۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
ترانزیت مرگ در محور سربیشه به مرز ماهیرود/ سبقت تصادفات از وعده مسئولان
بازار گزارش می‌دهد؛

ترانزیت مرگ در محور سربیشه به مرز ماهیرود/ سبقت تصادفات از وعده مسئولان

بیرجند - جاده سربیشه- درح- مرز ماهیرود به عنوان یکی از محورهای ترانزیتی شرق کشور، جاده‌ای روستایی است که هیچ استانداردی مطابق ترددهای بین‌المللی را ندارد و همچنان جان انسان‌ها را می‌گیرد.

خبرگزاری بازار- همین دو روز گذشته بود که خانواده مسافران یک اتوبوس در محور سربیشه به مرز ماهیرود به عزای عزیزانشان نشستند، تصادفی که  ۱۳ کشته به همراه داشت و استان را در اندوهی عمیق فروبرد.

حادثه ساعت ۶:۴۰ صبح سه شنبه ۹ اردیبهشت ماه در کیلومتر ۷۵ محور سربیشه به ماهیرود رخ داد و اتوبوسی که از روستای لانو به سمت سربیشه در حرکت بود با یک دستگاه کشنده ولو حامل بار پیاز برخورد کرد.

تصادفی خونین که ۲۲ کشته و مجروح داشت و مردم منطقه می گویند این اولین بار نیست که این محور جان مردم منطقه را می گیرد.

ضرورت احداث راه ترانزیتی سربیشه به پایانه مرزی ماهیرود

هرچند پلیس بی‌احتیاطی راننده تریلی ناشی از انحراف به چپ به‌دلیل خستگی و خواب‌آلودگی اعلام کرده اما مردم محلی اذعان می کنند همیشه با حول و هراس به دلیل عرض کم این جاده رانندگی می کنند.

احداث راه ترانزیتی سربیشه به پایانه مرزی ماهیرود از خواسته های مهم مردم این منطقه بود که در سال ۹۳ هم در سفر رئیس جمهور وقت مطرح و ساله این خواسته بازگو می شود اما معلوم نیست این محور باید چقدر جان بگیرد تا مسئولان وعده هایشان را عملیاتی کنند.

محور سربیشه -ماهیرود از محورهای ترانزیتی شرق کشور است که به دلیل محور صادراتی ایران با افغانستان  و وجود تنها بازارچه مرزی فعال و پایانه گمرکی استان در این منطقه شاهد تردد روزانه بیش از ۷۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در این محور هستیم محوری که عرض کم جاده باعث بروز تصادفات فراوان منجر به جرح و فوت شده که همین مسئله لزوم تسریع در عریض کردن محور برای برنامه کوتاه مدت و دوبانده سازی آن در برنامه بلند مدت تر باید انجام شود.

سهم درح از مرز فقط مرگ شده است

امام جمعه سربیشه هم در گفتگو با بازار با بیان اینکه شنیده شده تا کنون ۲۰۰ نفر از مردم منطقه در این جاده جان خود را از دست داده اند، بیان کرد: این جاده روستایی کم عرض تحمل حجم بالای ترافیک خودروهای سنگین و ترانزیتی را ندارد.

حجت الاسلام نجمی پور خواستار در اولویت قرار گرفتن اجرای باند دوم در این محور ترانزیتی شد و بیان کرد: اگر دوبانده کردن طول می کشد، حداقل آن را فوری تعریض کنند تا شاهد حوادث دلخراش در آن نباشیم.

یکی از اهالی منطقه هم با بیان اینکه به دلیل بی تفاوتی مسئولان ، یک راه روستایی  به جاده ترانزیت تبدیل شده و راننده های تریلی خسته و بی‌خیال از روی ماشین‌ها رد می شوند، می گوید: این جاده ظرفیت این حجم از ترددها را ندارد.

وی با بیان اینکه سهم منطقه درح از مرز فقط مرگ شده است، از مسئولان می خواهد هرچه زودتر این محور دوبانده و عرض آن افزایش یابد.

عبور روزانه ۸۰۰ دستگاه خودروی سنگین از محور سربیشه- درح- مرز ماهیرود

رییس شورای اسلامی شهر مرزی درح هم در گفتگو با بازار با اشاره به عرض کم محور سربیشه- درح- مرز ماهیرود گفت: به دلیل حجم تردد بالای این محور از ۱۲ سال پیش همواره مردم درخواست داشته‌اند که به ایمن‌سازی این جاده توجه شود.

غلامحسین خزاعی با اشاره عدم نظارت‌های کافی پلیس راه در این محور ترانزیتی بیان داشت: علی رغم اینکه روزانه شاهد عبور بیش از ۸۰۰ دستگاه خودرو سنگین در این محور هستیم پلیس راه در این محور استقرار ندارد.

وی با اذعان به اینکه این جاده هیچ استانداردی مطابق ترددهای بین‌المللی ندارد، بیان کرد: پیچ های خطرناکی در این محور وجود دارد و روشنایی حتی در این جاده فراهم نشده است.

رییس شورای اسلامی شهر مرزی درح با بیان اینکه ۱۴ هزار نفر جمعیت بخش درح و پنج هزار نفر جمعیت شهر درح هر روز مجبور به تردد در این مسیر پر حادثه هستند، تصریح کرد: امکانات اداری در شهر تازه تاسیس درح وجود ندارد و مردم منطقه مجبور به ترددها به شهرستان سربیشه هستند.

خزاعی با بیان اینکه عملیات دوبانده سازی محور سربیشه به درح- ماهیرود سال گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: با سرعت فعلی بنظر نمی رسد این پروژه تا سه سال دیگر هم به اتمام برسد.

تعلل تا کی؟ 

رئیس شورای اسلامی سربیشه هم در واکنش به این حادثه مرگبار به رسانه ها گفت: مگر ایمن سازی و تعریض این محور چقدر اعتبار می خواهد که مسئولان این قدر تعلل می کنند و تا کی قرار است خون مردم این شهرستان و دیگر هموطنان در این محور ریخته شود؟

مجتبی شیخ زاده تصریح کرد: جاده ای که حتی استانداردهای روستایی را ندارد تا کی قرار است با این وضعیت، محور ترانزیت شرق کشور باشد؟

وی بیان کرد: روزانه حدود ۸۰۰ خودروی سنگین ترانزیتی در این محور که جاده ای روستایی است و با نواقصی چون عرض کم، کمبود علایم، آسفالت نامناسب و... مواجه است، تردد می کند.

لزوم ارتقای کمی و کیفی محور ترانزیتی سربیشه

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز در این خصوص گفت: ضایعه درگذشت جانسوز و اندوه بار ۱۳ تن از مردم شریف شهرستان سربیشه و حومه بر اثر تصادف اتوبوس موجب غم و اندوه مضاعف شد.

حجت الاسلام سید علیرضا عبادی بیان کرد: در طی سالهای گذشته جمع زیادی از هموطنان ما در راه های استان به دلایل مختلفی جان خودشان را از دست داده و یا دچار خسارت های جبران ناپذیری شده اند.

وی با بیان اینکه متأسفانه محور درح به سربیشه که روز گذشته این حادثه ناگوار در آن به وقوع پیوست، از جمله مسیرهایی است که در حال حاضر به عنوان راه ترانزیتی از آن استفاده می شود، تصریح کرد: این وضعیت نگرانی های زیادی را برای مردم شریف آن منطقه به‌وجود آورده، لذا انتظار است مسئولان دست اندرکار در راستای ارتقای کیفی و کمی راه های فرعی و اصلی استان خراسان جنوبی بیش از گذشته تلاش کنند.

اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای محور سربیشه به ماهیرود

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی در گفتگو با بازار ضمن ابراز تاسف از حادثه تلخ تصادف در محور سربیشه -درح - ماهیرود و جان باختن تعدادی از هم استانی های عزیز دراین حادثه و تسلیت به خانواده های داغدار آنها گفت: تلاش های زیادی برای ارتقای کمی و کیفی راه های استان و بالاخص محور سربیشه به ماهیرود انجام شده است.

وحید داعی کل اعتبار سال ۹۷ محور سربیشه-درح-ماهیرود را ۶۵ میلیارد ریال اعلام می کند و می گوید: با پیگیری های مستمر انجام شده و نگاه ویژه مسئولان استان به منطقه مرزی درح، در سال ۹۸ این اعتبار به ۲۴۵ میلیارد ریال رسید که رشد چهار برابری را نشان می دهد.

وی اعتبار پیش بینی شده برای این محور در قانون بودجه سال ٩٩ را مبلغ ۴٠٠ میلیارد ریال عنوان کرد و بیان داشت:  امسال نیز شاهد رشد حدود دو برابری اعتبارات نسبت به سال ۹۸ هستیم.

بهره‌برداری از ۲ کیلومتر باند دوم کمربندی شهر درح

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی ضمن قدردانی از اقدامات استاندار در پیگیری افزایش اعتبارات و تکمیل پروژه های راه و شهرسازی بیان کرد: قطعاً این اقدامات نوید بخش آینده ای روشن برای رفع موانع و مشکلات و تسریع در تحقق پروژه های عمرانی استان خواهد بود.

داعی به اقدامات انجام شده در محور ترانزیتی سربیشه- ماهیرود اشاره کرد و افزود: تا کنون دو کیلومتر از باند دوم در قالب کمربندی شهر درح تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

 وی با بیان اینکه احداث پل ۵ دهنه طاقی بر روی مسیل ماهیرود در مراحل پایانی کار است که بزودی بازگشایی می شود؛ بیان کرد: تکمیل و بهره برداری از هفت کیلومتر باند دوم احداثی تا اوایل خرداد ماه سال ۹۹ را خواهیم داشت.

تسریع در عملیات اجرایی احداث ۲۲ کیلومتراز باند دوم محور سربیشه به ماهیرود

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی عنوان کرد: تسریع در عملیات اجرایی احداث ۲۲ کیلومتراز باند دوم محور سربیشه به ماهیرود با اعتبار اولیه ۵۴٠ میلیارد ریال که در دهه فجر سال ۹۸ استاندار خراسان جنوبی کلنگ زنی شده را از دیگر اقدامات درحال انجام است.

داعی اشاره ای هم به برنامه های اداره کل برای ادامه محور داشت و افزود: مطالعات و اسناد مناقصه احداث ۵۰ کیلومتر دیگر از باند دوم تهیه شده است.

وی اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه را یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و در قالب دو قطعه عنوان کرد و گفت: انشاءالله بزودی و پس از طی تشریفات مناقصه حداقل یک قطعه به پیمانکارمربوطه واگذار و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی با اذعان به اینکه تحقق افزایش اعتبارات در بخش راه استان نشان از عزم و اراده مدیران و مسئولان در تکمیل و بهره برداری پروژه های راه دارد، گفت: این اداره کل نیز با تمام توان دراین راه گام برخواهد داشت.

در حالیکه مسئولان از آمار و ارقام میلیاردی و افزایش اعتباری برای طرح های راه‌سازی سربیشه می گویند اما مردم هنوز در این محور ترانزیتی روستایی چیزی جز تصادفات و مرگ عزیزان شان را لمس نکرده اند و خواستار عملیاتی شدن وعده ها با سرعت بیشتر در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت هستند.

کد خبر: ۱۶٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha