۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
۲۵ درصد محصولات کشاورزان یزد قربانی حمل نادرست| محرومیت از ناوگان تخصصی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۲۵ درصد محصولات کشاورزان یزد قربانی حمل نادرست| محرومیت از ناوگان تخصصی

یزد- ملانوری، معاون بهبود تولیدات گیاهی استان یزد از وارد شدن خسارت ۲۵ درصدی به محصولات بخش کشاورزی استان به دلیل محرومیت از ناوگان تخصصی حمل و نقل خبر داد.

محمدحسین ملانوری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به جایگاه یزد در بخش کشاورزی به ویژه تولید محصولات گلخانه ای با توجه به محدودیت های اقلیمی و کاهش سطح آب چاه های کشاورزی، بر ضرورت تخصصی کردن ناوگان حمل محصولات کشاورزی تاکید کرد.

وی افزود: استان یزد با توجه کاهش آب چاه های کشاورزی با تلاش کشاورزان سختکوش سالیان قبل در کشت های تونلی مهارت خاصی داشته اند و از استان های پیشرو در توسعه گلخانه ها است و امروز شاهد هستیم که گلخانه های استان یزد جایگزین کشت های فضای باز و آزاد شده و نوعی صرفه جویی و افزایش بهره وری آب را به دنبال داشته است.

ملانوری ادامه داد: حدود دو هزار هکتار گلخانه در استان وجود دارد که ۹۰ درصد آنها در شهرستان های یزد و اشکذر قرار دارد و نزدیک به ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات شامل چندین رقم خیارسبز، گوجه و بادمجان، فلفل سبز و فلفل های دلمه ای رنگی و گل‌های زینتی حتی انواع نشا و گیاهان زینتی تولید می شود.

سالانه ۴۰۰ هزار تن محصولات گلخانه ای به خارج از کشور صادر می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد اعلام کرد: یکی از عمده ترین اقلام صادراتی، محصولات گلخانه ای است که سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن از محصولات یاد شده به خارج صادر می شود.

وی به ارز آوری خوب، اشتغالزایی و تولید پایدار در حوزه کشت های گلخانه ای اشاره کرد و افزود: این محصولات در حال حاضر به کشورهای روسیه، قطر، امارات، اوراسیا صادر می شود.

ملانوری ادامه داد: ظرفیت برای توسعه کشت و صادرات و تنوع بخشیدن به محصولات گلخانه ای نیز وجود دارد به طوری که برخی از کشورها مصرف کننده سبزیجات برگی هستند که در استان تولید می شود و قابلیت صادرات هم دارند اما به دلیل به صرفه نبودن صادرات هوایی، در حال حاضر مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: برخی از کشورهای مقصد صادراتی محصولات گلخانه ای استان یزد قیمت مناسبی را برای خرید سبزیجات برگی مثل کاهو، نعنا، ریحان و سایر سبزیجات حتی هویچ و انواع کلم ها پرداخت می کنند و باید به این ظرفیت نیز نگاه ویژه ای معطوف شود.

معاون بهبود تولیدات باغی سازمان جهاد کشاورزی یزد اعلام کرد: یزدی ها مقتصد هستند و انقلاب در کشاورزی کشور ایجاد کرده اند. همیشه از آب زمین برای سه کشت استفاده می کنند که هم برای محصول در زمان برداشت، هم بذر در حال رشد و هم برداشت تقسیم بندی کرده اند با این حساب کاشت سبزیجات فضای باز با توجه به نور آفتاب مناسب در یزد در صورت فراهم شدن زمینه صادرات ارزآوری خوبی به همراه دارد.

ایجاد زمینه برای صادرات سبزیجات برگی ارزآوری بالایی برای یزد به دنبال دارد

وی افزود: اگر صادرات سبزیجات برگی برای استان فراهم شود، تمام گلخانه ها می توانند در طبقات سبزیجات برگی پرورش دهند که ارز آوری بالایی دارند اما قطعا باید حمل و نقل هوایی را برای صادرات این محصولات مقرون به صرفه کرد.

ملانوری گفت: خوشبختانه افرادی در سطوح کم ولی فعال در این حوزه در استان وجود دارند که محصولات را به صورت غیرمستقیم به بازار هدف می رسانند که این باید سازماندهی شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد یکی از معضلات استان را نبود ناوگان تخصصی حمل محصولات کشاورزی عنوان و بیان کرد: هم اکنون بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله گندم با کامیون های حامل بارهای کاشی و سرامیک حمل می شوند و دسته های پرندگانی که در حاشیه جاده ها در حال خوردن این محصولات هستند موید این مطلب است.

وی افزود: برخی از محصولات به دلیل همین سیستم غیرتخصصی حمل ونقل له و غیرقابل مصرف می شوند و کیفیت بسیاری از محصولات گلخانه ای در حین حمل کاهش می یابد از این رو سرمایه گذاری در این بخش مقرون به صرفه و ضروری است و باید کشنده هایی تخصصی به این امر اختصاص یابد و آماده پرداخت تسهیلات در این زمینه هستیم.

ملانوری تاکید کرد: باید ناوگان فعلی اصلاح شود و شرایطی فراهم شود که محصولات با بهترین شیوه و به بهترین بسته بندی به بازار مصرف برسند تا کیفیت انها کاهش نیابد و از سوی دیگر هزینه های حمل و جابجایی نیز افزایش نیابد برای مثال به جای استفاده یک بار مصرف از سبدهای حمل، می توان از انواع چند بار مصرف آن استفاده کرد که هزینه ها را کاهش دهد و کیفیت حمل را نیز ارتقا دهد.

کد خبر: ۱۶۷٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha