۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
شوآف جدید وزارت صمت در نمایشگاه تحول صنعت خودرو| تجاهل العارفین در بازار وجود دارد
«بازار» از وضعیت قیمت خودروها گزارش می دهد

شوآف جدید وزارت صمت در نمایشگاه تحول صنعت خودرو| تجاهل العارفین در بازار وجود دارد

خبرنگار «بازار» طی تماس های مکرر با معاونین وزیر صمت و دبیرانجمن خودروسازان برای بررسی نمایشگاه برنامه تحولی صنعت خودرو با عدم پاسخگویی مواجه شد، ظاهرا این نمایشگاه شوآف جدید وزارت صمت است.

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو در کشور به حالت برزخی تبدیل شده است که نسبت به هر خبر واکنشی هیجانی نشان می دهد. فراز و فرود قیمت ها در بازار افزایش یافته، اما معامله خودرو با روند فوق کاهشی همراه شده است.

کارشناسان بازار خودرو طی گفت و گوهای مختلف با «بازار» معتقد هستند که رکود بازار به دلیل احتمال موج گرانی بعدی نیز بیشتر خواهد شد. فروش خودرو در بورس نیز می تواند به زودی این مساله را بحرانی تر کند. از سویی خودروسازان و البته وزارت صمت متصور هست که قیمت خودرو در بازار در مسیر نزول است، این درحالی است که «بازار خودرو» داخلی فاقد «متولی» است. شاید بتوان گفت وزارت صمت یا خودروسازان متولی صنعت داشتن کنند، اما برای بازار ظاهرا متولی وجود ندارد.

در ادامه قیمت برخی از خودروها را از نظر خواهیم گذراند:

شوآف جدید وزارت صمت در نمایشگاه تحول صنعت خودرو| تجاهل العارفین در بازار خودرو وجود دارد

شاهین طی دو هفته گذشته با بها ۳۶۴ میلیون تومان در بازار معامله می شد، این درحالی است که بها این خودرو در کارخانه ۳۴۴ میلیون تومان است

شاهین در مسیر تثبیت قیمت

بررسی های بازار نشان می دهد خودرو شاهین با خروج از قرعه کشی و نزدیک شدن قیمت کارخانه به بازار، مسیر کاهش قیمت را با سیاست تثبیت بها دنبال می کند. البته رفتار بازار و مشکلات صنعت هرگز سبب کاهش بها چشمگیر این محصول نخواهد شد، امادر شرایط فعلی اختلاف قیمت شاهین صفر کیلومتر از بازار تا نمایندگی ۲۰ میلیون تومان است. شاهین طی دو هفته گذشته با بها ۳۶۴ میلیون تومان در بازار معامله می شد، این درحالی است که بها این خودرو در کارخانه ۳۴۴ میلیون تومان است.

شوآف جدید وزارت صمت در نمایشگاه تحول صنعت خودرو| تجاهل العارفین در بازار خودرو وجود دارد

جک جی۴ در نمایندگی با بها ۴۹۵ میلیون تومان و در بازار با قیمت ۵۰۵ میلیون تومان معامله می شود

کرمان خودرو رتبه برتر گرانی

کرمان خودرو یکی از خودروسازان بزرگ بخش خصوصی محسوب می شود که سیاست گران فروشی به زعم کارشناسان را به خوبی دنبال می کند. یکی از محصولات پر فروش این خودروساز در بازار، جک جی۴ است، این خودرو از ابتدا ماه جاری به تثبیت قیمت در نمایندگی خودروساز مذکور رسیده است. جک جی ۴ از ابتدا ماه جاری در بازار نیز به ثبات قیمت رسیده است، این خودرو در نمایندگی با بها ۴۹۵ میلیون تومان و در بازار با قیمت ۵۰۵ میلیون تومان معامله می شود. کرمان خودرو سال گذشته نیز برای برخی از محصولات خود افزایش قیمت چند مرتبه ای را ایجاد کرده بود. رفتار بازار سبب تثبیت قیمت این خودرو حتی در نمایندگی شده است.

شوآف جدید وزارت صمت در نمایشگاه تحول صنعت خودرو| تجاهل العارفین در بازار خودرو وجود دارد

ایکس ۵۵ پرو در بازار یک میلیارد تومان و در نمایندگی ۹۵۳ میلیون تومان قیمت دارد

ایکس۵۵ یک میلیاردتومان

شرکت صنایع خودروسازی مدیران خودرو از اردیبهشت سال جاری با تاخیر در تحویل خودرو به مشتریان، بازار محصولات بد فروش خود را داغ کرده است. شاید تنها خودروسازی که محصولاتش در بازار ارزان تر از کارخانه بود، مدیران خودرو است. یکی از محصولات جدید این شرکت، ایکس ۵۵ پرو است که این روزها در بازار به قیمت یک میلیارد تومان رسیده است. قیمت این خودرو در نمایندگی ۹۵۳ میلیون تومان است، مدیران خودرو نیز مانند برخی از شرکت های بخش خصوصی گران سازی در بازار را به خوبی آموخته است.

شوآف جدید وزارت صمت در نمایشگاه تحول صنعت خودرو| تجاهل العارفین در بازار خودرو وجود دارد

پژو ۲۰۷ هاچ بک، در نمایندگی ۲۳۶ میلیون تومان و در بازار آزاد ۴۰۷ میلیون تومان است

پژو ۲۰۷ چند؟

پژو ۲۰۷ هاچ بک یکی از محصولات پر فروش گروه صنعتی ایران خودرو است، این خودرو از ابتدا ماه جاری با تثبیت قیمت همراه شده است. بها این محصول در نمایندگی ۲۳۶ میلیون تومان و در بازار آزاد ۴۰۷ میلیون تومان است. تثبیت قیمت این خودرو ناشی از احتمال اجرا دور سوم قرعه کشی توسط وزارت صمت است و البته احتمال افزایش بها نیز طی روزهای آینده وجود دارد.

شوآف جدید وزارت صمت در نمایشگاه تحول صنعت خودرو| تجاهل العارفین در بازار خودرو وجود دارد

وزیرمحترم صمت با بررسی عملکرد سامانه یکپارچه فروش خودرو درخواهد یافت که نه تنها دخالت صریح در امر فروش محصولات خودروسازان داشته، بلکه شان وزارت صمت به عنوان سیاستگذاری صنعتی را تخفیف و تنزل داده است

تجاهل العارفین در بازار خودرو

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت و سایر معاونین ایشان مدعی کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد هستند. با بررسی ارقام و اعداد مذکور در این گزارش متوجه خواهید شد که محصولات خودروسازان دولتی و خصوصی طی ۲۰ روز گذشته فقط پایداری مقطعی را به لطف رکود فعلی بازار خودرو تجربه کرده اند. مزید اطلاع وزیر صمت باید اشاره داشت که درحال حاضر حتی با اجرایی برنامه های تولید شعارگونه خودروسازان دولتی، بازار خودرو کشور به یک میلیون دستگاه خودرو نیاز دارد. چهارسال توقف واردات فقط تمایل مشتریان محصولات خارجی را برای سرمایه گذاری در خودروهای داخلی افزایش داده است.

وزیر صمت با بررسی عملکرد سامانه یکپارچه فروش خودرو درخواهد یافت که نه تنها دخالت صریح در امر فروش محصولات خودروسازان داشته، بلکه شان وزارت صمت به عنوان سیاستگذاری صنعتی را تخفیف و تنزل داده است. مدیران عامل و فروش شرکت های خصوصی خودروسازی بارها به «بازار» اعلام کرده اند؛ «نقدینگی شرکت به دلیل دخالت وزارت صمت در خطر قرار گرفته و احتمال تاخیر در تحویل محصول به مشتری و نارضایتی بیشتر خواهد شد.» از سویی شاهد هستیم وعده واردات خودرو از سوی وزارت صمت به گوش می رسد، اما تاکنون آئین نامه یا بخش نامه ای در خصوص شیوه اجرایی آن از سوی وزارت صمت منتشر نشده است. مهدی دادفر، دبیرانجمن خودروسازان بارها در گفت و گوهای اختصاصی با «بازار» اشاره داشته است که؛ «درصورت اجرایی آئین نامه واردات خودرو بدون دریافت نظر انجمن و ضد منافع مشتریان در بازار، از وزیر صمت شکایت قضایی توسط این انجمن صورت خواهد گرفت.»

شوآف جدید وزارت صمت در نمایشگاه تحول صنعت خودرو| تجاهل العارفین در بازار خودرو وجود دارد

خبرنگار «بازار» طی تماس های مکرر با معاونین وزیر صمت و دبیرانجمن خودروسازان برای بررسی نمایشگاه برنامه تحولی صنعت خودرو، با عدم پاسخگویی مواجه شد

خودرو عبور مستقیم چه شد؟

وزیر صمت در خرداد ماه سال جاری دیداری از شرکت های بخش خصوصی و دولتی واقع در جاده مخصوص داشتند. مدیران عامل خودروسازی های دولتی و معاونین وزیر صمت مدعی بر عرضه خودرو عبور مستقیم و صفر شدن محصولات ناقص داشتند. اما به تازگی مدیرعامل یکی از شرکت های دولتی خودروسازی اعلام کرده که از پایان ماه جاری، تولید خودرو ناقص صورت نخواهد گرفت. آیا زمان بررسی ادعا مدیران خودروسازی ها توسط وزیر صمت یا بررسی شعارهای وزیر صمت توسط مجلس شورای اسلامی فرا نرسیده است؟

عصر روز گذشته پوستر نمایشگاه برنامه تحولی صنعت خودرو با حضور منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت و علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت طی جلسه ای در وزارت صمت رونمایی شد. مزید اطلاع وزیر صمت؛ «تحول در صنعت خودروسازی کشور با توجه به تعلیق چندساله استانداردهای ۸۵ گانه، عدم افزایش ایمنی خودروها، خودرو کالایی سرمایه ای، مصرف سوخت بالا خودروها و نبود پلت فرم جدید معنا و مفهوم نخواهد داشت.» لازم به ذکر است خبرنگار «بازار» طی تماس های مکرر با معاونین وزیر صمت و دبیرانجمن خودروسازان برای بررسی این موضوع، با عدم پاسخگویی مواجه شد.

صنعت و بازار خودرو کشور در گام نخست نیازمند استراتژی و در گام بعدی محتاج واردات برای تعدیل قیمت ها و پاسخ به نیاز مشتریان است.

کد خبر: ۱۶۸٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 0
      زرشککککک دولت و مسولین اگه اراده کنن یک ساعته قیمتها رو برمیگردونن به همون قیمتهای قبل معلومه که دستشون توی کاسه دلالها هست یا شایدم خود دلال باشن مگه میشه دولت به این عضمت با اینهمه اختیارات نتونه قیمت فرغونهای مسخره رو بیاره پایین؟