۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
رها شدن زمین در شهرک‌های صنعتی یزد به امید ارزش افزوده| طرح‌هایی که به نتیجه نمی‌رسند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

رها شدن زمین در شهرک‌های صنعتی یزد به امید ارزش افزوده| طرح‌هایی که به نتیجه نمی‌رسند

یزد- جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس، از واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی انتقاد کرد و خواستار ودیعه زمین شد تا به بهانه ارزش افزوده، شاهد افزایش بی‌رویه قیمت زمین در شهرک‌ها نباشیم.

محمدصالح جوکار در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: این وضعیت باعث شده افرادی که توانمندی ایجاد واحدهای صنعتی را ندارند، با واگذاری زمین به نیت ارزش افزوده، زمین را به حال خود رها کنند و همین امر، عامل گرانی زمین در شهرک های صنعتی شده است.

وی ادامه داد: در این شرایط است که سرمایه گذاران به دلیل گرانی زمین در شهرک‌ها، به سمت منابع طبیعی که زمین‌های ارزان تری هستند، می روند و شاهد توسعه صنایع خارج از شهرک های صنعتی هستیم که برای تامین زیرساخت‌های آن هزینه شده است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس عنوان کرد: این افراد که به طور عمده پشتوانه مالی و اعتباری ندارند، بعد از واگذاری و عدم اقدام اجرایی، آن را به حال خود رها کرده اند و به مرور زمان در اثر تورم ارزش افزوده پیدا می کند و طرف زمین را می فروشد.

وی تاکید کرد: این قابل قبول نیست باید به گونه ای عمل شود که ارزش افزوده به ساختمان و دستگاه و خط تولید تعلق بگیرد و زمین را به هیچ عنوان در قیمت گذاری وارد نکنیم چون قیمت اولیه زمین واگذار می شود اما سال به سال شاهد رشد قیمت زمین در شهرک‌ها هستیم به این ترتیب خود شرکت شهرک های صنعتی است که به این امر دامن می زند.

جوکار، با تاکید مجدد بر اینکه در حال حاضر قیمت زمین در شهرک های صنعتی بالاتر از خارج از شهرک ها است، گفت: زمین نباید دارایی محسوب شود و پولی که از متقاضی دریافت می شود باید به عنوان ودیعه باشد و نه پولی که برای خرید زمین دریافت می شود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس اظهار داشت: نوع قراردادی که شرکت شهرک ها منعقد می کند می تواند به گونه ای باشد که نیاز به سوق یافتن پرونده های خلع ید به قوه قضاییه نداشته باشد.

وی افزود: می توان در قراردادها داوری تعیین کرد که اطاله دادرسی نیز نشود. کسی که تعهد خود را عملیاتی نکرده، باید بر اساس نظر کارشناس داور، تعیین تکلیف و در صورت نیاز خلع ید شود.

جوکار بیان کرد: بعضی طرح‌ها ۹ سال است که روی زمین مانده و هیچ اقدامی نشده و باید خلع ید می شده اما متقاضی زمین را گرفته و هیچ گامی برنداشته است. باید اقدامی صورت گیرد که متقاضی زمین احساس نکند می تواند زمین را برای ارزش افزوده آن نگه دارد.

کد خبر: ۱۶۸٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha