۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
حداکثر قیمت سیمان برای مصرف کننده،۵۰ هزار تومان| نبود تقاضای جهانی عامل افت صادرات فولاد
یک مقام مسئول در وزارت صمت:

حداکثر قیمت سیمان برای مصرف کننده،۵۰ هزار تومان| نبود تقاضای جهانی عامل افت صادرات فولاد

امیری مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت گفت: هر پاکت سیمان در بورس به قیمت ۳۲هزار تومان فروخته می شود که حداکثر قیمت آن با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، هزینه حمل و سود عاملین فروش ۵۰ هزار تومان است.

بازار؛ گروه صنعت: در حالی این روزها برخی از منابع از افزایش هر کیسه سیمان به ۶۰ هزار تومان خبر می دهند که مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید عرضه در این محصول در بورس بیش از نیاز بازار است. سیف الله امیری در گفتگو با بازار گفت که هفته گذشته یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه شد در حالی که نیاز بازار حدود ۸۰۰ هزار تن است.

او قیمت هر کیلو سیمان در بورس را ۳۰ الی ۳۲ هزار تومان اعلام کرده و گفت: قیمت فله ای هر تن سیمان حدود ۶۵۰ هزار تومان است.

قیمت هر کیلو سیمان در بورس را ۳۰ الی ۳۲ هزار تومان است. با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۱۰ درصد هزینه حمل و سود عاملین فروش قیمت سیمان در بازار نباید از ۵۰ هزار تومان بیشتر باشد

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه کارخانجات سیمان همگی کف مشخص شده برای عرضه در بورس را رعایت می کنند، گفت: حتی گاهی اوقات میزان عرضه در بورس بیش از مقدار تکلیفی وزارت صمت است.

این مقام مسئول در وزارت صمت درباره چرایی اختلاف قیمت سیمان در بازار آزاد و بورس گفت: ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۱۰ درصد هزینه حمل به قیمت محصول در بورس افزوده می شود. جدای از این عاملین فروش هم چند درصدی سود برای خود در نظر می گیرند. همه این ها باعث ایجاد اختلاف قیمت در بورس و قیمت نهایی مصرف کننده می شود.

امیری ادامه داد: با احتساب هزینه ها و سود های عاملین فروش قیمت هر پاکت سیمان مصرف کننده نباید از ۵۰ هزار تومان و هر تن آن از ۷۰ الی ۸۰۰ هزار تومان نباید فراتر رود.

او همچنین درباره میزان صادرات سیمان هم گفت: بر اساس مصوبه دولت تولیدکنندگان مجاز هستند که مازاد بر نیاز داخل را صادر کنند. این مساله هم اکنون در بین تولیدکنندگان رعایت می شود و مشکلی از این جهت وجود ندارد

به گفته او، قیمت هر تن سیمان به قیمت ۳۰ الی ۳۲ دلار صادر می شود.

این مقام مسئول در وزارت صمت با بیان اینکه کارخانجات سیمان مدام در حال تولید هستند، گفت: مشکل برق واحدهای سیمانی حل شده و غیر از از ساعت ها ۱۲ تا ۸ صبح در برخی از ساعت های روز هم برق دارند. به همین دلیل وضعیت تولید در شرایط تقریبا خوبی به سر می برد.

به دلیل کاهش تقاضا در بازار جهانی و مناسب نبودن وضعیت تقاضا میزان صادرات فولاد در فصل بهار به حدود 609 هزار تن رسیده که نشان دهنده کاهش 30 درصدی است

کاهش صادرات فولاد به دلیل افت تقاضا

امیری در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت تولید و صادرات فولاد هم گفت: شرایط در بازار جهانی مساعد نبوده و شاهد افت قیمت ها و کاهش تقاضا هستیم. به همین دلیل تولیدکنندگان سعی می کنند که مطابق با وضعیت تقاضا و البته قیمت ها در بازار جهانی تولید داشته باشند.

او همچنین از کاهش 30 درصدی صادرات محصولات فولادی در فصل بهار به دلیل کمبود تقاضا در بازار جهانی خبر داد و گفت: کل صادرات محصولات فولادی کشور در ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۶۰۹ هزار تن بوده است.

به گفته مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در ۳ ماهه نخست سال جاری، صادرات فولاد میانی کشور، ۱ میلیون و ۹۰۳ هزار تن بوده که رشد ۱۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌ دهد.

گفتنی است که صادرات میلگرد که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، در ۳ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۲ درصد کاهش یافته است و به ۴۶۳ هزار تن رسیده است.

کد خبر: ۱۶۷٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha