۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کوتاهی دولت در حمایت از کلزاکاران | بخش خصوصی طلب کشاورزان گلستانی را نداده است
بازار گزارش می‌دهد؛

کوتاهی دولت در حمایت از کلزاکاران | بخش خصوصی طلب کشاورزان گلستانی را نداده است

گرگان- زارعان گلستانی اگرچه در ابتدا از افزایش قیمت محصولات کشاورزی پس از حذف ارز دولتی خوشحال شدند اما عدم پرداخت مطالبات کلزاکاران، شیرینی این برداشت را در کام کشاورزان زهر کرد.

هنگامه خاندوزی؛ بازار: در اردیبهشت ماه امسال با اعلام حذف ارز ترجیحی قیمت کالاهای اساسی و برخی محصولات استرتژیک کشاورزی مانند گندم و دانه های روغنی به قیمت جهانی رسید، اقدامی که اگرچه دهک های کم درآمد را به رغم دریافت یارانه نقدی با دشواری تامین معیشت مواجه کرده بود اما خوشحالی چندانی را نصیب کشاورزان گستانی کرد چراکه بالاخره می توانستند محصول خود را با قیمت واقعی به فروش برسانند.

با این حال این خوشی چندان برای کلزاکاران استان ماندگار نبود چرا که با وجود فروش محصولاتشان به بخش خصوصی، تولیدکنندگان واحدهای تولیدی به واسطه عدم موفقیت در تامین سرمایه مورد نیاز پس از ۷۰ روز هنوز مطالبات کشاورزان استان را پرداخت نکردند و جواب درستی هم از مسئولان در خصوص به دست نیاوردند.

عدم حمایت مسئولان

یک کلزاکار گلستانی که نزدیک به ۵۰ تن از محصول خود را فراموش کرده و به بخش خصوصی فروخته در گتگو با خبرنگار بازار، گفت: نزدیک به ۵۰ تن کلزا برداشت کردم و با قیمت ۲۳ هزار تومان به بخش خصوصی فروختم اما تاکنون موفق نشدم همه مطالبات خود را دریافت کنم. نزدیک به یک میلیارد تومان طلب کلزا را در چند قسط دریافت کردیم و در حال حاضر نیز ۳۰۰ میلیون تومان دیگر مطالبات ما در این بخش باقی مانده است.

با وجود فروش محصولاتشان به بخش خصوصی، تولیدکنندگان واحدهای تولیدی به واسطه عدم موفقیت در تامین سرمایه مورد نیاز پس از ۷۰ روز هنوز مطالبات کشاورزان استان را پرداخت نکردند

حسن صوفی ضمن اشاره به برگزاری جلسات متعدد با حضور کشاورزان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلاله، گفت:مدیر جهادکشاورزی کلاله معتقد است برای دریافت مطالبات باید از بخش خصوصی شکایت کنیم که این فرایندی زمانبر خواهد بود البته عدم پرداخت به موقع مطالبات کلزا باعث شده امسال در کشت محصول دوم با مشکل مواجه شده و لطمه زیادی به کار ما وارد شده است.

وی با بیان اینکه یک میلیارد پولی را که باید نقدی و دو ماه پیش وصول می کردم به صورت اقساط و در چند مرحله دریافت کردم، در حالی که کارخانه دار هیچ کلزای در انبار ندارد و حتی کنجاله آن را نیز برای خوراک دام به فروش رسانده اما هنوز پول کشاورز را پرداخت نکرده است، تاکید کرد: انتظار من به عنوان یک کشاورز از جهاد کشاورزی این است که لااقل در قد و قامت یک حامی برای ما باشد تا یک کارخانه دار به همین راحتی نتواند حق ما را ضایع کند.

کوتاهی دولت در حمایت از کلزاکاران | بخش خصوصی طلب کشاورزان گلستانی را نداده است

تعلل دولت

دبیرخانه کشاورز گلستان نیز برکوتاهی جهاد کشاورزی در خرید و فروش کلزا و پرداخت مطالبات کشاورزان تاکید دارد و گفت: متاسفانه بعد از حذف ارز دولت برای خرید کلزا با تعلل قیمت واقعی را اعلام کرد و این باعث شد بخش خصوصی زودتر از دولت دست به کار شده و کلزا کیلویی۲۳ هزار تومان در بخش خصوصی قیمت گذاری شود، برای همین بیشتر کشاورزان کلزا را به بخش خصوصی فروختند.

علی قلی ایمانی با بیان اینکه بعد از قیمت گذاری توسط بخش خصوصی دولت قیمت کلزا در خرید تضمینی را ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و قرار شد ما به التفاوت آن را به کشاورز پرداخت کند، افزود: امسال متاسفانه نظارت جهاد برای خرید این محصول بسیار کم بود و بخش خصوصی این محصول را با افت زیاد از کشاورز خریداری کرد و در برخی مواقع تا ۴۰ درصد هم برای کشاورز افت قیمت زدند.

متاسفانه نظارت جهاد برای خرید کلزا بسیار کم بود و بخش خصوصی هم این محصول را با اُفت زیاد از کشاورز خرید حتی در برخی مواقع تا ۴۰ درصد هم برای کشاورز اُفت قیمت زدند

وی با بیان اینکه عدم نظارت جهاد کشاورزی هم در موقع خرید محصول و بعد از آن برای پرداخت مطالبات کلزاکاران ادامه داشت و امروز شاهد هستیم با گذشته ۷۰ روز هنوز بخشی از کشاورزان مطالبات خود را دریافت نکردند و افق روشنی نیز وجود ندارد که این مطالبات کی پرداخت خواهد شد، بیان کرد: اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد کشاورزان از کشت کلزا برای سال آینده مایوس خواهند شد همچنین اعتقاد داریم اگر کشاورز نتواند محصول خود را به موقع به فروش برساند و مطالبات خود را دریافت کند برای کشت محصول دوم با مشکل مواجه خواهد شد.

هزینه های کشت بالا است

دبیرخانه کشاورز استان گلستان با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان کشت محصول اول را برای هزینه کشت محصول دوم خرج می کنند و در این میان از تسهیلات بانکی نیز بهره مند می شوند، آیا ضرر تاخیر هفتاد روزه در پرداخت مطالبات کلزاکاران را بخش خصوصی جبران خواهد کرد؟، تاکید داشت: ۱۰ درصد مطالبات کلزاکاران معادل ۱۶۰ میلیارد تومان باقی مانده است و در جلساتی که برگزار شده واقعا زمان درستی برای پرداخت این مطالبات به ما ندادند.

کشاورزان زحمت و رنج تامین امنیت غذایی کشور را برعهده دارند و شایسته است در این مسیر مسئولان امر نیز حمایت های لازم را از این بخش داشته باشند، آنها برای حیات شغل خود نیاز دارند که هزینه های فروش محصول را برای کشت محصول دیگر هزینه کنند و عدم پرداخت به مقع لطمه سنگینی به این بخش وارد خواهد کرد.معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص پرداخت مطالبات کلزاکاران به خبرنگار بازار گفت: امسال بیش از ۷۲ هزار تن کشاورزان گلستانی، دانه کلزا برداشت و به کارخانه های روغن کشی تحویل دادند و تاکنون ۹۰ درصد مطالبات آنها پرداخت شده است.

۱۰ درصد مطالبات کلزاکاران معادل ۱۶۰ میلیارد تومان باقی مانده است

محمد رضا عباسی ضمن اشاره به اینکه با توجه به حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت برخی محصولات کشاورزی مانند دانه های روغنی، تامین نقدینگی خرید این محصولات برای بخش خصوصی کمی دشوار شد، گفت: تاکنون بخش خصوصی ۹۰ درصد مطالبات کلزاکاران گلستانی را پرداخت کرده و دیگر مطالبات کشاورزان نیز به زودی پرداخت خواهد شد البته باید گفت نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان از مطالبات کلزاکاران گلستانی هنوز باقی مانده که اقدامات لازم برای تامین نقدینگی و پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی برای پرداخت مطالبات انجام شده است.

وی افزود: در بیش از ۴۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستانی کلزا کشت شد که با توجه به افزایش قیمت روغن، در خرید تضمینی کیلویی ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شد.

آنچه مسلم است همچنان که قیمت گذاری محصولات کشاورزی برعهده دولت است، جهاد کشاورزی برای نظارت بر فروش محصولات نیز باید ایفای نقش داشته باشد تا امروز به واسطه کوتاهی بخش خصوصی کشاورزان ما دچار ضرر و زیان نشوند.

کد خبر: ۱۶۸٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      0 0
      خداحافظ کلزا