۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۵
آشنایی با «تله خرسی» در معاملات اسپات و چگونگی بهره مندی از آن
بازار بررسی کرد؛

آشنایی با «تله خرسی» در معاملات اسپات و چگونگی بهره مندی از آن

تله خرسی از جمله پدیده های شایع در بازارهای مالی پر نوسان به ویژه کریپتو است که در صورت شناخت آن می توان تهدید موجود در این پدیده را به فرصتی مناسب برای کسب سود تبدیل کرد.

وحید پورتجریشی؛ بازار: بازارهای مالی و نحوه معامله در آنها به جهت پیچیدگی های خاص و تاثیر معامله کنندگان که از این پیش آنها را تریدر می خوانیم، ممکن است برای افراد تازه وارد به این بازارها بسیار گیج کننده بوده و گاهی منجر به تحمیل ضررهای سنگین به آنها شود.

پیش از هر چیز باید بدانیم که در زمان های مختلف، ممکن است بازارها بیش از آنچه تریدرها تصور می کنند، رفتارهای عجیب از خود بروز دهند. به عنوان مثال، درست زمانی که بازار انتظار افزایش قیمت در بازارهای فارکس و به ویژه ارزهای دیجیتال را دارد، با کاهش قیمت ناگهانی مواجه می شویم و بر عکس. اما در واقع، این رفتارها چندان عجیب هم نبوده و در زمره تکنیک های بازارهای مالی به ویژه معاملات بازار رمزارزها که از نوسان بالایی برخودار هستند، به وفور شاهد رخداد چنین رفتارهایی هستیم.

«تله خرسی»، شمشیری دو لبه در برابر تریدرها

یکی از رایج ترین رفتارهای بازارهای مالی مانند کریپتو به ویژه هنگام افزایش نوسان در بازار (درست مانند وضعیت هفته های گذشته بازار) رخداد پدیده ای است به نام تله خرسی یا Bearish Trap.

این اصطلاح در حقیقت به الگویی از قیمت اطلاق می شود که در آن، قیمت علیرغم محاسبات تریدرها مبنی بر لزوم افزایش، دچار افتی ناگهانی شده و ارزش نمایی یک دارایی در بازار تا حد چشمگیری به زیر ارزش واقعی آن رسیده و پس از آن، معمولا با همان سرعت ریزش، با افزایش قیمت مواجه شده و به روند عادی خود باز می گردد.

آشنایی با «تله خرسی» در معاملات اسپات و چگونگی بهره مندی از آن

اما چرا تله خرسی؟ این واژه به این دلیل به رفتار مذکور بازار اتلاق می شود که کنترل بازار برای یک بازه زمانی محدود (مثلا چهار ساعته) و به شکل مصنوعی در اختیار خرس ها قرار میگرد و هدف از آن، جمع آوری آن ارز یا دارایی با قیمت بسیار پایین تر ارزش واقعی آن است.

طبیعی است که در چنین حالتی، با ریزش ناگهانی قیمت یک ارز یا سهام در بازار، ترس بر سرمایه گذاران حاکم شده و تعداد زیادی از آنها برای جلوگیری از ضرر بیشتر، اقدام به فروش دارایی خود حتی با ضرر زیاد می نمایند. در طرف مقابل اما، خرس ها از موقعیت ایجاد شده استفاده کرده و با بازگشت قیمت به مسیر عادی خود، سود کلانی به جیب می زنند.

تله خرسی چگونه و به دست چه کسانی ایجاد می شود؟

همانطور که می دانیم، روند قیمت یک دارایی و نوسان آن در بازار را سهام داران بزرگ تعیین می کنند. در تله خرسی نیز وضعیت به همین صورت است. در حقیقت، ریزش قیمت با فروش چند تن از سهامداران بزرگ یک دارایی آن هم در حجم بالا آغاز شده که به آن «کنترل شراکتی» بازار نیز می گویند. پس از ریزش سنگین قیمت که ناشی از فروش گسترده یک دارایی در بازار است، سرمایه گذاران خرد نیز اقدام به گشودن موقعیت های معاملاتی شتابزده نموده و دارایی خود را با قیمت پایین به همان خرس هایی میفروشند که خود، باعث ریزش در بازار شده اند.

اما باید بدانیم که فرآیند تله خرسی می تواند بین چند ساعت تا چند روز به طول بینجامد، اما ماندگار نبوده و به محض جمع آوری دارایی های مورد نیاز خرس ها، عمر این تله نیز به پایان می رسد. تنها هنر تریدرهای خرد این است که در دام این تله نیفتاده و امنیت سرمایه خود را حفظ نمایند.

در شرایط تله خرسی چگونه معامله اسپات کنیم؟

اکنون که با مفهوم کلی تله خرسی آشنا شدیم، این سوال مطرح است که در شرایط تله خرسی چه باید کرد؟ قطعا معامله اسپات پر سودی می توان در این شرایط داشت که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. اما برای انجام این معامله لازم است موارد زیر را در نظر بگیریم تا به جای سود، ضرر عایدمان نشود.

اندیکاتورهای حجم را چک کنید

یکی از مهمترین راه های تشخیص تله خرسی و بهره مندی از شرایط آن، استفاده از اندیکاتورهای حجم مانند OBV و ویلیامز است که حجم معاملات را به ما نشان می دهند. در شرایط عادی بازار چه در صعود و چه نزول، معمولا اندیکاتورهای حجمی با روند قیمت همخوانی دارند که نشان دهنده تلاش تریدرها برای کسب سود و یا توقف ضرر است.

اما در تله خرسی، شرایط معکوس می شود. یعنی همزمان با ریزش قیمت، حجم معاملات افزایش نمی یابد. این موضوع اثبات گر این است که نهنگ های بازار وارد معاملات شده و در حال فروش هستند تا قیمت را پایین کشیده و تله خرسی ایجاد نمایند.

به اصلاحات فیبوناچی توجه کنید

خطوط فیبوناچی بیانگر نقاط مقاومت و حمایت پیشنهادی برای تریدرها محسوب می شوند. بهترین زمان اسپات در تله خرسی، زمانی است که قیمت به سمت خط حمایت نزدیک شده ولی آن را نمی شکند. توجه داشته باشید که شکست خط حمایت، ماجرای نزول احتمالی قیمت بوده و با تله خرسی متفاوت است.

به وضعیت RSI توجه نمایید

اندیکاتور RSI ابزاری برای پیگیری وضعیت لحظه ای قیمت یک دارایی است. هنگامی که عدد RSI به زیر ۲۵ برسد، وضعیت خرسی شده و قیمت برای شکست رو به بالا مهیا می شود. اما عبور شاخص از ۷۵ نشانگر اشباع وضعیت گاوی بوده و باید آماده شکست رو به پایین و اصلاح قیمت باشیم. لذا در شرایط تله خرسی حتما باید به RSI توجه نمایید تا تشخیص دهید که کف قیمت به صورت حدودی در کدام محدوده بوده و اکنون وقت خرید است یا خیر.

اما نکته مهم در خصوص اندیکاتورها به ویژه در بازار ارزهای دیجیتال اینکه هیچ اندیکاتوری به تنهایی برای تشخیص روند و وضعیت لحظه ای بازار کامل نبوده و نمی توان روی سیگنال آن حساب کرد. تریدرهای موفق همواره برآیند حاصل از اندیکاتورهای مذکور را در نظر گرفته و سپس اقدام به خرید یا فروش می نمایند.

کد خبر: ۱۶۸٬۰۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha