۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
فتح بازارهای اروپایی از جاده روسیه| «اصفهان» و «ساخا» مبادلات تجاری را گسترش می‌دهند
بازار گزارش می‌دهد؛

فتح بازارهای اروپایی از جاده روسیه| «اصفهان» و «ساخا» مبادلات تجاری را گسترش می‌دهند

اصفهان- گسترش روابط تجاری ایران و روسیه، فرصت مناسبی را برای بازرگانان اصفهانی فراهم می‌کند که با توسعه مبادلات خود، چشم اندازی را برای فتح بازارهای اروپایی از جاده روسیه ترسیم کنند.

مریم قمریان؛ بازار: بخش اعظمی از حیات اقتصادی کشورها به تبادلاتی مربوط است که با ملت‌های دیگر برقرار می‌کنند و حالا این ارتباط میان ایران و روسیه پررنگ‌تر شده است، همکاری و همراهی‌هایی که می‌تواند به فتح بازارهای اروپایی از جاده روسیه منجر شود.

آمارها می‌گوید که برآیند صادرات ایران به روسیه طی دو سال اخیر افزایش یافته و این خود نوید حرکتی رو به جلو برای گسترش تعاملات تجاری میان دو کشور است.

در این آمارها همچنین میزان صادرات و واردات این کشور در سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۵۵۱ و ۳۶۶ میلیارد دلار بیان شده است. از این میزان، ۳۸.۲ درصد واردات روسیه از اتحادیه اروپا و انگلیس و ۲۰.۹ درصد از چین و حدود ۶ درصد آن مربوط به آمریکا بوده است.

همچنین براساس آمار مبادلات تجاری ایران با ۱۵۳ کشور، روسیه و اوکراین به ترتیب در جایگاه‌های ۱۱ و ۶۴ قرار دارند. در حالی که میزان واردات ایران از اوکراین در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۰ ماهه اول سال جاری دو برابر شده و میزان واردات از روسیه نیز حدود ۳۰ درصد رشد داشته است؛ بنابراین کارشناسان معتقدند از نظر استراتژیک، مناسبات ایران با روسیه راهبردی‌تر از روابط ما با جهان غرب است.

بحران اوکراین و تغییر معادلات اقتصادی جهان

روابط تجاری ایران و روسیه از ابتدای امسال وارد فاز تازه‌ای شد. رفت و آمد مقامات تجاری دو کشور بیشتر شده و کارشناسان بر این باور هستند که بحران اوکراین یکی از علت‌های این اتفاق است.

همان طور که سید کمیل طیبی مدیر قطب اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان در این باره می‌گوید: کشمکش‌ها میان روسیه و اوکراین تبعات زیادی بر اقتصاد جهان وارد کرد، علاوه بر این جدال قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان برای تحریم روسیه نیز آثار گسترده‌ای در حوزه اقتصاد ایجاد کرده است. از جمله این آثار، تغییرات در بازار انرژی، کالاها و محصولات کشاورزی و مواد اولیه صنایع است.

در میانه‌های دهه ۹۰ شمسی، زمانی که روسیه و ترکیه درگیر مشکلاتی در تعاملات سیاسی و اقتصادی شدند، فعالان اقتصادی بزرگ‌ترین کشور جهان، رو به بازارهای ایران و البته اصفهان آوردند تا از فرصت معاملات بین دو کشور بهره مند شوند.

در حالی که فرصتی طلایی برای تقویت مبادلات تجاری برای تجار اصفهانی فراهم بود اما بنا به دلایلی این فرصت‌ها مورد استفاده قرار نگرفت. رسول زرگرپور استاندار اسبق اصفهان در نشستی که میانه‌های سال ۹۵ با فعالان اقتصادی داشت نسبت به این امر انتقاد کرد.

گسترش مبادلات تجاری اصفهان و ساخا

حالا با گذشت هفت سال، فرصتی جدید برای توسعه مبادلات بازرگانی میان اصفهان و روسیه ایجاد شده است. همان راهکاری که کارشناسان حوزه اقتصاد و تجارت بر آن تاکید می‌کنند.

در گسترش روابط تجاری اصفهان و روسیه، این بار پای اهالی ایالت ساخا در میان است. یکی از سردترین نقاط کره زمین و منطقه‌ای در نزدیکی قطب شمال که به علت نیازمندی‌اش به محصولات مختلف، بازار این منطقه را می‌توان در دست گرفت.

بر این اساس فعالان اقتصادی اصفهان و ساخا به تازگی در اتاق بازرگانی اصفهان گرد هم آمدند تا زمینه‌های گسترش مبادلات تجاری میان طرفین را بررسی کنند.

ایالت ساخا (یوکوتیا) با سه میلیون کیلومتر مربع مساحت در شمال شرقی روسیه واقع شده است. ۳۵ درصد ذخایر الماس جهان در اختیار این منطقه قرار دارد و ذخایر غنی گاز، نفت، ذغال و فلزات گرانبها از ویژگی‌های این استان است. این‌ یک معرفی کلی از ایالتی است که اصفهانی‌ها به دنبال صادر کردن تولیدات خود به آنجا هستند.

بیچکوف نخست وزیر ایالت ساخا (یوکوتیا) در دیداری که با مسئولان اتاق بازرگانی اصفهان داشت، تأکید کرد: ما آماده همکاری با همتایان ایرانی خود در زمینه‌ فرآوری محصولات خوراکی، فناوری اطلاعات (IT)، چوب و صنایع سنگین به ویژه کشتی سازی هستیم.

وی با ابراز علاقه‌مندی به همکاری تجاری و فرهنگی ایالت ساخای روسیه با اصفهان بیان کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که بر آن تمرکز کرده‌ایم حوزه محصولات کشاورزی است؛ همچنین از منطقه ما نیز می‌توان چوب به ایران وارد کرد.

وجود بیش از ۱۰۰ نژاد و ملیت، قدرت جذب سرمایه گذار، حضور در میان ۱۰ منطقه توسعه یافته صنعت روسیه، وجود جاذبه‌های گردشگری و در اختیار داشتن رتبه دوم در حوزه استخراج مواد معدنی در روسیه از جمله ظرفیت‌هایی است که ساخا دارد و اصفهانی‌ها برای همکاری می‌توانند روی آن حساب کنند

نخست وزیر ایالت یوکوتیا ضمن اشاره به فعالیت ایران در زمینه تولید و فرآوری جواهرات، همکاری در این زمینه را یکی دیگر از ظرفیت‌های موجود دانست و افزود: با توجه به تغییر شرایط ما در جهان نیازمند گسترش همکاری‌ها با یکدیگر هستیم.

وجود بیش از ۱۰۰ نژاد و ملیت، قدرت جذب سرمایه گذار، حضور در میان ۱۰ منطقه توسعه یافته صنعت روسیه، وجود جاذبه‌های گردشگری و در اختیار داشتن رتبه دوم در حوزه استخراج مواد معدنی در روسیه از جمله ظرفیت‌هایی است که ساخا دارد و اصفهانی‌ها برای همکاری می‌توانند روی آن حساب کنند.

براساس آماری که نخست وزیر ساخا داده است، حجم اقتصاد داخلی این استان پنج میلیارد دلار در سال جاری است و این عدد ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

آن طور که نخست وزیر ساخا بیان می‌کند امکان در نظر گرفتن تخفیف ویژه برای سرمایه گذاران ایرانی در این استان فراهم است. همچنین امکان جذب سرمایه گذاری در توسعه پایانه‌های تجاری در یوکوتیا، همکاری مشترک در ساخت هتل و زیرساخت‌های گردشگری، فناوری اطلاعات و فرآوری چوب نیز وجود دارد. موضوعی که اعضای اتاق بازرگانی اصفهان از آن به عنوان ظرفیت‌های قابل بررسی یاد می‌کنند.

بازارهای روسیه در انتظار سرمایه‌گذاران اصفهانی

احمد پزنده رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان درباره پیش زمینه‌های گسترش مبادلات اصفهان و روسیه به بازار می‌گوید: موقعیت اقتصادی ایران و روسیه در شرایط مشابهی قرار دارد و این فرصت مطلوبی برای تسهیل مراودات میان دو کشور است. ضمن اینکه اتاق بازرگانی اصفهان آمادگی برای همکاری‌های لازم در این زمینه را دارد.

غلامرضا اخوان فرید رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به رتبه اول استان در برخی رشته‌های صنعتی مانند فولاد، نساجی، صنایع غذایی و تولید فراورده‌های دارویی، شیمیایی و گیاهی به بازار بیان می‌کند: ایران و روسیه در شرایط مشابهی از نظر اقتصادی و تحریم قرار دارند و ارتقای سطح تعاملات تجاری می‌تواند به توسعه اقتصاد دو کشور کمک کند.

زهرا زمانی مدیر پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان نیز می‌گوید: روسیه در انزوای اقتصادی قرار دارد و کاهش حجم مبادلات تجاری این کشور با اروپا، موقعیت بی نظیر برای اقتصاد ایران است.

وی ادامه می‌دهد: خروج کشورهای دیگر از بازار روسیه می‌تواند به ما کمک کند تا بخش قابل توجهی از نیازهای بازار این کشور را تأمین کنیم و درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهیم.

کارشناسان و فعالان حوزه اقتصاد، از روسیه به عنوان فرصتی مطلوب برای سرمایه‌گذاری تجار و بازرگانان یاد می‌کنند. حالا که فرصت همکاری میان اصفهان و ساخا در حوزه اقتصادی فراهم شده می‌توان امیدوار بود که محصولات و تولیدات، تولیدکنندگان ایرانی، بازار مناسبی برای فروش داشته باشد. این بازار می‌تواند در حوزه کشاورزی، محصولات غذایی، فرآوری مواد معدنی و غیره باشد و غنیمت شمردن این فرصت‌ها چشم‌اندازی روشن برای اقتصاد استان و کشور پیش روی ما قرار می‌دهد.

کد خبر: ۱۶۷٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      1 0
      صادرات محصولات کشاورزی استباه بزرگی است
    • پدرام IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      0 0
      صادرات خوبه اما به شرطی که نه به مصرف کننده داخلی فشاربیاد نه برگشت شود به کشورررر