۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
دور زدن سوئیفت بانکی با استفاده از ارز دیجیتال| تبادلات تجاری با ثبت سفارش رمز ارز در کشور کلید خورد
بازار از بکارگیری رمزارزها برای تجارت گزارش می دهد

دور زدن سوئیفت بانکی با استفاده از ارز دیجیتال| تبادلات تجاری با ثبت سفارش رمز ارز در کشور کلید خورد

استفاده از رمز ارز در تجارت خارجی اکنون در حالی رسمی شده است که سال ۹۹ چنین مصوبه ای از سوی معاون اول وقت رئیس جمهور با همراهی بانک مرکزی ابلاغ شده اما هیچگاه شکل عملیاتی به خود نگرفت.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: ظهور بازار نوپای رمزارزها و ورود گسترده سرمایه گذاران به این بازار جذاب، "ارز دیجیتال" را در دهه اخیر به عنوان یکی از ابزارهای شاخص سرمایه گذاری برای انجام تبادلات مالی به دنیا معرفی کرده است.

بازاری که اگرچه خالی از ریسک نیست، اما چنانچه سرمایه گذاران از تخصص، آگاهی و دانش چنین بازاری به خوبی برخوردار باشند می توانند علاوه بر کسب سودهای رضایت بخش در این بازار از ارز دیجیتال بعنوان ابزاری شناخته شده بین المللی برای تجارت نیز استفاده کنند. طوری که اکنون اغلب کشورها زمینه ورود قانونی سرمایه گذاران را به بازار رمز ارزها تسهیل کرده اند.

در ایران نیز قرار است پس از سالها تاخیر « رمز ریال» در شهریور ماه امسال رونمایی شود و بالاخره ارز رمزها به عنوان یک فرصت برای داد و ستد در بازارهای جهانی مد نظر قرار گیرد. در واقع می توان سیاستی را در پیش گرفت هم حاکمیت بر پول ملی را حفظ کرد و نظارت بر نحوه داد و ستد پول را بر عهده داشت هم از مواهب رمز ارزها استفاده کرد. در این باره می توان از تجارب کشرهای دیگر از جمله کشور امارات متحده عربی بهره برد که تنها در سال ۲۰۲۱ جدود ۲۵ میلیارد دلار سرمایه ارز رمز را بر عهده داشته و سومین کشور بعد از لبنان و ترکیه بوده است. این کشور به دنبال رگولاتوری توسط نهادهای ناظر و با استفاده از تجربه فعالان در حوزه بلاک چین است که در ان می توان ضمن رعایت قوانین بین المللی از مواهب ارز رمزها از جمله جابجایی سریع و ارزان تر پول استفاده کرد.

اکنون سرمایه گذاری در بازارهایی چون بیت کوین، و سایر رمز ارزها برای جوانان و نوجونان جذابیت بیشتری تا سرمایه گذاری در بازارهای سنتی دارد. زیرا بازار ارز دیجیتال هزینه های کم و مقرون به صرفه ای دارد و از طرفی دارای هیجان هست هر چند خالی از ریسک نیز نیست

تسریع در امور و هزینه های کم و مقرون به صرفه سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال

اینکه چرا بازار ارز دیجیتال با قدمت کوتاه چند ساله توانست در کنار سایر بازارهای سرمایه گذاری بزرگ و شناخته شده چون بورس، طلا و...که بعضا سابقه بیش از یک قرن فعالیت دارند، قرار گیرد نشان از تنوع بخشی بازارهای سرمایه گذاری و اشتراک فعالیت تجاری و...در فضای مجازی با توجه به عصر ارتباطات و پیشرفت تکنولوژی دارد. آنطور که اکنون سرمایه گذاری در چنین بازاری برای جوانان و نوجونان جذابیت بیشتری تا سرمایه گذاری در بازارهای سنتی دارد. زیرا بازار ارز دیجیتال هزینه های کم و مقرون به صرفه دارد.

طبق گفته کارشناسان این کم بودن هزینه فقط مربوط به معاملات داخل خود این بازار نیست. بلکه افرادی که از رمز ارزها برای پرداخت هزینه های مختلف و قیمت کالاها استفاده می‌کنند می‌توانند این مزیت را در سایر مبادلات خود نیز مشاهده کنند. زیرا نرخ هزینه پرداخت شده با رمز ارزها به مراتب پایین تر از نرخ هزینه برای مبادلات بانکی است. از دیگر مزایای ارز دیجیتالی می‌توان به سرعت بالای آنها در پرداخت ها و نقل و انتقال ها اشاره نمود. آنگونه که تمام مبادلات سنگین در هر روز تنها در چند ثانیه انجام می‌شود. همین تفاوت بالا در سرعت پرداخت ها در بازار رمز ارزها نسبت به حساب های بانکی چون مستر کارت باعث شده تا میل و رغبت به سمت استفاده از آنها هر روز بیشتر و بیشتر شود.

استفاده از ابزارهای پولی برای تسهیل امور روزمره و مبادلات تجاری و... ضروری و اقدامی اجتناب ناپذیر بوده زیرا "اعتبار" این روزها جایگزین پول شده است. اعتباری که در تراشه نامرئی کارتهای بانکی و یا سیستم های الکترونیکی چون رایانه، موبایل، کیف پول و ... بر بستر الکترونیک و اینترنت مشخص کننده توان مالی شخص، فعالان اقتصادی و یا شرکتهای تجاری است

حذف پول از چرخه مبادلات تجاری و جایگزینی اعتبار در معاملات و تبادلات

حال این روزها که استفاده ازپول فیزیکی به ندرت و یا گویی در حال حذف شدن است، بنابراین استفاده از ابزارهای پولی برای تسهیل امور روزمره و مبادلات تجاری و... ضروری و اقدامی اجتناب ناپذیر بوده زیرا "اعتبار" این روزها جایگزین پول شده است. اعتباری که در تراشه نامرئی کارتهای بانکی و یا سیستم های الکترونیکی چون رایانه، موبایل، کیف پول و ... بر بستر الکترونیک و اینترنت مشخص کننده توان مالی شخص، فعالان اقتصادی و یا شرکتهای تجاری است.

آنطور که اخیرا رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از انجام نخستین ثبت سفارش رسمی واردات با رمزارز به ارزشی معادل ۱۰ میلیون دلار خبر داد. خبر مهمی که بیانگر به رسمیت شناخته شدن ارز دیجیتال در تبادلات تجاری بین المللی در کشور دارد. چرا که تا کنون مسئولان به صورت رسمی اعلام نکرده بودند که می توان از ارز دیجیتال برای تبادلات تجاری استفاده کرد. علیرضا پیمان پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین اعلام کرده است؛ تا پایان شهریور ماه استفاده از رمزارزها و قراردادهای هوشمند به صورت گسترده در تجارت خارجی با کشورهای هدف عمومیت خواهد یافت.

مصوبه استفاده از رمز ارزها برای تجارت خارجی و ... از سالهای پیش توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول وقت دولت گذشته به بانک مرکزی و وزارت صمت ابلاغ شد اما پس از گذشت حدود ۳ سال هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته است. بنابراین استفاده از رمز ارزها در مبادلات تجاری قانونی است و سازمانهای مربوطه و نهادهای مرتبط مکلف به اجرای آن هستند

مصوبه قانونی که با گذشت حدود سه سال از ابلاغ آن شکل اجرایی به خود گرفت

عباس آشتیانی، رئیس انجمن بلاک‌چین ایران در گفتگو با «بازار» درباره خبر به رسمیت شناخته شدن رمز ارزها در مبادلات تجاری کشور گفت: اقدام، اقدام بزرگی است. البته مصوبه استفاده از رمز ارزها برای تجارت خارجی و ... از سالهای پیش توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول وقت دولت گذشته به بانک مرکزی و وزارت صمت ابلاغ شد اما پس از گذشت حدود ۳ سال هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته است. بنابراین استفاده از رمز ارزها در مبادلات تجاری قانونی است و سازمانهای مربوطه و نهادهای مرتبط مکلف به اجرای آن هستند.

وی با بیان اینکه مصوبه مذکور دارای ۳ موضوع بود که فقط یکی از بندها چون رسمیت استفاده از رمز ارزها برای تجارت خارجی طی این مدت عملیاتی نشد و ۲ موضوع دیگر از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفت، افزود: هئیت وزیران درسال ۹۹ موضوع چگونگی استفاده از ماینینگ برای تولید رمز ارز، فعالیت وجلوگیری از ورود همچنین استفاده از دستگاههای قاچاق ماینینگ تولید کننده رمز ارز در کنار بهره گیری از رمز ارزها برای تجارت خارجی مورد بررسی قرار دادند و این مصوبه شکل قانونی به خود گرفت.

این در حالی است که طبق قانون دو مصوبه استفاده از ماینینگ هابرای تولید رمز ارز و فعالیت قاچاق آن مورد بررسی دقیق قرار گرفت اما در خصوص استفاده از رمز ارز در تجارتهای خارجی، تا روز سه روز گذشته به صورت رسمی هیچ وقت اعلام نشده است.

رئیس انجمن بلاک‌چین ایران به مزایا و محاسن استفاده رسمی از رمز ارزها برای تسهیل امور و رفع موانع در انجام تجارت های خارجی اشاره کرد و اظهارداشت: بهره گیری از رمز ارزها برای انجام مبادلات تجارت خارجی روشی مناسب برای تسویه مبادلات تجاری است و به نوعی تنوع خاصی را در فعالیت های اقتصادی و تجاری ایجاد می کند.

هم اکنون برخی کشورها به دنبال ایجاد پیمانهای دوجانبه و چند جانبه پولی برای تسهیل تجارت کار می کنند بنابراین بهره گیری از این ابزار یعنی ارز دیجیتال در تبادلات تجاری و ارتباطی می تواند کمک شایانی به فعالان اقتصادی کند چرا که توسعه این کار بی تردید می توان استفاده از سوئیفت بانکی که شرایط خاص خود را دارد دور زده شود

ابزاری که به راحتی سوئیف بانکی را دور می زند

آشتیانی اضافه کرد: رویکرد استفاده از رمز ارزها در پی توسعه فن آوری های نوین در عصرارتباطات تجاری، معاملات بین المللی و ... اقدامی درست است زیرا هم اکنون برخی کشورها به دنبال ایجاد پیمانهای دوجانبه و چند جانبه پولی برای تسهیل تجارت کار می کنند بنابراین بهره گیری از این ابزار ارتباطی می تواند کمک شایانی به فعالان اقتصادی کند چرا که توسعه این کار بی تردید می توان استفاده از سوئیفت بانکی که شرایط خاص خود را دارد دور زده شود.

وی با بیان اینکه البته همین مصوبه نیز خارج از چالش نیست افزود:‌ ارز دیجیتال باید به عنوان منشاء ارز ثبت سفارش معرفی شود زیرا نقدینگی بسیار زیادی در قالب رمز ارز و دارایی های دیجیتال وجود دارد که چنین مقوله ای نیازمند ساماندهی و مدیریت است مدیریتی که قوانین و مقررات برای آن باید به درستی وضع شود. اکنون که استخراج رمز ارز در داخل دارای مقررات و قوانین است این رویکرد اگر چه اقدامی درست بوده اما در فاز اول نمی تواند رهگشا شود.

آشتیانی افزود: استفاده از ارزدیجیتال راهی برای دور زدن تحریم هاست و این موضوع کمک می کند تا تنوع بخشی سرمایه گذاری با چنین دارایی هایی در دنیا ایجاد شود.

بنا به این گزارش، هر چند مدتی است بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین خیلی گرم نیست و در شرایط رشد قرار ندارند اما این بازار همچنان دارای مخاطبان خود است و از آنجایی که به عنوان یک بازار سرمایه گذاری شناخته شد مطرح است همچنین برخی کشورها از آن به عنوان ابزاری مطلوب برای نقل و انتقالات مالی استفاده می کنند ایجاد بستر مناسب قانونی می تواند کمک کند که ورود به چنین بازاری مسجل شود.

بازاری که خیلی سریع توانست جای خود را در بین سایر بازارهای سرمایه گذاری بازکند. به طوری که ارزش بازار ارز های دیجیتال در فاصله سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ از ۱.۶ میلیارد دلار به بیش از ۱.۴ تریلیون دلار رسیده است. سایر بازارهای مالی معمولاً برای چنین رشدی نیاز به نیم قرن زمان دارند. در حالی که در بازار رمز ارزها در کمتر از یک دهه تمام این رشدها به واقعیت پیوسته است. از طرفی آسان‌تر شدن معاملات در دنیای تجارت از کاربردهای ارز دیجیتال است که اکنون خیلی از کشورهای دنیا به این سمت روی آورده اند.

کد خبر: ۱۶۷٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha