۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
لحاظ نشدن ایمنی خودروها در طرح هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی

لحاظ نشدن ایمنی خودروها در طرح هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی

عضو انجمن سی ان جی کشور از در نظر نگرفتن اهداف مصوبه سال ۱۳۹۷ هیئت وزیران برای هوشمندسازی جایگاه های سوخت در طرح جدید وزارت نفت خبر داد.

به گزارش بازار، رضا نیکزاد، گفت: اقدامات آزمایشی که تاکنون از سوی وزارت نفت برای هوشمندسازی جایگاه‌های سی ان جی صورت گرفته، حاشیه‌ای بوده و در جهت اجرای مصوبه هیئت وزیران رخ نداده؛ زیرا هدف اصلی این مصوبه، برقراری ارتباط بین سامانه خودروهای دوگانه سوز با سیمفا، بررسی خودروهای دوگانه سوز از سوی سازمان استاندارد و پلیس راهور بوده، اما به فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: وزارت نفت در طرح جدید آزمایشی خود، موضوعاتی مانند تسهیم مبلغ یا ارتباط گیری تجهیزات جایگاه‌ها و سامانه هوشمند سوخت را در نظر گرفته که طرح خوبی است، اما موضوع مهم‌تر این است که اگر سطح ایمنی جایگاه بالاتر برود اما به ایمنی خودروها توجهی نشود، نمی‌توان تضمین کرد که یک خودرو در جایگاه منفجر نشود.

آقای نیکزاد با تاکید بر این که حوادث رخ داده طی سال‌های اخیر در جایگاه‌های سی ان جی سبب ایجاد تبلیغات منفی علیه این صنعت شده، گفت: علت وقوع تمامی حوادث در جایگاه‌های سی ان جی، مشکلات مربوط به خود خودروها بوده؛ به طور مثال، عدم دسترسی به مخازن خودروها، ارتباطی به جایگاهداران ندارد.

وی همچنین با بیان این که در فرآیند احداث جایگاه‌های عرضه کننده سی ان جی تحت نظارت وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد، ایمنی لازم در این جایگاه‌ها تامین می‌شود، گفت: بیش از ۸۵ درصد از مخازن جایگاه‌های سی ان جی کشور مورد آزمایش هیدرواستاتیک قرار گرفته اند و ایمن هستند؛ در حالی که آزمایش برای خودروها در اولویت قرار دارد، اما به فراموشی سپرده شده است.

عضو انجمن سی ان جی کشور افزود: مخازن جایگاه‌ها که در شرایط مطلوبی نگهداری می‌شوند را آزمایش می‌کنند، اما مخازن خودرویی که به صورت مخفی هستند و مدت زیادی از نصب آن‌ها گذشته، مشخص نیست که به چه شکلی وارد جایگاه‌ها می‌شوند. در خصوص تامین ایمنی مشتریان جایگاه‌های سی ان جی، اقدام عملی صورت نگرفته است.

ممکن نبودن تشخیص ایمن بودن یا نبودن خودروها از سوی جایگاهداران

وی با تاکید بر اینکه در اثر افزایش هزینه‌های جایگاه داری و پایین بودن نرخ کارمزد جایگاه ها، حوادث نیز می‌تواند خسارت احتمالی بیشتری را به صنعت سی ان جی وارد کند، گفت: اخیراً یک جایگاه سی ان جی در گیلان منفجر شد که فقط بیش از یک میلیارد تومان خسارت ابنیه دیده است.

این فعال صنعت سی ان جی کشور اضافه کرد: تجهیزاتی که از سوی ۱۱ یا ۱۲ برند در جایگاه‌های سی ان جی ایران نصب شده اند، در زمان خودشان تجهیزات بروزی بودند و از نظر الکترونیکی در سطح بالایی قرار داشتند؛ هرچند که در ۱۴ یا ۱۵ سال اخیر این تجهیزات متصل شده اند و باید به وضعیت بهسازی و نوسازی جایگاه‌ها توجه بیشتری شود.

آقای نیکزاد در پایان گفت: وزارتخانه‌های صمت، کشور و پلیس راهور، باید ورود بیشتری در این زمینه داشته باشند؛ چرا که وزارت نفت به تنهایی نمی‌تواند نقشی در ایجاد ایمنی برای خودروها ایفا کند. اکنون وقتی یک خودرو وارد جایگاه سوخت می‌شود، متصدی آن جایگاه نمی‌تواند تشخیص دهد که این خودرو دارای معاینه فنی و بیمه هست یا خیر و به چه شکلی دوگانه سوز شده است.

کد خبر: ۱۶۸٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha