۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
کاهش صادرات عسل در سال های گذشته
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور اعلام کرد

کاهش صادرات عسل در سال های گذشته

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور گفت: تولید و کیفیت عسل در کشور وضعیت خوبی دارد اما به دلایلی صادرات آن در سال های گذشته کاهش یافته است.

به گزارش بازار،‌ «میر محسن موسویان» گفت: طبق آخرین آمارها نزدیک به ۱۰۰۰ تن عسل از ایران صادر شده که با توجه به میزان تولید زنبورستان‌های کشور عدد بسیار ناچیزی است.

او گفت: متاسفانه در بین ۵۰ کشور اول جهان نامی از ایران در حوزه صادرات عسل دیده نمی‌شود این درحالیکه ایران جزو چهار کشور تولید کننده برتر عسل در دنیاست. موسویان گفت: میزان تولید عسل در کشور طی دو سال گذشته به دلائل مختلف از جمله بروز پدیده خشکسالی، ریزگردها، بیماری‌های زنبور عسل و لارومیری کندوهای عسل کاهش یافته است

وی همچنین با بیان اینکه امسال لارومیری کندوهای عسل در ایران بسیار حاد بوده است، افزود: طبق آمار سازمان دامپزشکی ۳۳ درصد زنبورستان‌های کشور به بحث لارومیری کندوهای عسل دچار شدند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور گفت: جدا از این عسل ایران جزو طبیعی‌ترین و کیفی‌ترین عسل‌های تولید شده در جهان محسوب می‌شود که همواره مشتریان خاص خود را دارد.

او افزود: به دلیل شیوع بیماری کرونا، سرشماری از زنبورستان‌ها در ایران طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ انجام نشده و از میزان دقیق تولید عسل، تعداد کلنی‌های زنبور عسل و شرایط تولید در کشور آمار دقیقی در دست نیست.

موسویان گفت: آمار پراکنده ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی به استان‌ها اعلام شده که نمی‌تواند آمار درست و دقیقی باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه صنعت زنبورداری از رشته‌های مهم کشاورزی در ایران به شمار می‌رود، افزود: امسال از اواسط مهر ماه به مدت دو هفته سرشماری از زنبورستان‌های کشور انجام می‌شود.

موسویان گفت: توسعه صنعت زنبورداری در کشور به دلیل مختلف از جمله ایجاد اشتغال، رونق تولید، توسعه صادرات، ارزآوری و نظایر این بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر: ۱۶۸٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha