاهی مقیاس کوچک گفت: دو پروژه سرمایه گذاری خارجی در چالوس و آمل اجرا شده است.

موانع سرمایه گذاری خارجی را رفع کنیم

خیریان پور با اظهار اینکه موانع اداری برای جلب سرمایه گذاران را رفع کنیم، از دستگاه های اجرایی خواست تا کارکمان مجرب خود را برای رایزنی با فعالان اقتصادی کشورهای مختلف به کار گیرند.

معاون استاندار مازندران تسهیل در صدور مجوزهای سرمایه گذاری را برای رونق کسب وکار و سرمایه گذاری مهم بیان کرد.

میل و شوق خارجی برای سرمایه گذاری در زمینه های لبنی، پسماند و صنایع غذایی در مازندران روند رو به رشدی داشته است و علاوه براین در صنایع مرتبط با برق نیز همواره در صدر پیشنهادات آنان قرار دارد. کوروش موسوی تاکامی مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان با اشاره به سهم ۲۹ میلیون دلاری سرمایه گذاری خارجی در صنعت برق، اظهار داشت: این شرکت رتبه نخست جذب سرمایه گذاری خارجی را در استان به خود اختصاص داده است.

خارجی ها ۱۰۷ مگاوات برق تولید می کنند

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سرمایه گذارانی از کشورهای مختلف نظیر آلمان، فرانسه، چین و غیره به صنعت برق استان وورد پیدا کردند، افزود: این افراد برای ساخت نیروگاهی پراکنده و مقیاس کوچک سرمایه گذاری کردند.

ترافیک سرمایه گذاری خارجی در مازندران| رونق دیپلماسی فراموش شده اقتصادی

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری میزان سرمایه گذاری خارجی ها در صنعت برق به ۱۰۷ مگاوات می رسد، افزود: این میزان سال قبل ۵۰ مگاوات بوده است.

وی ارزش سرمایه گذاری خارجی را طی سال جاری بیش از قبال توجه توصیف کرد.

ورود خارجی ها به پرورش ماهیان خاویاری و صنعت شیلات نیز روزنه ای جدید برای سرمایه گذاری را در استان مازندران ایجاد کرده است. قاسم کریم زاده مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به جذب سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: یک سرمایه گذار برای طرح تولید وو پرورش ماهیان خاویاری در ساری جذب و فعال شده است.

وی ارزش این سرمایه گذاری را پنج میلیون یورو بیان کرد و گفت: در بخش شیلات ظرفیت ها و فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد و شیلات آمادگی همکاری با سرمایه گذاران را دارد.

سرمایه گذاران خارجی در زمینه های لبنی و پسماند، صنایغ غذایی و غیره ورود کردند و علاوه براین در سال جاری ۴۰ طرح سرمایه گذاری داخلی با اشتغالزایی برای یک‌هزار و ۱۲۵ نفر و با پیش‌بینی هزینه ۶۰ میلیارد تومانی در حوزه صنعت مازندران نیز اجرایی شده است.

کد خبر: ۱۶۸٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha