۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
افزایش بی سابقه کسری تجاری هند| کاهش تاریخی ارزش روپیه
بازار گزارش می دهد؛

افزایش بی سابقه کسری تجاری هند| کاهش تاریخی ارزش روپیه

در ماه جولای سال ۲۰۲۲ کسری تجاری هند به بالاترین سطح طی ۱۰ سال اخیر رسید و ارزش روپیه به پایین ترین سطح در تاریخ رسید.

بازار؛ گروه بین الملل: افزایش ارزش دلار تاثیر منفی بزرگی روی اقتصادهای در حال گذار دنیا می گذارد و هند یکی از کشورهایی است که تحت تاثیر این مساله و شوک های اقتصادی دنیا قرار گرفته است.

علاوه بر کاهش نرخ رشد اقتصادی و قرار گرفتن در آستانه رکود اقتصادی، ارزش روپیه هند به پایین ترین سطح در تاریخ رسیده است و تراز تجاری این کشور هم منفی شده است. طبق گزارش منتشر شده توسط ایندیا تایمز، ارزش روپیه هند به پایین ترین سطح در طول تاریخ این پول رسیده است و این تغییر ریشه در سیاستهای وضع شده در امریکا دارد. از طرف دیگرگزارش تجارت هند نشان داده است که کسری تجاری این کشور آسیایی در ماه جولای امسال در مرز ۳۰ میلیارد دلار قرار گرفته است که طی ۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

اقتصاددانان هندی دلیل این مساله را افزایش قیمت کالاهای اساسی می دانند که باعث شده است تا هزینه خرید انواع کالاها برای هند افزایش یابد. همچنین افزایش ارزش دلار هم بر دامنه ین مشکل افزوده است و می تواند باعث افزایش بیشتر کسری تجاری در این کشور آسیایی شود.

بررسی دقیق گزارش تجاری هند نشان می دهد افت تقاضا برای کالاهای هندی در کشورهای اروپایی و امریکایی عامل اصلی افزایش کسری تجاری این کشور بود. البته مساله دیگری هم روی افزایش کسری تجاری در این کشور تاثیر داشته است که به محل بحث در رسانه های این کشور تبدیل شده است.

با بالا گرفتن درگیری های روسیه و اوکراین و تشدید تنش در بازار محصولات کشاورزی در دنیا، دولت هند قانونی صادر کرد و صادرات گندم از این کشور را ممنوع کرد. به مرور زمان و بعد از اینکه رشد قیمت کالاهای اساسی و فلزات در دنیا صنایع را هدف قرار داد قانون دیگری در هند وضع شد و صادرات فولاد و سنگ اهن و فراورده های نفتی را ممنوع کرد.

دولت هند هدف اصلی از اجرای این طرح را اولویت دادن به مصرف داخلی و تامین نیاز مردم اعلام کرد و در بیانیه ای رسمی نوشت: «هند برای تامین نیاز داخل از تمامی فرصتهای موجود استفاده می کند. هدف اصلی تداوم اجرای پروژه های زیر ساختی در کشور، تداوم چرخش چرخ های اقتصاد و تامین غذای مردم است.»

یکی از کالاهایی که هند در واردات آن سهم زیادی دارد، طلا است. این کالا نه تنها از نظر سرمایه ای برای کشور اهمیت دارد بلکه یکی از کالاهای مصرفی مهم برای مردم هند محسوب می شود.

آمار نشان می دهد واردات طلا در ماه جولای امسال به هند ۴۳.۶۰ درصد تنزل یافت و به مرز ۲.۳۷ میلیارد دلار رسید. یک ماه قبل از آن در ژوئن سال ۲۰۲۲ این کشور ۲.۷۴ میلیارد دلار طلا وارد کرده بود.

این خبرها در مورد شرایط اقتصادی و تجاری در هند در شرایطی منتشر شده است که گزارشهای رسمی در این کشور در مورد احتمال شروع رکود در اقتصاد خبر می دهد. رکودی که ریشه در بحران های پسا کرونایی در دنیا دارد و تحولات منفی اقتصادی دنیا هم در ایجاد آن تاثیر گذار بوده است. ایندیا تایمز در ادامه گزارش خود تاکید کرد نه تنها هند بلکه اقتصاد قاره آسیا تحت تاثیر این بحران است.

کد خبر: ۱۶۷٬۸۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha