۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
۶۰ درصد از ظرفیت آبی سد ایلام خالی است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۶۰ درصد از ظرفیت آبی سد ایلام خالی است

ایلام- محمدیان، کارشناس سد و شبکه در ایلام با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از ظرفیت آبی سد ایلام خالی است، گفت: خشکسالی تهدید جدی برای خشک شدن این سد است.

علیرضا محمدیان در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: دریاچه سد ایلام به عنوان اصلی ترین منبع تامین آب شرب شهر ایلام و تعدادی از روستاهای اطراف سد و مسیر انتقال به شهر ایلام را شاید بتوان به عنوان استراتژیک ترین زیرساخت حیاتی این حوزه از استان قلمداد کرد.

وی تصریح کرد: این سد که در دهه ۷۰ به جهت تأمین آب شرب شهر ایلام به بهره‌ برداری رسید، در طول سالیان گذشته همواره با فراز و فرودهائی در میزان ورودی و حجم ذخیره آب مواجه بوده است.

کارشناس سد و شبکه در ایلام اضافه کرد: درسالهای پر بارش که گاهی بارندگی ها به صورت نقطه ای و رگباری رخ داده، این امر منجر به وقوع سیلاب و انتقال حجم بسیار زیادی از گل و لای، سنگ و سایر اجسام و اشیای به دریاچه سد شده است.

وی افزود: حجم بسیار زیادی از ظرفیت سد، توسط این مواد زائد اشغال شده است، به گونه ای که در سالهای پربارش و به منظور مهار سیلاب و ایجاد ظرفیت جدید، قسمت عمده ای از آب سد تخلیه م یشود.

محمدیان بیان کرد: تصاویر نگران کننده اخیر از حال و روز این سد، زنگ خطر جدی را به صدا درآورده و می طلبد علاوه بر ایجاد تمهیدات برای هوشمند سازی مصرف و برنامه ریزی مناسب برای مدیریت منابع موجود، از نظر زیرساختی نیز نگاه کارشناسی دقیقی به موضوع توسعه سد داشت.

وی گفت: تجربه بارندگی های سالهای اخیر باید به مسئولان این تلنگر را داده باشد که باید در فکر حفظ ظرفیت موجود باشند.

کارشناس سد و شبکه در ایلام تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از ظرفیت آبی سد متاسفانه خالی شدهه اما در فرصت باقیمانده تا زمان شروع بارشها، مسئولان امر باید با نگاه کارشناسی، موضوع تخلیه رسوبات قسمت های خشکیده دریاچه را به عنوان یکی از ضرورت ها مورد بررسی قرار داده و در صورت امکان زمینه تخلیه و انتقال رسوبات را به مکان هایی خارج از دریاچه و دور از مبادی ورودی سد تخلیه کنند.

وی اضافه کرد: در صورت امکان و تحقق موضوع، می توان به توسعه ظرفیت سد برای سالهای کم بارش همانند سال آبی گذشته و جاری امیدوار بود.

کد خبر: ۱۶۷٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha