۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
وجود ۷ میلیون راس دام مازاد بر ظرفیت مراتع آذربایجان غربی
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی خبر داد

وجود ۷ میلیون راس دام مازاد بر ظرفیت مراتع آذربایجان غربی

ارومیه- سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی، هفت میلیون راس دام مازاد بر ظرفیت مراتع دارد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، هادی قاسمی ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: وجود بالغ بر هفت میلیون راس دام مازاد بر ظرفیت مراتع آذربایجان غربی در کنار چرای زودرس توسط برخی دامداران استان فشار مضاعف بر مراتع غنی استان وارد و زنگ هشدار تخریب این منابع طبیعی با ارزش را به صدا در آورده است.

قاسمی تصریح کرد: استان آذربایجان غربی بالغ بر دو میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه‌ی ملی دارد که از این میزان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار در تقسیم بندی مراتع قرار دارد و یکصد و یک هزار هکتار نیز عرصه جنگلی است.

وی گفت: این میزان مراتع در آذربایجان غربی، چرای حدود دو میلیون راس واحد دامی را می‌تواند پاسخگو باشد که متاسفانه آمار دام موجود استان بیش از این مقدار است. بر اساس آخرین آمارها دام موجود در استان سه برابر ظرفیت مراتع است که در وضعیت کنونی فشار زیادی را بر مراتع وارد می‌کند.

قاسمی ادامه داد: از سوی دیگر مراتع موجود در استان به سه نوع پوشش خوب، متوسط و فقیر تقسیم می‌شود که آمار سطح مراتع متوسط و خوب هم خیلی بالا نیست.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اضافه کرد: سطح مراتع خوب در استان ۵۵۰ هزار هکتار، مراتع متوسط یک میلیون و ۷۲ هزار هکتار و مراتع فقیر بالغ بر یک میلیون و ۴۵ هزار هکتار است.

وی تاکید کرد: این وضعیت باعث ازبین رفتن سریع خاک، کاهش سطح فضای سبز مراتع استان، کاهش ذخیره نزولات آسمانی و سایر مسائل زیست محیطی و اقتصادی می‌شود که باید با حساسیت بیشتری به دنبال راه‌های حل این معضل بود.

کد خبر: ۱۶٬۸۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha