۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
محدودیت‌های وارداتی عراق به حالت قبل باز می‌گردد
آخرین وضعیت معافیت‌های کمرگی در عراق؛

محدودیت‌های وارداتی عراق به حالت قبل باز می‌گردد

معافیت‌های کمرگی که دولت عراق برای واردات محصولات غذایی و دارویی اعمال کرده بود، به جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی این کشور لغو می‌شود.

به گزارش بازار، بعد از وقوع بحران افزایش قیمت محصولات در پی جنگ روسیه و اوکراین، دولت عراق به جهت کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی، واردات این کالاها را آزاد و آن‌ها را در فهرست کالاهایی با معافیت گمرکی قرار داد.

این تصمیم که چند ماهی از آن می‌گذرد، مورد اعتراض تولیدکنندگان داخلی عراق قرار گرفت و بر این اساس دولت عراق تصمیم گرفت که این معافیت‌ها از تاریخ ۳۰/۹/۲۰۲۲ تمدید نگردد و شرایط واردات در عراق به قبل از بحران و جنگ روسیه و اوکراین بازگردد.

این اقلام (۲۱۰ قلم کالای اساسی) در حال حاضر از کشورهای همسایه به ویژه از ج. ا. ایران وارد خاک عراق می‌شود، به همین علت لازم است صادرکنندگان این محصولات به عراق، از تصمیم دولت این کشور آگاه شوند و برای ادامه صادرات بعد از تاریخ ۳۰/۹/۲۰۲۲ مجددا برنامه ریزی کنند.

هم اکنون مجددا «واردات ۶ محصول کشاورزی شامل پیاز، سیب زمینی، بادمجان، گوجه، خیار، هندوانه و خربزه ممنوع شده است» و برای یک مقطع کوتاه نیز ورود مرغ و تخم مرغ ممنوع و سپس با اعمال تعرفه بازرگانی واردات آن‌ها به عراق آزاد شد.

در هرحال، لغو ممنوعیت‌های وارداتی به عراق فرصتی مناسب برای صادرکنندگان ایرانی بوده است و اگرچه یک ماه و ۲۰ روز از لغو ممنوعیت‌های مذکور بیشتر نمانده است، بحث‌هایی در خصوص تمدید و یا عدم تمدید آزادسازی واردات اقلام مذکور وجود دارد، ولی این فرصت همچنان در اختیار صادرکنندگان کشور وجود دارد.

البته نباید فراموش کرد که مصرف موادغذایی در ماه‌های محرم و صفر و بویژه ورود زوار در مراسم اربعین حسینی در عراق بسیار بالاست و میتوان گفت از این جهت هم فرصت مضاعفی برای صادرات محصولات ایرانی بوجود می‌آورد که لازم است مورد توجه صادرکنندگان محترم قرار گیرد.

کد خبر: ۱۶۷٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      سلام وقت بخیر تبریک میگم به دولت محترم علی الخصوص آقای فاطمی امین وزیر صمت به خاطر تولد یک ایران خودرو و سایپا جدید در صنعت لوازم خانگی ، جدیداً کارخانجات لوازم خانگی اجناسشونو از طریق یک واسطه یا همان دلال به بازار ارائه می دهند و اونا هر قیمتی که دلشون بخواد به فروشنده و مغازه دار ارائه میدن ، شما وقتی کالا را خریداری میکنید پول هم به حساب یک شخص حقیقی (دلالها) واریز میکنید نه حقوقی(کارخانه) به این ترتیب کارخانجات لوازم خانگی کالارو به هر قیمتی که دلشون می خواد می فروشند و هیچ ردپایی از خودشون به جا نمی گذارند و یک انحصار ایجاد می کنند ، تبریک و خسته نباشید میگم بخاطر ایجاد یک انحصار نوین و یک دستاورد جدید !!!
    • آرش IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      8 1
      خدا کنه زودتر دولت عراق واردات به کشورش را ممنوع اعلام کند تا شاید سفره مردم کشور ما هم بوی نان بدهد چون بعد به علت فراوانی نعمت مجبور نیستیم با قیمت چند برابر خرید کنیم