۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
سهم ۱۲ درصدی ایران در بازار حلال از دست رفت؛ نا امیدی بازرگانان از فرودگاه پیام
در دیدار فعالان اقتصادی با معاون وزیر خارجه مطرح شد

سهم ۱۲ درصدی ایران در بازار حلال از دست رفت؛ نا امیدی بازرگانان از فرودگاه پیام

فعالان اقتصادی البرز در حوزه مواد غذایی در دیدار معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از کاهش سهم ۱۲ درصدی ایران در بازار مواد غذایی حلال به کمتر از یک درصد خبر دادند.

به گزارش خبرنگار بازار مهدی صفری معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه صبح امروز در محل اتاق بازرگانی البرز با تنی چند از فعالان اقتصادی استان دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست رئیس اتاق بازرگانی البرز گفت: متاسفانه بانک مرکزی و حتی برخی از وزارتخانه های کشور در حال حاضر جزیره ای عمل کرده و برخی بخشنامه هایی را اجرایی می کنند که متعلق به ۲۰ سال قبل است و باید بروز رسانی شود.
پرهام رضایی تصریح کرد: البرز ظرفیت های خوبی در حوزه کشاورزی به ویژه مباحث صادراتی دارد، با وجود چنین ظرفیتی تاکنون از این پتانسیل به درستی استفاده نشده است، به عنوان نمونه در حوزه صنایع غذایی واحدهای تولیدی زیادی داریم.

رئیس اتاق بازرگانی البرز با طرح مشکلات صادراتی فعالان اقتصادی از تعیین بازارهای هدف بدین منظور سخن گفت و افزود: دیگر مسائل مهم پیش روی صادرکنندگان کشورمان در ارتباط با انتقال پول و حمل و نقل کالا و محموله ها به کشورهای هدف است.

رضایی با ذکر این نکته که در حال حاضر بخش مهمی از بازارهای هدف صادراتی ایران را عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس تشکیل می دهد، گفت: اگر مسئله حمل و نقل کالاهای صادراتی به خارج از کشور تسهیل شود، بهتر می توانیم بر روی صادرات با روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع متمرکز شویم.

وی در ادامه از محصولات تولیدی البرز مانند ماکارونی، سس و رب گوجه فرنگی به عنوان تولیدات خوب صادراتی نام برد که به صورت روزانه در حجم قابل توجهی به خارج از کشور صادر می شود، افزود: در زمینه صنایع آرایشی-بهداشتی نیز حدود ۷۰ درصد کارخانه های تولیدی کشور در البرز فعال است.

رئیس اتاق بازرگانی البرز افزود: از لحاظ قیمتی برخی محصولات صادراتی ایرانی با نمونه های مشابه خارجی قابل رقابت است، اکنون در صادرات محصولاتی مانند شامپو با توجه به قیمت مناسب و کیفیت مطلوب حتی با کشور چین هم می توانیم مراودات خوبی برقرار کنیم.

سهم ۱۲ درصدی ایران از بازار حلال از دست رفت/ نا امیدی فعالان از فرودگاه پیام

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۲۰ هزار کانتینر انواع سبزی و صیفی تولید البرز به خارج کشور صادر شد، عنوان کرد: نکته مهم در این مورد حذف واسطه ها در چرخه تولید تا صادرات این محصولات است؛ چون تولید کنندگان تمام فرآیند کار از کاشت، برداشت، بارگیری، حمل کالا تا سردخانه و در نهایت صادرات به کشورهای هدف را خود عهده دار هستند.

رضایی با اشاره به مشکلات مهم پیش روی صادرکنندگان حوزه کشاورزی استان البرز در خصوص تامین سوخت کانتیرهای یخچالدار و تاثیر تاخیر در بازگرداندن ارزهای حاصل از صادرات بر تعلیق کارت های بازرگانی آنها گفت: در سفری به کشور امارات و با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت بازدیدی از بازار العویر دوبی و محل تحویل محموله‌های صادراتی کشاورزی ایران از جمله سبزی و سیفی داشتیم که بدون واسطه وارد کشور هدف شده است، اما بانک مرکزی از صادرکنندگان مربوطه می خواهد که ۳۰ درصد ارز حاصل از این صادرات را بازگردانند.

وی در بخش دیگری با توضیح اینکه یکی از ظرفیت های خوب البرز منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام است، گفت: بحث تامین سوخت فرودگاهی برای این ظرفیت مهم اقتصادی را خواستاریم، باید بر روی بحث امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاران در این منطقه نیز بیشتر کار شود.

رئیس اتاق بازرگانی البرز در ادامه گفت: متاسفانه بانک مرکزی و حتی برخی از وزارتخانه های کشور در حال حاضر جزیره ای عمل کرده و شاهد اجرای برخی بخش نامه ها هستیم که متعلق به ۲۰ سال قبل است، در حالی که اکنون با توجه به فشار تحریم های اقتصادی بر تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید این بخشنامه ها بروز شود تا چالش های کمتری پیش روی فعالان اقتصادی باشد.

در این نشست تعدادی از فعالان اقتصادی استان موضوعات و مطالبات خود را در زمینه های مختلف از جمله تسهیل برقراری ارتباط با کشورهای هدف در آسیای میانه و اروپا، تلاش برای بازیابی سهم ایران در بازار حلال که از ۱۲ درصد در دولت نهم به کمتر از یک درصد رسیده است، تسهیل برای واردات کشنده های کانتینر بر که در گمرک مانده و حمل و نقل محصولات کشاورزی با شرایط کنونی را زیان ده کرده است و همچنین ناکار آمد شدن و نا امیدی بازرگانان از فرودگاه کارگوی پیام و .... مطرح کردند.

مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه نیز در این نشست خواستار ایجاد مرکز تجمیع و بسته بندی محصولات صادراتی استان البرز شد.
وی با بیان اینکه البرز می تواند در راستای صادرات مصالح ساختمانی، تولیدات دانش بنیان، خدمات مهندسی و محصولات کشاورزی توفیق فراوانی داشته باشد.
صفری ضمن وعده پیگیری مطالبات مطرح شده در این نشست تاکید کرد: باید در خصوص بسته بندی محصولات اقدام ویژه ای صورت گیرد تا محصولات با سهولت بیشتر و قیمت بالاتری فروخته شوند.

کد خبر: ۱۶۷٬۵۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha